Partities maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

reneemettrie

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 aug 2006
Bekijk bijlage 233081

Ik heb zonet een nieuwe laptop onder Windows 8.1 gekocht.
Voor ik er verder iets mee doen wil ik dat er 3 partities opstaan.
Wat ik hierover vind op Internet is me niet zo duidelijk.
Kan ik de C partitie eerst verkleinen en het vrijgemaakte deel gebruiken om de D te vergroten en dan nog een derde partitie bij te maken?

Ga eens met de muis op de C staan van het plaatje... en dan R-muis... staat er dan "verkleinen"?
Probeer dat.. en dan D.
Maar ..eerst backuppen of nog mooier een image van de totale schijf.. als het mis gaat kun je terug.....
Of heb je alles goed voor elkaar als het mis gaat?
Of je gebruikt: http://www.partitionwizard.com/
Lees de handleiding goed..
Nog steeds een backup maken als dat nodig is...

Laatst bewerkt:
Het is een nieuwe PC, er staan nog geen gegevens op. Van een image maken heb ik geen kaas gegeten, is dat nodig?
Er staat idd "verkleinen" bij de C, dat wist ik al, maar houdt dat in dat ik de vrijgekomen ruimte kan benutten voor een nieuwe partitie (op deze vraag kreeg ik geen antwoord :) )

Kan gewoon wat je wilt maar er kunnen problemen ontstaan door het verschuiven van de partitie gegevens voor de herstelsystemen.
Je kunt die partities opschuiven en achteraan een nieuwe maken, dan heb je geen last van die verschuivingen.
Maak eens een screenschot van schijf beheer.

Met deze tool kan het allemaal, wel voor de zekerheid elke verandering eerst uitvoeren alvorens de volgende verandering.
http://www.minitool.com/partition-manager.html

Langepier, de screenshot van schijfbeheer staat als bijlage bij mijn oorspronkelijk bericht

Lol, niet opgevallen.

Maare, maak de ruimte vrij waar je het wil en schuif de partities eerst op om erachter de vrij gemaakte ruimte te partitioneren, weet een eventuele recovery de herstelpartities nog steeds te vinden, vooral die laatste, daar staan de bestanden ervoor.

"maak de ruimte vrij waar je het wil en schuif de partities eerst op om erachter de vrij gemaakte ruimte te partitioneren" begrijp ik niet goed.
Ik heb C verkleind.
Knipsel.JPG
Kan ik nu naar die nieuwe niet toegewezen partitie gaan en nieuw eenvoudig volume maken?

Gaat om het nummer van de herstelpartitie, als je er nu eentje tussenzet veranderd dat en kun je geen gebruik maken van de recovery, als je de D: en die herstelpartitie opschuift naar links en erachter je partitie aanmaakt behouden de partities hun nummers.

"Opschuiven naar links", kan ik dat doen door die partitie bvb de letter R toe te kennen?
Gaan ze dan in alfabetische volgorde staan?

Nee, je kunt met die tool Minitool die partities opschuiven als naast de C: een unalocated space is gemaakt door de C: te verkleinen aan de rechterzijde.
Schuif je eerst de D: naar links en dan de herstelpartitie, erachter maak je dan een partitie die je erna een schijfletter geeft.

Heb met die minitool een partitie gemaakt van de niet toegewezen ruimte, maar ik zag daar niets staan over opschuiven? Gaat dat nu problemen geven?

Dat kan problemen geven bij een recovery, de nummers van de partities zijn veranderd.
Het staat gewoon bij resize/move, met een muisklik kun je de partitie opschuiven.

Bedankt voor de reacties.
Momenteel heb ik echter zware problemen die niets met mijn PC te maken hebben, dus ik laat de partities gewoon zoals ze nu zijn...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan