Partitioneren C-schijf van 1 Tb

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yari02

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
26 jun 2002
Berichten
1.621
Graag wil ik weten, hoe ik in Windows 7 Home premium x64 mijn C-schijf van 1 Tb
kan partioneren - ik kom er met windows-help niet uit.
 
Door bij schijfbeheer de schijf 0 of volume C: te verkleinen.(rechtsklik op volume C: en kies voor "volume verkleinen") De overgebleven ruimte wordt dan aangeduid als "niet toegewezen ruimte" o.i.d.
Daarna kun je zoveel partities maken als je wil.
 
Laatst bewerkt:
1. Ik kan die partities dus maken, terwijl windows 7 home premium x64 er op is geinstalleerd; ik hoef dus niet met een schone installatie te beginnen ?
2. Stel dat het mis gaat, brengt het laatste herstelpunt dan alles weer terug in de situatie van voor de poging tot het maken van een of meerdere partities ?
 
Ja,dat kan volgens de procedure in #2.
Als 't fout gaat,waar je eigenlijk niet vanuit moet gaan,dan weet ik niet of je dat met 'n herstelpunt kunt repareren,meestal wordt de bewerking afgebroken en krijg je 'n bericht dat door e.o.a. fout het proces niet door kan gaan en wordt 't hele proces ongedaan gemaakt.Je moet je OS-partitie wel groot genoeg houden, laten we zeggen om en nabij +/- 50 GB. Heb zelf de Ultimate-versie en door 't OS en geïnstalleerde software en updates wordt nu 19 GB gebruikt v.d. 50 GB.Data staat op 'n andere partitie.
Succes.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een Harddisk : WD RE3 Enterprise 1 TB, 32MB, SATA2
Dus, 50 Gb van deze 1 TB-schijf waarop windows 7 is geinstalleerd moet genoeg zijn ?
 
Ik heb een Harddisk : WD RE3 Enterprise 1 TB, 32MB, SATA2
Dus, 50 Gb van deze 1 TB-schijf waarop windows 7 is geinstalleerd moet genoeg zijn ?

Je mag 'm ook 100 GB maken,zelf heb ik 50 GB en dat is zat op, temeer ik verder niets opsla op C: alle BackUps, docs,muziek,foto's,mailinstellingen e.d. staan op 'n andere partitie/schijf + externe opslagschijf.
 
Ik ga morgen aan de slag er mee. Ik laat hier weten hoe e.e.a. is gegaan.
 
Toch nog wat vragen.
Zie hier mijn jpg (bijlage).
Kun je mij de drie verschillende 'Volumes' nader verklaren.
- De 1e 'In orde herstelpartitie' van 300 MB zie ik absoluut niet via de verkenner.
- De 2e is duidelijk; C van 931 Gb
- De 3e; System 200 MB, vrije ruimte 158 MB, zie ik ook niet via de verkenner en die wordt Primaire partitie genoemd ? ? ?.
Ik begrijp het niet helemaal en weet dan dus ook niet in hoeverre dit van invloed 'KAN zijn'
op mijn aanmaak van partities op de C-schijf (waarbij b.v. 50 Gb t.b.v. windows 7)
 

Bijlagen

  • Naamloos.jpg
    Naamloos.jpg
    55,6 KB · Weergaven: 52
Ik zou alleen maar de C: verkleinen en van die andere afblijven.
 
Bedankt en goede interesse, dadelijk, bij P&W ;-)
Morgen partioneren !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan