Partities op disk 0 en disk 1

Status
Niet open voor verdere reacties.

merapeak

Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2012
Ik heb net een nieuwe pc en daar heb ik 3 partities opgemaakt. Nu zie ik dat er een disk 0 en een disk 1 is, waarbij op disk 0 de C schijf is.
Deze is echter wel heel klein. kan ik de c vergroten of kan ik de disk 0 en 1 samenvoegen en dan weer partities maken zodat de ik de C weer groter kan maken? Of moet ik, en kan dat, alle programma's die ik er op zet, zoals office adobe nero enz op de andere schijf zetten?. wie weet raad.
alvast bedankt voor de reacties.

Zie bijlage

Knipsel.PNG

Met een gratis tooltje als Easeuse partitioning (http://www.partition-tool.com/download.htm) kunt u de partities makkelijk aanpassen, maar kijk wel erg uit wat u doet. Het is dan ook verstandig om altijd eerst kopieren te maken van mappen als Mijn documenten e.d. naar een externe schijf.

Als u Easeuse gedownload en geinstalleerd heeft en dan start krijgt u een overzicht van de indeling van die schijven.
Als op schijf 0 (waar de C-partitie staat) nog vrije ruimte over is en die ruimte direct grenst aan de C-partitie kan deze vrije ruimte met Easeuse toegevoegd worden aan de C-partitie.
is dat niet zo, dan wordt het verhaal wat complexer en zou ik het aan iemand over laten die dat vaker gedaan heeft.

Schijf 0 kun je niet vergroten met schijf 1, schijf 0 denkelijk een kleine ssd en dan helpt niet één partitietool.:rolleyes:
En dynamische schijven kan ik niemand adviseren.

Wat Lange Pier zegt is correct: Enige wat je (zinvol) zou kunnen bereiken op Disk 0 is de recovery partitie verwijderen en dan de 2 overblijvende partities naar links verschuiven (dus naar de lege ruimte die dan vrijkomt), waarna je daarna de schijfruimte van C: kunt vergroten met de ruimte die rechts ervan vrijgekomen is (9,x GB).
Natuurlijk ben je dan wel de recovery-partitie kwijt. Dus dit kun je alleen doen als je niet afhankelijk bent van de recovery-partitie.
[Natuurlijk geldt dat niet als je Windows er zelf op gezet hebt en dat in de toekomst ook wilt gaan doen bij een crash, oftewel: Als je wilt (ook in de toekomst) wilt afzien van de recovery-opties die de fabrikant meegeleverd heeft.]
Stel dat je wél recovery wilt kunnen uitvoeren:
a. Verifieer dat je recovery-DVD's kunt maken.
b. Verifieer dat je je hele systeem met alleen die recovery-DVD's kunt terugzetten naar fabriekswaarden, óók met gewijzigde partitie-geometrie van Disk en met de recovery-partitie verwijderd.
c. [Check ook meteen of je alle data/programmatuur etc. van C: kwijt bent als je de recovery-DVD's gebruikt. Daarbij ook navragen of dat verschillend werkt bij een gewijzigde partitionering of dat dat in alle gevallen geldt of niet.]
d. Stel dat alles gaat werken zoals je hoopt, dus dat de recovery-partitie weg kan, dan die recovery-DVD's ook echt maken. Maak meerdere sets recovery-DVD's, want je wordt dan erg afhankelijk van goedwerkende recovery-DVD's.

Overigens zonde dat je maar een SSD van 64 GB hebt. Ik had persoonlijk altijd een grotere genomen (bijv. 128 GB).

Tijs.

Laatst bewerkt:
Het begint mij te duizelen helaas. Geen techneut . Dus er moet maar een expert bij komen. Hoe krijg ik trouwens voor elkaar dat alles wat ik download , of van een dvd instaleer direct op die gemaakte partities kom. Want ik begrijp dat ik die c schijf eigenlijk voor downloaden of installeren niet nodig heb.
Gr Hans

Klopt, het is om meerdere redenen verstandig om naast de C-partitie voor alles wat des windows is, een DATA-partitie te hebben (voor alla data d.i. mijn documenten, fotos', films, muziek ed) en ook nog een applicatiesoftware partitie waar alle software anders dan windows gezet wordt.

Om te zorgen dat de software daar ook komt moet u bij installatie altijd kiezen voor "aanpaste"installatie in plaats van "standaard".
Verder is het ook handig om dan, bij de installatie, alles weg te vinken waar u niet om gevraagd heeft. dat scheelt heel wat bagger en voorkomt ernstige vertraging van de PC.

Het begint mij te duizelen helaas. Geen techneut . Dus er moet maar een expert bij komen. Hoe krijg ik trouwens voor elkaar dat alles wat ik download , of van een dvd instaleer direct op die gemaakte partities kom. Want ik begrijp dat ik die c schijf eigenlijk voor downloaden of installeren niet nodig heb.
Gr Hans

Gezond verstand is voldoende hoor.;)

Kijk bij de download progjes zoals een torrent prog bij de "options" waar staat waar de downloads naar toe moeten, dat instellen naar de gewenste map, die vraag krijg je bij IE waar je het naar toe wilt, eenmaal aangegeven blijft dat zo, in Firefox dien je dat dat ook bij de opties in te stellen.

En zoals eerder geoppert, bij de installatie van programma's ook eerst de gewenste map kiezen, vaak dien je wel eerst voor een optie uitgebreid of geavanceerd te kiezen.

Aan ieder, dank voor de adviezen en ik ga hiermee aan de slag.
Gr Hans

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan