partities maken winxp prof

• Onderwerp starter Onderwerp starter azer
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

azer

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2002
na crash met pm8 zie ik mij genoodzaakt partities aan te maken met cd-winxp prof, maar hoe gaat dat (al ettelijke keren cd opgestart, geformatteerd maar geen partitie-installatie te vinden of uit te voeren). Wie geeft juiste uitleg om vanaf winxp-cd partities aan te maken? (120gb maxtor 6y120po) Thx:o

Tijdens de setup, voor het formateren, krijg je de mogelijkheid de partitie te kiezen, waarop je WinXP wilt installeren.
Daar kan je ook partities verwijderen(D indrukken) en van de ongepartitioneerde ruimte weer partities maken.(C indrukken)

maar dat lukt niet (krijg geen melding voor partitioneren) .hoe verloopt dat stapje per stapje? ...wat aanklikken, ... enz thx

Hoi,

Heb je eventueel een windows opstartdiskette? kaar zou je dan mee in Fdisk kunnen en daar Parities aanmaken. ( het zou ook met een windows 98 cd kunnen)

Groetjes,

ik heb cd win 98se en bijhorende opstartdiskette maar zie nirt goed in hoe ik dan in winxp geraak

Dat kan ook niet met een opstartdiskette, daar moet je partition magic voor hebben.

Als je een windows 98 opstartdiskette hebt staat er Fdisk op en met dat programma kan je parities maken ;)

Hoi

Hier staat het uitgelegs hoe dat je het met Fdisk moet doen dus dan kan je aan de slag ermee :)
S6 ermee :thumb:

Groetjes,

Hij heeft windowsXP en die start van CD op.
Widowsxp heeft bijba of geheel geen DOS.
Gaat het bij jou wel met windowsxp.

Laatst bewerkt:
Azer als je windows 98 cd hebt doe je die erin dan vraagt die opstarten met ondersteuning van je cd die doe je. Dan kom je in de Setup terecht. Daar moet je met F3 uitgaan dan kom je in Dos terecht. Dan typ je Fdisk dan kom je in het programma en dan moet je het maar met die link doen die ik je gegeven hebt. Dan maakt je Parities die doe je dan ook formatteren en dan je computer opnieuw opstarten met je win xp cd erin en dan ga je windows xp installeren simpeler kan ik het je niet uitleggen :)

Geplaatst door humpe
Hij heeft windowsXP en die start van CD op.
Widowsxp heeft bijba of geheel geen DOS.
Gaat het bij jou wel met windowsxp.

Humpe ik heb zelf ook een cd van windows 98 en om dan parities te maken. Duw ik mijn 98 cd erin daarmee ga ik naar dos en dan naar Fdisk toe en dan ga ik parities maken en verwijderen voor zover dat het moet :D

Geplaatst door azer
ik heb cd win 98se en bijhorende opstartdiskette maar zie nirt goed in hoe ik dan in winxp geraak

En hij heeft de win 98se cd en opstartdiskette dus dan kan hij via dos in het programma komen Humpe dus dan zal het een makkie voor hem zijn om dat te fiksen ;)

Laat even weten of het lukt anders gaan we er morgen gewoon weer mee verder tot het wel werkt :)

Geplaatst door humpe
Dat kan ook niet met een opstartdiskette, daar moet je partition magic voor hebben.
Humpe je kan gerust partities maken met een Win98(se) cd-rom of opstartdisk.
WinXP kan met FAT32 overweg.
Daarna kan je met de WinXp cd-rom gaan installeren.
Later kan je de partities converteren naar NTFS, als dat gewenst is.:)

Wellicht heb je hier iets aan,

Het icoontje "deze computer" rechtsklikken, dan beheren kiezen, in het volgende venster op schijfbeheer klikken.
Hier kun je partities maken en verwijderen mits je tijdens de installatie van Windows XP niet de volledige schijfgrootte hebt toegewezen.

Je kunt dus het beste voor je gaat installeren de schijfgrootte voor winxp bepalen, dan verwijder je alle partities tijdens de installatie, vervolgens maak je de C:/ partitie op de gewenste grootte.

Als winxp geinstalleerd is kun je dus via, deze computer / beheren / schijfbeheer, weer partities aanmaken.

LET OP!!!
je kunt de grootte van de C:/ partitie niet wijzigen op deze manier.

Ik geraak er maar niet wijs uit om vanaf winxp-cd te partitioneren. Kom er niet toe waar en hoe ik moet het partitioneren op te starten na formateren (klik R: start winxp-installatie maar geen partitioneren......:o :o :cool:

Geplaatst door krugar
Azer als je windows 98 cd hebt doe je die erin dan vraagt die opstarten met ondersteuning van je cd die doe je. Dan kom je in de Setup terecht. Daar moet je met F3 uitgaan dan kom je in Dos terecht. Dan typ je Fdisk dan kom je in het programma en dan moet je het maar met die link doen die ik je gegeven hebt. Dan maakt je Parities die doe je dan ook formatteren en dan je computer opnieuw opstarten met je win xp cd erin en dan ga je windows xp installeren simpeler kan ik het je niet uitleggen :)

Al eens op deze manier geprobeerd?

kan niet opstarten met win98se; start telkens winxp (ook niet met opstartdiskette van win98se):o

Start je windows 98 cd dan niet automatisch op?

neen cd win98 start niet automatisch op gelijk winxp

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan