partitioneren in vista systeembeheer

Status
Niet open voor verdere reacties.

karels

Gebruiker
Lid geworden
13 apr 2007
Gisteren een nieuwe PC gekocht met Vista HP pre-installed. Nu wil il de C: partitie waarop het systeem staat verkleinen en de D: partitie vergroten met de vrijgekomen ruimte. Het lukt wel om d C: te verkleinen, echter de ruimte die is vrijgekomen kan niet worden toegewezen aan eenn bestaande partitie, 'partitie verrruimen' blijft grijs!! bij mijn D:..Heeft iemand enig idee wat ik nu weer fout zit te doen?

Alvast bedankt.

Gisteren een nieuwe PC gekocht met Vista HP pre-installed. Nu wil il de C: partitie waarop het systeem staat verkleinen en de D: partitie vergroten met de vrijgekomen ruimte. Het lukt wel om d C: te verkleinen, echter de ruimte die is vrijgekomen kan niet worden toegewezen aan eenn bestaande partitie, 'partitie verrruimen' blijft grijs!! bij mijn D:..Heeft iemand enig idee wat ik nu weer fout zit te doen?

Alvast bedankt.

De D: vergroten, gaat dat wel?

Alvast bedankt.

Kun je een screenshot maken van hoe het er bij jou uitziet in Schijfbeheer? Kan het zijn dat je tweede partitie een extended partitie is? Dan kun je niet direct de partitie zelf vergroten dan moet je eerst dat stuk extended vergroten, tenminste zo gaat dat bij andere partitioneer software...
Maar als je even een screenshot maakt kan ik zien of mijn vermoeden klopt :D

Hierbij de screendumps. Ik hoop dat ze je eea verduidelijken.

Bijlagen

• screendump1.jpg
    screendump1.jpg
    65 KB · Weergaven: 83
  • screendump2.jpg
    screendump2.jpg
    54,3 KB · Weergaven: 70
Inderdaad die uitgebreide partitie vergroten, dan kun je de logische stations erin, in dit geval de D:, ook vergroten.

Misschien is het ook mogelijk om van die uitgebreide partitie, een primaire te maken, dan kun je daarna die D: vergroten.

Mocht het niet lukken, gebruik Gparted ervoor, werkt ook prima.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat schijfbeheer wat tekortkomingen heeft, ben even bij mij aan het zoeken maar een uitgebreide partitie (zoals ik al dacht) is niet zomaar om te zetten.

Ik zou het proberen met dat programma wat lange pier aanraadde (dan wel de livecd neem ik aan de andere heb je niets aan onder windows)

Anders zou partition magic een oplossing kunnen bieden of acronis disk director. Maar die zijn beide niet gratis.....

Ik zal dat doen, heb echter pas zondag weer tijd.

Keep you posted....

mvg

Nu ben ik alvast op zoek naar een tool waarmee ik het volgende kan:

-moet werken vanaf bootable CD
-moet image maken van een partitie
-die image op(meerdere) DVDs branden
-die images ook kunnen restoren
-gratis is

iemand een idee?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug