Partities

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lia
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Lia

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2001
Hoi,
Ik heb mijn computer teruggehaald van de winkel en zij hebben er voor ons twee partities op gemaakt. (XP)
Super makkelijk lijkt me maar ik heb hier geen ervaring mee. Op de C schijf (30MB) staat Windows ed.
Hoe pak ik het nu verder aan? Het lijkt me dat ik alles verder doe op de andere schijf moet doen zodat bij een crasch alles van C behouden blijft.
Maar ik zie dat Program Files, en Mijn documenten ed op de C staat.
Moet ik nu in de andere partitie nieuwe mappen maken, met Program files, mijn documenten etc.?
Ik hoor graag van iemand,
gr. L.

Mijn Documenten --> Eigenschappen --> Doel
Daar C vervangen door D of net welke partitie je het wilt laten verwijzen. Klik dan op toepassen, de vraag die rna volgt beantwoord je met ja. Nu word alles van C naar D verplaatst en vervolgens word vanaf nu alles wat je opslaat in Mijn Documenten rechtstreeks naar D geschreven.

Graag gedaan hoor :thumb:
Nog even een toevoeging: met de map Program Files gaat dit dus niet. Heeft ook weinig zin aangezien als je C weer moet formateren de programma's toch weer opnieuw moet installeren.
Wat ook een mogelijkheid is om bv je emails van Outlook naar een andere partitie te verwijzen.
Extra --> Opties --> Onderhoud --> Archiefmap.
Verder zou ik er altijd voor zorgen dat je een back-up van je adresboek maakt, accounts (kan via exporteren) en je favorieten uit explorer (kan ook via exporteren)
Zo heb je het grootste gedeelte van de belangrijkste dingen op een aparte partitie :thumb:

Bedankt voor de tips Sparkel, dat bespaart weer een hoop gezoek. En frustratie waarschijnlijk. Bij een crash moet ik dus gewoon de hele Cschijf vervangen met alles erop en eraan. De tweede partitie zorgt ervoor dat mijn persoonlijke info niet verloren is gegaan?
Het is me nog wat onduidelijk omdat ik er geen ervaring mee heb. Mijn dochter gaat de computer gebruiken en zal waarschijnlijk veel 'zware' games erop zetten.
Die komen dan in Program Files terecht. Is de verdeling van 40 G./ 120G dan eigenlijk niet onhandig?Bovendien is me nog niet helemaal duidelijk waarom men zegt dat bij een crash alles heel snel er weer opnieuw op gezet kan worden. Of wordt er van de C ook weer een backup gemaakt?
Gr. Lia

40 GB voor je C partitie is meer als voldoende hoor. Maar hebben ze je niet verteld dan waarom het snel zou kunnen? Ik bedoel is er een soort back-up gemaakt dan?
Een back-up van C maken is mogelijk, Windows XP bevat namelijk ook een back-up functie. In Pro zit het standaard in, in Home moet het geloof ik even geinstaleerd worden van de CD. Maar een betere back-up dan de standaard back-up is Norton Ghost, maar die is weer niet gratis.
Maar als je bedoeld dat je ook de instellingen, scores etc van de spellen wilt back-uppen, ja dat kan ook. Je kunt ook handmatig bv 1 keer per week de mappen van de spellen kopieeren naar de andere partitie. Later als je bv een nieuwe instal hebt gedaan schrijf je die kopieen over de bestaande nieuwe mappen en heb je de instellingen weer terug zoals het op dat moment was. Even een toevoeging, ik ben niet 100% zeker of dat met alle spellen gaat lukken. Maar misschien heb je toch nog wat aan die optie .

Succes :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan