Partities voor Pi

Status
Niet open voor verdere reacties.

martijn12321

Gebruiker
Lid geworden
14 nov 2011
Hallo,

Ik heb een raspberry pi B+ met een 4gb sd kaartje. Na een aantal weken zat die al vol, en wat blijkt: het sd kaartje is nog maar 700mb groot. Met EaseUS Partition Manager gekeken en er zijn 4 partities gemaakt (zie screenshot):
s1.jpg
Ik heb al geprobeerd de 3e partitie te verwijderen en aan de 1e toe te voegen, maar dan start de pi niet meer op (rode ledje brand, groene knippert langzaam in vast tempo).
Heeft een pi zoveel ruimte nodig en moet ik dus een groter kaartje kopen of is er toch een mogelijkheid om meer ruimte vrij te krijgen?

Bedankt!!!:thumb::thumb:

Laatst bewerkt:
@mastermindzh ik krijg dan: tour partition layout is not currently supported by this tool. You are probably using NOOBS, in wich case your root filesystem is already expanded anyway

En gebruikt u de "NOOBS" image voor raspberry pi?

Ik heb even een klein script geschreven wat een beetje info over de sd kaart aan ons zal geven.
Dit is het script:

Code:
#!/bin/bash

#maak de directory helpmij in de homemap
mkdir -p ~/helpmij 
#ga er heen
cd ~/helpmij

#sla output commando's op in txt files
lsblk > lsblk.txt
fdisk -l /dev/sda > fdisk.txt
df > df.txt
parted /dev/sda print > parted.txt

#zip de files
datum=$(date +"%b-%d-%y")
zip helpmij_$datum lsblk.txt fdisk.txt df.txt parted.txt

#verzet de zip file naar de home map
mv helpmij_$datum.zip ~
#rechten goedzetten op de zip
chmod 777 ~/helpmij_$datum.zip

#verwijder de helpmij logs en de map als hij leeg is
rm lsblk.txt fdisk.txt df.txt parted.txt
rmdir ~/helpmij

Ik heb het script ook als bijlage toegevoegd (in een zip, het commando "unzip helpmij_script.sh.zip" zal deze uitpakken)

Zodra u het script heeft doet u het volgende:
sudo chmod +x helpmij_script.sh && sudo bash helpmij_script.sh

Dit zal dan een zip bestand in uw home folder zetten met de naam "helpmij_DATUM.zip"

Als u dit bestand upload dan hebben we in ieder geval al een veel beter idee van de situatie.

PS: Als u wantrouwig bent welke informatie het script deelt raad ik u aan om de zip uit te pakken en de bestanden in te zien. Het script geeft overigens alleen informatie over uw harde schijf (of in dit geval SD kaart).

Succes :thumb:

Bekijk bijlage helpmij_script.sh.zip

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan