Partities verdwenen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jennifer

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Gistermorgen heb ik nog normaal met mijn pc gewerkt. Ik ging even de deur uit, en tijdens mijn afwezigheid is er blijkbaar iets met mijn pc gebeurd.

Ik heb drie harde schijven in mijn pc. Van één harde schijf bleken alle partities verdwenen te zijn. Tevens bleek van een andere harde schijf eveneens één partitie te zijn verdwenen. De rest was gewoon nog intact.

Toen ik een XP setup raaide, zag ik dat alle harde schijfruimte als "unallocated" stond. De ene partitie die verdwenen was kon ik herpartitioneren, maar de schijf waarbij in zijn geheel alle data was verdwenen kon ik op dat ogenblik niet partitioneren. Maar later is me dat met veel hangen en wurgen wel gelukt. De data heb ik helaas maar voor een heel klein deel kunnen recoveren.

Ik heb echt geen flauw idee hoe dit kon gebeuren. Is mijn schijf gewoon gecrashed of kan ik een virus, trojan of andere aanval hebben gehad?
Er is geen sprake van stroomstoring. Mijn vriend was gewoon thuis en in de buurt van de pc, en heeft niets gemerkt.

hoi

het kan idd iets geweest zijn waardoor die partitie's verdwenen zijn
maar dat gebeurt nietuit zichzelf :confused:
dus iets of iemand moet iets met jou pc uitgevoerd hebben
in de tijd dat jij er zelf niet was
heb je firewall en antivirus op je pc voor die tijd
toen het gebeurde ? om zo een paar dingen weg te kunnen
strepen :)

Alleen mijn vriend was thuis (en die heeft er te weinig verstand van om zoiets uberhaupt te kunnen doen), dus heeft er niemand aangezeten, behalve wellicht op afstand.

Helaas had ik op dat moment geen virusscan, ik had net geformatteerd en had hem er nog niet opgezet (ja, dom, ik weet het). Firewall weet ik niet, want ik gebruik altijd de standaard build-in firewall van XP. En ik weet niet of die aanstond op het moment...

Dus wellicht is het inderdaad een aanval geweest en is het mijn eigen schuld, maar ik ben toch wel heel benieuwd wat voor aanval dat geweest zou kunnen zijn. Google heeft me tot dusver nog niet veel verder gebracht.

behalve wellicht op afstand
dat is wat ik altijd als eerste uitschakel als ik windows XP
opnieuw geinstalleerd heb die externe bureaublad
onder rechtrermuisklik deze pc eigenschappen
en dan 1 van die tabbladen

bij services :
server
computerbrowser
printspooler
en
messenger via host ofzoiets

1e 2 zijn belang voor eigen netwerk in huis
dat heb ik niet printspooler is voor je printer
soort van tijdelijk geheugen ik gebruik nooit een printer
messenger heeft niks met msn messenger te maken
maar sommige virussen en trojans maken daar graag gebruik van

je gebruikt ook een build in XP firewall ik neem aan
dat je weet dat die firewall zo lek is als een vergiet ?
probeer een andere firewall bijvoorbeeld:
zone alarm, jammer, tiny firewall
en de anti-virus vergeet ik ook vaak :p :o

maar ik zal even mee zoeken voor je
misschien dat een crash mogelijk is
dat je daarom de partitie's kwijtgeraakt bent

Om eerlijk te zijn, wist ik niet dat die build-in firewall zo lek was. Ik doe geregeld een poortscan op GRC, en daar gaf hij aan dat alles "stealth" was. Maar als die firewall zo onbetrouwbaar is, zal die GRC ook wel niet deugen dan. Dus voor de zekerheid heb ik er toch maar een firewall bijgezet (Kerio)

ok dat is al een leuke firewall :)

dat die poort scan stealth aangeeft kan wel kloppen
als je een router gebruikt dan zit daar waarschijnlijk
ook al een firewall op

als je geen router gebruikt
dan is die GRC niet echt lekker nee :)

probeer het eens via onderstaande link en dan op
port scan te klikken

deze link

ok beetje vreemde sitenaam ik weet het maar
ik gebruik het al bijna 3 jaar :thumb:

doe deze test eens zonder kerio en met kerio
maar let er wel op dat kerio niet meer
een ondersteuning geeft aan de "free" firewall

12 Oktober 2005
End of Life Kerio Personal Firewall
Kerio Technologies stopt per 31 december 2005 stopt met de ontwikkeling en verkoop van zijn Personal Firewall. Kerio wil zich volledig wil richten op de ontwikkeling van Kerio Mailserver en Kerio WinRoute Firewall. Vanaf 30 september 2005 is het niet meer mogelijk abonnementen op Kerio Personal Firewall te verlengen. Kerio Technologies verleent tot december 2006 ondersteuning op het product. BIT stopt per direct met de verkoop van de Personal Firewall, maar blijft de ondersteuning per mail voortzetten tot eind 2006.

bron

sorry voor een late reactie ben wezen shoppen
4 dagen eten inslaan enzo :cool:

Super! Dank je wel voor je reactie. Ik dacht al dat GRC niet helemaal zuiver was, (ik gebruik geen router) en was al op zoek naar een andere. Deze geeft inderdaad aan dat alles "closed" is zonder firewall (alleen het XP-exemplaar aan), en met Kerio dat alles "stealth" is. Dus toch een wijze les ;)

Als Kerio stopt met de ondersteuning van de firewall, ga ik tegen die tijd wel op zoek naar een ander.

er zijn zoveel andere firewall's die gratis zijn :)
maargoed

je poorten zijn nu stealth en niet alleen dicht
dus kunnen ze niet meer zo makkelijk open :D

denk dat het vraagje nuwel opgelost is

ik heb nog geen oplossing gevonden
wat nou die ene x gebeurd kan zijn
want een partitie verdwijnt niet zomaar lijkt me :confused:

maar ik blijf zoeken voor je :thumb: :cool:

fijne feestdagen alvast en een fantastisch 2006

lekker dubbel zinnig :p

Ik heb vanmorgen de schijf getest met een diagnostisch tooltje speciaal voor Maxtor schijven (Powermax geheten). Ik heb toen een burn-in test uitgevoerd, maar die gaf geen fouten.

Tot mijn stomme verbazing constateerde ik een uurtje terug, dat de schijf (die ik nog leeg had gelaten) weer niet zichtbaar was in de verkenner. Toen ik bij wijze van proef een XP installatie startte, zag ik de schijf wel, inclusief partitie. Weer terug in Windows was de schijf nog steeds weg.

Ik begin een donkerbruin vermoeden te krijgen wat er is gebeurd. Desbetreffende schijf hing niet op een IDE-poort, maar aan een raidcontroller, een extra kaart die in een PCI slot hangt. Ik heb zo een vermoeden dat dát de boosdoener is. Misschien werkt de raidcontroller niet meer goed en heeft deze locaal een stroomstoring veroorzaakt waardoor de schijf is uitgevallen, en de partities verdwenen zijn.

Ik heb de raidcontroller eruit gehaald en de schijf slave aan mijn brander gehangen. (Die zit gewoon op een standaard IDE-poort. Dit was het enige plekkie dat ik nog over had). Mijn gewone DVD speler heeft moeten wijken, maar goed, ik heb toch nog een brander.

Dus we zullen zien of de schijf nu nog uitvalt! :)

Dus we zullen zien of de schijf nu nog uitvalt!

denk het niet tenzij je een energie beheer hebt ingeschakeld met bijvoorbeeld
automatisch uitschakelen na 20 minuten :)

sommige biossen hebben dat ook

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan