partities noodzakelijk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

dedaio

Gebruiker
Lid geworden
28 aug 2008
ik zat met een vraag:

is het noodzakelijk om partities aan te maken?
ik heb het in het verleden eigenlijk nooit gedaan, en ik heb nooit problemen gehad?

ik zie er het nut niet echt van in

Hoi,

Ja je hebt er zeker 1 anders kan er geen windows geïnstalleerd worden maar je kan het inderdaad met 1 partitie af.

mij is verteld dat als je een virus hebt en je 2 partitites hebt je makkelijker je gegevens kunt herstellen.
ik zelfd heb 1 partitie en maak gewoon regelmatig een backup, mocht er een virus komen heb ik nog alles.

Baws, maakt niet zoveel uit. Mits het virus geen bestanden beschadigt kun je je data altijd redden. Wat wel handig is, is 2 partities, waarbij je je my documents op een de 2e partitie zijn, evenals database, en andere data die je liever niet wilt verliezen (mail bestand etc).

Ik heb dat zo ingericht op mijn PC en een standaard image gemaakt van de C partitie. Vind ik mijn PC te langzaam geworden of eb je inderdaad een vrius, dan zet ik binnen 20 minuten de verse image terug en heb ik weer een snelle pc, maar is mijn data toch behouden.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Maar inderdaad met problemen en eventuele virussen zijn 2 partities makkelijker:thumb:

ik zie er het nut niet echt van in
Hoi,
het nut van een 2e partitie is divers,buiten de al hier aangegeven data-opslag wordt je besturingssysteem niet onnodig gefragmenteerd door doorlopend verwijderen,kopiëren,verplaatsen e.d. van bestanden. Wat uiteindelijk resulteert in een sneller,minder vervuild, besturingssysteem. Daarbij als je ooit opnieuw willt installeren blijft al je data gewoon bewaard op die andere partitie (foto's,muziek,video,mailtjes noem maar op). Volgende voordeel,wil je alleen je besturingssysteem laten scannen/controleren op virussen,spy of malware dan ben je veel sneller klaar dan dat je maar 1 partitie zou hebben, ook het defragmenteren gaat een stuk sneller.
Kortom alleen maar voordelen zou je zeggen.
Het heeft dus wel degelijk nut.
Succes.

Laatst bewerkt:
het is allemaal toch simpel

Partitie 1 en eigenlijk altijd C:
Hier gaat windows en de programma's op

Partitie 2 en volgend, D: etc
Hier gaan de documenten, foto's, films etc op

Grote voordeel: als er een probleem is met windows dan kan in het uiterste geval de c: partitie worden geformatteerd zonder verlies van data.
Een adder onder het gras is hier MijnDocumenten. Deze staat standaard op de windows partitie en van die moet je bij de eigenschappen de locatie veranderen.

Ron

Wanneer je een multi/dualboot systeem (bijv. Windows XP en Windows 7 op één HDD) wilt maken heb je twee of meerdere partities nodig.

Laatst bewerkt:
Het grootste voordeel van 2 of meerdere partities ligt vooral bij problemen zoals virus, wormen enz. Als je er voor zorgt dat je al je belangrijke bestanden op de andere partities zet, zoals foto's die je maakt, filmpjes die je maakt, spellen enz dan hou je je c schijf vrij van dat soort bestanden die je kwijt kunt raken als je een geinfecteerd systeem hebt. Opnieuw instaleren van windows is dan eenvoudiger zonder dat je angst hoeft te hebben dat je al je belangrijke bestanden kwijt bent. Zorg natuurlijk wel dat je voor al je belangrijke bestanden een backup hebt gemaakt.

Virussen alleen op één partitie ... ??

Hoi,

Met alle respect, maar het gebruik van meerdere partities of zelfs 'fysieke' harde schijven heeft geen enkele beschermende functie tegen het verspreiden en voorkomen van virussen. Het is een fabel.
Een aantal van jullie kent vast wel de situatie, dat bij het gebruik van (historie) diskettes van anderen een virus werd overgebracht naar de eigen computer .....
Datzelfde geldt nog steeds, ook bij het gebruik van geheugensticks. En het risico van een virus geldt met name bij interne schijven in alle gevallen niet alleen de opstartschijf, systeemschijf of wat dan ook, maar altijd elke interne schijf. Het nestelen van een virus gebeurt a priori veelal middels downloads (van bestanden) of het binnenhalen van mail met bijlagen (bestanden dus).
Om dezelfde reden is het vrij zinloos alleen (bij wijze van) de c-partitie te beschermen tegen virussen en evt. daarop voorkomende virussen te laten verwijderen. Wanneer dat eenmaal is gebeurd, heb je dikke kans dat het virus binnen een mum van tijd weer aanwezig is, omdat ook een andere paritite of schijf al was besmet.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan