Ik kan 6 redenen 'voordelen' bedenken waarom je eventueel een disk zou willen in delen in partities.
1. Meerder besturingssystemen, bv windows95 naast XP en Vista en bv ook nog Linux.
Elk systeem moet een eigen partitie hebben. Over de zin of onzin hoe je het hier dus verder niet te hebben.
Overigens kan er tegenwoordig steeds meer met z.g. VM-ware, dus het 'moet' gaat al richting, kan handig zijn.
2. Besturingssysteem en data op aparte parties. (Als de HD stuk gaat heb je hier inderdaad niets aan).
Om dit echt gescheiden te houden moet je behoorlijk goed opletten waar je alles neer gaat zetten, de meeste applicaties zetten standaard alles gewoon op de C neer waar ook windows op staat, betekend dus heel veel default instellingen aanpassen in programma's.
De vraag is weegt dat op tegen de kans op een corrupte partitie (persoonlijk denk ik van niet).
Wil je, je data echt veilig hebben, maak dan regelmatig een backup op schijf of CD/DVD en/of gebruik een aparte HD.
3. Versleuteling, stel je wilt je data versleutelen zodat niemand anders de data kan lezen. Het gebruik van een aparte partitie die je in z'n geheel versleuteld is beter dan bij één partitie waarom altijd delen versleuteld en onversleuteld naast elkaar zullen staan. Legitime reden voor een extra partitie, maar dus alleen als dit voor jou echt van belang is.
4. Snellere toegang. Elke partitie heeft een eigen index, is de partitie kleiner is de index korte en dus worden programma's en bestanden sneller gevonden.
In de Dos tijd was dit m.i. nog wel een reden, onder windows en met hardeschijven vanaf 1GB zal je het verschil nog wel kunnen meten (in milliseconden) maar feitelijk niet meer merken.
5. Gewoon om data gescheiden te houden.
Een partitie voor je documenten, voor je MP3's, voor je video's etc.
In Windows heb je iets dat mappen heet... m.i. net zo handig, zie er niet het nut van in, verder loop je volgens mij altijd tegen het probleem van een volle partitie aan. En ja dan kan je met een partitie manager e.a. anders in delen, maar waarom al die moeite doen, bovendien is het gevaar dat er iets fout gaat bij het herindelen.
Ook hier geldt, in de tijd dat we nog onder Dos werkten was dit misschien nog een geldige reden, nu m.i. niet meer.
6. 'Zonde van alle lege ruimte'. Wat bedoeld wordt is dat als je een partitie aanmaakt deze ingedeeld wordt in clusters.
Hoe groter de partitie, hoe groter de clusters zijn.
Stel je hebt héél veel kleine bestanden (en dan bedoel ik écht klein) nemen deze toch elke minimaal één cluster in gebruik. Kleinere partities = kleinere clusters = minder loze ruimte en meer plek voor data op de HD.
Ook dit gaat terug naar de dos tijd en harde schijven die bv 40 MB groot waren.
Op zich bestaat het 'probleem' nog, echter vanaf Windows95, harde schijven van 1GB en groter en bestanden die al snel 4MB, bv één MP3'tje, per stuk zijn, ipv echt kleine bestanden zoals we ze onder Dos hadden is dit eigenlijk geen issue meer.