Partities

Status
Niet open voor verdere reacties.

Texellaar

Gebruiker
Lid geworden
21 sep 2008
Berichten
35
Hallo,

Heb een nieuwe PC met Vista Ultimate. 4 Gb geheugen/AMD Athlon 64 2x Dualcore
Processor 6000+.

HD is 300 Gb .
Opgedeeld in 2 partities:
C = 50 GB.
D = 250 Gb.
En nu het probleem:

Er is op C nog 32 Gb over na instal van Vista.
Nu wil ik een programma installeren van 510Mb en dan krijg ik een melding dat er 'onvoldoende schijfruimte' is om te installeren!??

Ik zie geen andere mogelijkheid om dit prog op D: te zetten, want Vista geeft geen keuze.
Is het zo dat Vista altijd alle te installeren progs, standaard op C wil installeren?
En dan nog dit:
Hoe kan ik de C schijf vergroten ten koste van de D schijf?
Kan ik ergens (in register of waar dan ook) aanvinken dat er niet standaard op C schijf wordt geinstalleerd, maar dat ik de keuze krijg om dat te veranderen.

Het is zelfs zo dat , wanneer ik de DVD plaats van het programma en klik op 'Setup",
dan wordt er gelijk gemeld dat er tekort schijfruimte is.
En dan geen andere mogelijkheid dan te stoppen en eerst schijfruimte vrij te maken op C: (denk ik),want dat wordt niet gemeld dat het om de C schijf gaat.
Hopelijk kan een van u mij wat info en hulp geven om een en ander op te lossen.
mvg,
Noud Ellen
 
Je kan partities vergroten en verkleinen doormiddel van,
Configuratie scherm>Systeembeheer>opslag>schijfbeheer

Daar kan je alle partities zien en een deel van D toevoegen aan C,

Maar ik weet niet of dat de snelheid ten goede doet,

En meestal kan je als je iets installeert, op bladeren klikken en een ander station pakken
 
Hallo Nigel,

Lees nou eens goed wat ik in mijn vorige bericht heb geschreven.

En nu antwoord op je raadgeving:
Via schijfbeheer kun je alleen maar partities verkleinen. Bij mij ,in ieder geval.
En als ik al de D schijf verklein dan ontstaat er een nieuwe partitie waar ik verder niets mee kan.
Ik moet je ook eerlijk zeggen dat ik er niet zo veel verstand van heb.

En wat betreft installeren; Er is/ik zie geen mogelijkheid om te bladeren.
met dank voor je reactie,

mvg,
Noud
 
Laatst bewerkt:
Er is op C nog 32 Gb over na instal van Vista.
Nu wil ik een programma installeren van 510Mb en dan krijg ik een melding dat er 'onvoldoende schijfruimte' is om te installeren!??

Bovenstaande klopt al niet dus zal onderstaande vermoedelijk niet over de c:\ schijf staan

Het is zelfs zo dat , wanneer ik de DVD plaats van het programma en klik op 'Setup",
dan wordt er gelijk gemeld dat er tekort schijfruimte is.
En dan geen andere mogelijkheid dan te stoppen en eerst schijfruimte vrij te maken op C: (denk ik),want dat wordt niet gemeld dat het om de C schijf gaat.
Hopelijk kan een van u mij wat info en hulp geven om een en ander op te lossen.

Is het een legale dvd of een samen gestelde?
 
Als je de d partitie verklein kan je het nieuwe ruimte toe voegen aan een andere partitie,

1: Maak wat ruimte vrij van de andere partitie
2:rechter muis knop nieuw eenvoudig volume maken,
3: dan kan je op een geven moment kiezen (aan een lege ntfs map koppelen)

Ik geloof dat dat het is
 
hallo,

Het is geen legale versie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Texellaar Bekijk bericht
Er is op C nog 32 Gb over na instal van Vista.
Nu wil ik een programma installeren van 510Mb en dan krijg ik een melding dat er 'onvoldoende schijfruimte' is om te installeren !??

En waarom klopt dit niet? Het is de C schijf waar vista opstaat en daarnaast is er dus nog 32 GB over om bestanden te plaatsen.
---------------------------------------------------------------------------------------

Bovenstaande klopt al niet dus zal onderstaande vermoedelijk niet over de c:\ schijf staan

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Texellaar Bekijk bericht
Het is zelfs zo dat , wanneer ik de DVD plaats van het programma en klik op 'Setup",
dan wordt er gelijk gemeld dat er tekort schijfruimte is.
En dan geen andere mogelijkheid dan te stoppen en eerst schijfruimte vrij te maken op C: (denk ik),want dat wordt niet gemeld dat het om de C schijf gaat.
Hopelijk kan een van u mij wat info en hulp geven om een en ander op te lossen.

Ik weet ook niet waar het over gaat. Er wordt nl niet gemeld om welke schijf het gaat.
Punt is dat ik dat prog op de D schijf wil installeren en niet op de C schijf, maar die mogeljikheid is er niet (bladeren).


Gr,
Noud:confused:
 
En waarom klopt dit niet? Het is de C schijf waar vista opstaat en daarnaast is er dus nog 32 GB over om bestanden te plaatsen.
Als jij nog 32 GB ruimte vrij hebt zou je daar zo'n 60x dat programma van 510 MB moeten kunnen installeren dus of de waardes/grootheden kloppen niet of er is wat anders aan de hand

om welk programma gaat het wat je wil installeren?
 
Je kunt het beste al je programma's op de systeemschijf installeren. In dit geval C dus.
Je kunt D wel verkleinen maar dan komt de ruimte aan de rechterkant vrij en die krijg je met Vista diskmanagement nooit bij C. Als je het Vista wil doen, zul je D leeg moeten maken en er een logisch volume van maken. Daarna kun C uitbreiden. Of je gebruikt een programma daarvoor waarmee je de linkerkant van D kleiner kunt maken en C uitbreiden. Er zijn er genoeg, gratis en betaald.
 
Hallo Ellasar,

het gaat om Works Suite 2006. Dat bestaat uit 6 CD's , maar ik wil alleen Works installeren vanaf CD 1 en dat prog is 510 MB groot.. En dan krijg ik die melding al gelijk wanneer ik Setup.exe wil gaan draaien.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hallo Telwat,

Ineerste instantie wil ik ook wel op C installeren, maar als ik dat probeer verschijnt de melding dat er "onvoldoende schijfruimte vrij ' is, zonder verdere keuzemogelijkheid (het zgn Bladeren).

Enne....... sorry hoor, maar dat van links en rechts begrijp ik niet.
Met welk programma zou dat dan moeten?

Graag uw reactie,

mvg,
Noud
 
Hij bedoelt met links en rechts dit,

[----------1-------][-----------------2------------------]

Jij hebt nu 2 partities,
partitie 1 vista
partitie 2 data
(waarschijnlijk nog 2 maar dat maakt niet uit)

Als jij partitie 2 kleiner maakt krijg je dit

[-------1----------][------------2-------------][--------3------]

partitie 1 vista
partitie 2 data
omdat er dan nog iets tussen zit kan je het niet samen voegen,
 
Heel goed uitgelegd Nigel.
Dit is het probleem in Vista. Als je het met Vista wilt doen, zul je 2 niet kleiner moeten maken maar helemaal leeg moeten maken. Met andere programma's kun je vanaf links 2 kleiner maken zodat daar vrije ruimte ontstaat om toe te voegen aan C:. Het klinkt misschien ingewikkeld maar als je het in zo'n programma grafisch ziet met schuifbalkjes, wordt het gelijk duidelijk. Er zijn vele programma's: zoek partition manager en gij zult vinden. Kijk wel of ze geschikt zijn voor Vista.
 
vreemd?

Hallo,

Even ter aanvulling op mijn probleem:

Het programma wat ik wil installeren is MS Works Suite 2006. Maar 1 onderdeel daarvan te weten ; Works Database.(510MB) En dat gaat dus niet vanwege de schijfruimte die er niet zou zijn.

Nu probeer ik een ander programma te installeren en dat gaat wel! Ook 600MB groot.
Het gaat om de installatie/setup van mijn printer.

Hoewel ik dat ook niet op de D schijf kan zetten, maar het automatisch op C wordt geinstalleerd.

Hoe kan dit nu weer? weet iemand raad?

mvg,
Noud
 
Op het moment dat je partitie 2 kleiner maakt ontstaat 3 (is geen partitie), dit is niet-toegewezen ruimte. Er is een eenvoudig, gratis programma dat je kan gebruiken om deze niet-toegewezen ruimte naar rechts van partitie 1 te krijgen, zodat je met schijfbeheer in vista deze ruimte kan toevoegen aan partitie 1. Download hier http://gparted.sourceforge.net/download.php
Het makkelijkste is om na het downloaden, de image naar een schijf te branden met bijv. Nero. Sluit de computer opnieuw op met het schijfje in de cd-rom speler en het programma wordt gestart. Het is erg eenvoudig, want mij is het ook gelukt, Lees wel even de info op de site en de links naar uitleg door, wel zo handig.
 
partitie

Hallo Marco,

Dank voor je uitleg en de link. Ik ga ermee aan de slag.

:thumb: Noud
 
info part. vergroten

Hallo,

Heb een nieuwe PC met Vista Ultimate. 4 Gb geheugen/AMD Athlon 64 2x Dualcore
Processor 6000+.

HD is 300 Gb .
Opgedeeld in 2 partities:
C = 50 GB.
D = 250 Gb.
En nu het probleem:

Er is op C nog 32 Gb over na instal van Vista.
Nu wil ik een programma installeren van 510Mb en dan krijg ik een melding dat er 'onvoldoende schijfruimte' is om te installeren!??

Ik zie geen andere mogelijkheid om dit prog op D: te zetten, want Vista geeft geen keuze.
Is het zo dat Vista altijd alle te installeren progs, standaard op C wil installeren?
En dan nog dit:
Hoe kan ik de C schijf vergroten ten koste van de D schijf?
Kan ik ergens (in register of waar dan ook) aanvinken dat er niet standaard op C schijf wordt geinstalleerd, maar dat ik de keuze krijg om dat te veranderen.

Het is zelfs zo dat , wanneer ik de DVD plaats van het programma en klik op 'Setup",
dan wordt er gelijk gemeld dat er tekort schijfruimte is.
En dan geen andere mogelijkheid dan te stoppen en eerst schijfruimte vrij te maken op C: (denk ik),want dat wordt niet gemeld dat het om de C schijf gaat.
Hopelijk kan een van u mij wat info en hulp geven om een en ander op te lossen.
mvg,
Noud Ellen



Noud,

ik ga me best doen om jou uit te leggen want c schijf van jou kan vergroot worden.

ga met de rechter muis op deze comp. klik op beheren en dan op schijfbeheer dan zie je station c en d.
klik met de rechter muis op station d en dan volume verkleinen, geef je aan hoeveel je bij c wil toevoegen.

Ga je nu met de rechter muis naar c, dan klik je op volume uitbrieden etc.......

Als het goed is moet het lukken.

Gr.
John
 
Hallo,
Ik kan de C partitie niet vergroten cq uitbreiden. Die mogelijkheid is 'lichtgrijs' aangegeven en werkt dus niet. Ook niet na dat ik eerst D heb willen verkleinen.

mvg,
Noud
 
Hallo,
Ik kan de C partitie niet vergroten cq uitbreiden. Die mogelijkheid is 'lichtgrijs' aangegeven en werkt dus niet. Ook niet na dat ik eerst D heb willen verkleinen.

mvg,
Noud


als het echt niet lukt dan moet je hem opnieuw gaan installeren met grotere part.

gr.
John
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan