partities samenvoegen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Henk3
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Henk3

Gebruiker
Lid geworden
23 jul 2004
Ik heb twee interne harde schijven. Op de eerste stond alleen Windows XP Home (C:) en Programs (D:); later heb ik daar een Linux versie op gezet om mee te experimenten, Echter met alle patches etc werd C: te klein, zodat ik Linux heb verwijderd, en D: naar de tweede schijf heb overgezet. Echter: er zijn nog resten aanwezig op C: die ik niet zonder durf te verwijderen. Windows geeft nu vaak aan dat het virtueel geheugen te klein is, m.i. een teken dat C: te klein is
Dit geeft Partitie Genie:
1-1 C: Prim Act 14.7G 2.2G Fat32 (LBA)
1-2 I: Prim 258.8M 252.2M Fat32 (LBA)
1-3 - Prim xxx Tabel (LBA)
1-5 D: Leeg C 23.2G 23.2G Fat32

Op 1-1 staat Windows
op 1-5 stond Linux, is nu leeg.

Ik wil graag alle partities weer tot een grote samenvoegen. Kan dat zomaar?
Alvast bedankt !!

Ik heb een programma dat ik daarvoor gebruik: Partitie Genie.
Mijn probleem is niet hoe ik partities bij elkaar kan voegen, maar of ik die partities 1-2 en 1-3 zomaar kan verwijderen/leegmaken. Ik kan me voorstellen dat daardoor Windows niet meer werkt ! Maar daarvan heb ik onvoldoende kennis, vandaar de vraag op dit forum.

Sluit eens een afbeelding bij om je vraag te verduidelijken en vertel wat je wilt verwijderen.. Bijvoorbeeld zoiets:

Partitioneren01.png

Nieuwe poging

Ik doe een nieuwe poging:
Disk 1 is in totaal ongeveer 40GB
Deze is verdeeld in twee partities + 2 die Windows er bij gemaakt heeft.
C: bevat Windows XP home, met maar heel weinig vrije ruimte over
U: is de partitie die ik bij C: wil trekken, maar:
er liggen twee Windows partities tussen, nl I: van ong. 250 MB (zichtbaar in bijgevoegde afb) en een stukje Tabel (zie mijn eerste vraag; niet zichtbaar in de afb.)

Nogmaals: kan ik die twee Windows brokstukken (partities) zonder meer verwijderen, zodat ik er een niet-onverdeelde disk van kan maken, zodat Windows weer genoeg plek heeft?

Bijlagen

• partities.jpg
    partities.jpg
    88,7 KB · Weergaven: 108
Maak uiteraard eerst een kopie of backup van je belangrijke bestanden op je U schijf voor partitiewijzigingen aan te brengen!

Zoe te zien aan je afbeelding (lees met mij mee) staat bij c: active & boot & system. Wanneer je deze partitie verwijdert, zal je windows cq. computer idd niet meer werken...
Is dus geen goed idee, rest kan verwijderd worden of geresized. Hoe?

http://partitionwizard.com/download.html

Pak de bovenste 5.2 homeversie
open het progje en klik de U aan
linker venster delete partition en klik op OK(keuze ook voor je data)

klik nu de C en in linkervenster move resize.
Er komt een pop up van je C
Met je muis op rechter vertikale lijn gaan staan en maak schuif beweging(muisklik vasthoud) naar rechts.Het grijze gebied wat eerst de U was vul je dus op.
klik OK en dan linksonder op apply.Prog gaat zijn werk doen.
Succes.:d

Dank voor alle aanwijzingen.
Het ging gewoon goed: de lege partities verwijderen, en dan C uitbreiden tot de hele schijf.
Tot mijn verbazing heeft Windows zelfs de stationsletters goed aangepast zodat het register nog alle programma's en bestanden kon vinden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan