partities Windows 8

Status
Niet open voor verdere reacties.

marloes72

Gebruiker
Lid geworden
23 apr 2007
Ik heb een nieuwe Toshiba laptop. Hierop is windows 8 voor geïnstalleerd. Ik ben gewend om een aparte partitie voor mijn bestanden te maken. Maar vraag me af of dat nu wel kan i.v.m. de herstel partities. Werken die dan nog gewoon? Er is nu 1 EFI-systeempartitie. En er zijn 2 herstelpartities En 1 primaire partitie waar Windows 8 op staat. Kan ik de herstelfunctie nog gebruiken als ik die laatste partitie met Windows 8 splits in een deel voor het systeem en een deel voor mijn bestanden? Of ben ik dan alsnog de nieuwe partitie en dus al mijn bestanden gewoon kwijt als ik ooit zou moeten herstellen? En heeft het tegenwoordig überhaupt nog meerwaarde om je bestanden op een aparte partitie te zetten? Of kun je Windows 8 ook herstellen zonder dat er iets aan je bestanden veranderd wordt? Als het wel meerwaarde heeft en het ook zonder problemen kan, hoe kan ik het dan het best doen? Met EasUS Partition Manager (dat ik al vaker gebruikt heb) of liever gewoon in Windows? En hoe pak ik dat aan? Is 100 Gb voor Windows 8 genoeg? Dan zou ik de primaire partitie dus moeten verkleinen tot 100 Gb? En daarna de overgebleven ruimte toewijzen aan een nieuwe primaire partitie? Die zal dan ongeveer 600 Gb zijn.

Laatst bewerkt:
Het heeft altijd meerwaarde om een partitie te maken voor je data. Als windows op C: staat (naar ik aanneem) kun je gewoon een of meerdere partities ernaast maken. Ik zie dat je nog 'maar' 600 GB over hebt, dan zou ik het bij één extended/secundaire partitie houden, drive-D dan, of als de de dvd er tussen zit, drive E: En 100GB voor je os is voldoende.
Als... je onverhoopt Windows opnieuw moet repareren, of herstellen, dan gebeurt er niets met je data op D. Ook niets met de herstelpartities, die zijn goed dichtgetimmerd. Easus pm is makkelijker in het gebruik dan Windows schijfbeheer. Dus Easus.

Laatst bewerkt:
Of kun je Windows 8 ook herstellen zonder dat er iets aan je bestanden veranderd wordt?
Wanneer je de herstelfuctie gebruikt om de laptop terug naar fabriekstoestand te plaatsen, ben je meestal ook je partities kwijt. Dus een tweede partitie is slechts zinvol, wanneer je vanaf dan bij problemen een manuele herinstallatie doet van het OS.

Ik lees het volgende bij een PC vernieuwen onder Windows.
Als je computer niet meer goed werkt en je wil de pc terug naar de dag waarop de installatie van Windows 8 uitgevoerd is zetten zonder persoonlijke bestanden te verwijderen of je instellingen te wijzigen kan je de PC vernieuwen.

Hoewel ik het niet uit eigen ervaring heb, kan ik me niet voorstellen dat hier secundaire partities verwijderd worden. Lijkt me ook niet logisch.

Het is denk ik goed om iets zeker te weten voordat je roept: "... ben je meestal ook je partities kwijt." En wat is 'meestal'?

Het zou trouwens wel prettig zijn als de poster een keer reageert!! Lijkt me wel zo netjes....

Laatst bewerkt:
Sorry voor mijn trage reactie. Ik kreeg zojuist voor het eerst een melding dat er op mijn bericht gereageerd was! Die functie werkt dus blijkbaar niet goed! Ik heb de schijf inmiddels gesplitst. Eerst heb ik dat met Windows geprobeerd. Maar die wilde de systeem schijf niet verder dan tot 350 gb verkleinen. Dus heb ik toch maar weer EasUS gebruikt. Daarmee kon ik de schijf gemakkelijk tot 100 gb verkleinen. En de rest heb ik daarna aan een nieuwe partitie toegewezen.

Ook al lees ik de reacties dus pas achteraf......ze zijn wel geruststellend! Ontzettend bedankt voor het mee denken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan