Partition Magic

Status
Niet open voor verdere reacties.

markus20

Gebruiker
Lid geworden
28 nov 2004
Goeie morgen allemaal!

Heb vandaag een dagje vrij en heb besloten om er maar weer eens opnieuw Windows erop te zetten.
Ik heb een harde schijf van 200GB En ik download best veel bestanden.
Is het dan handig om een partitie te maken? Dus een voor Windows en een voor de downloads?
Ik heb eerder gehad dat Windows compleet vast liep en ik nieuw Windows erop moest zetten en dus al mijn downloads kwijt was omdat alles op een harde schijft stond.

Wat denken jullie dat het best is?
Hoeveel ruimte heeft Windows XP pro nodig om leer te kunnen draaien?

Nu heb ik nog een vraag.
Stel dat ik nog een partitie aan maar van 10 gig en die voor Linux gebruik om een beetje mee te spelen. Heeft dit dan verdere gevolgen voor mijn systeem? kan het zijn dat hij dan wat langzamer word?

Alvast heel erg bedankt!

Groeten,

Mark Kamstra
:thumb:

Het is altijd raadzaam om meer dan één partitie te hebben al was het maar om uberhaupt een backup weg te kunnen schrijven.

Mijn opzet:

C: voor Windows
D: waar ik mn software installeer (is niet iedereen voorstander van)
E: voor "mijn documenten", mn mail mappen, downloads, videos en mp3's

Die 200 GB zou ik als volgt verdelen:

C: 15 GB
D: 15 GB (afhankelijk van hoeveel programma's en games je hebt)
E: de rest van je ruimte

Bedankt voor je snelle recatie..
Ik ga meteen beginnen :)

Ik denk dat ik ook maak de D: gebruikt voor programma's en games.
dekt dat ik alleen wat meer nodig heb omdat ik 6 games heb ofzo.

Nogmaals bedankt!

Groeten mark kamstra
www.mark-kamstra.com

Hoi Mark en Confictius,

Het is altijd goed eens kritisch te kijken waarom je nu eigenlijk besluit iets te 'doen'.
Kennelijk is de 'kernvraag': áls ik het besturingssysteem wil her-installeren en niet het risico wil lopen mijn gegevens kwijt te zijn, wát kan ik dan het beste doen.
Dan kan je kijken naar twee aspecten:
1. het herinstalleren vanwege de toenemende instabiliteit en traagheid van je besturingssysteem (uiteraard hebben we het dan over Windows)
2. een fysiek (schijf-)probleem.

De mooiste oplossing en het minste risico op gegevensverlies heb je, wanneer je een tweede harde schijf inbouwt en op de ene het besturingssysteem en andere software, en op de ándere je gegevens installeert c.q. opslaat.
Omdat je maar één schijf hebt is de indeling in partities de aangewezen oplossing.

Overigens heeft het weinig zin om geïnstalleerde software op een andere partitie te lokaliseren dan het besturingssysteem. Immers, wanneer je het besturingssysteem opnieuw installeert, moet je in het gros van de gevallen óók de software opnieuw installeren.

Zelf heb ik een vergelijkbare situatie, maar dan niet met Linux maar met een 'stoei'-versie van WinXP op een tweede schijf.
Daarnaast bewaar ik mijn data op een extra partitie op de eerste schijf, en een backup naar de tweede.
Mijn werkgeheugen heb ik ook (zeg maar fysiek) op de ándere schijf gelokaliseert dan het besturingssysteem: dat betekent snelheidswinst!

Succes

Immers, wanneer je het besturingssysteem opnieuw installeert, moet je in het gros van de gevallen óók de software opnieuw installeren.

Zoals ik al zei: niet iedereen deelt mijn mening. De logica achter mijn D: schijf is dat ik Windows op C: op die manier zo schoon mogelijk houd. Backuppen met Ghost doe ik dan C: en D: tegelijk en die parkeer ik op E: maar dat is een keuze.

Mijn werkgeheugen heb ik ook (zeg maar fysiek) op de ándere schijf gelokaliseert dan het besturingssysteem: dat betekent snelheidswinst!

Ook daar zijn de meningen over verdeeld.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan