Partitioneren in Vista

• Onderwerp starter Onderwerp starter amb
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

amb

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
9 mei 2004
Een paar vraagjes over het partitioneren in Vista.

Als ik via schijfbeheer mijn 500GB harde schijf probeer te partitioneren 'adviseert' Vista mij om de C schijf 250 GB groot te maken, terwijl ik voor C (met Vista erop) slechts 75GB wil reserveren Echter als ik dat handmatig ingeef dan kan ik niet verder met partitioneren. De optie doorgaan (weet even niet meer precies hoe die knop heet) is niet beschikbaar.

Weet iemand misschien waarom dit is, en is het misschien wel mogelijk met een ander programma (bv partition magic), maar uiteraard zonder de stabiliteit van de PC te verslechteren...

Voor de volledigheid:
Systeem Akoya 8830 (lang leve de aldi!)
500 GB harde schijf (echter voor partitie is slechts 475 GB beschikbaar)
gewenste partitie:
C 75
rest 2 blokken van 150 en een blok van 100

De 'aanbevolen partitie' door Vista
C 250 (... waarom???)
resteert 225 GB in te delen naar wens

Alvast bedankt voor de nuttige tips!!!

Tja, Vista vindt dat je minstens de helft van je harde schijf als C schijf moet gebruiken. Is met Vista zelf niets aan te veranderen. Er zijn nog wat meer beperkingen in het partioneren met Vista. Zo kan je een bestaande partititie wel verkleinen, maar kan je het overblijvende stuk dan niet bij een andere partitie toevoegen.

Opnieuw en beter partioneren kan wel met andere pakketten. Helaas weet ik zo geen pakket te noemen, wellicht iemand anders?

Ron

Adviezen van Vista worden 19 van de 20 keer niet opgevolgd...

Vista probeert de mensen die geen kaas gegeten hebben van partitioneren, te helpen door een aanbod te doen. Aangezien jij het daar niet mee eens bent, mag je natuurlijk gewoon doen wat je in gedachte had. Prestaties gaan pas verslechteen op een schijf van 10 GB, een partitie van 30 GB werkt op mijn laptop ook prima.

Is met Vista zelf niets aan te veranderen. Er zijn nog wat meer beperkingen in het partioneren met Vista. Zo kan je een bestaande partititie wel verkleinen, maar kan je het overblijvende stuk dan niet bij een andere partitie toevoegen.

Bij Windows Vista gaat verkleinen/vergroten van de partities zeker wel. Ik denk dat je in de war bent met Windows XP.

Een goede tool voor het partitioneren: GParted

Laatst bewerkt:
Bij Windows Vista gaat verkleinen/vergroten van de partities zeker wel.
Ik ben niet in de war:p. Kan jij even aangeven hoe ik een partitie in Vista met Vista kan verkleinen en het restant aan een andere partitie kan toevoegen

Ik denk dat je in de war bent met Windows XP
Binnen XP kan al helemaal niets:evil:, maar gebruik ik tot volle tevredenheid Partition Magic:). En die werkt helaas niet op Vista.:confused:

Ron

Je hebt inderdaad gelijk. Gewoon GParted gebruiken dus. Daar kan je uitspoken wat je wilt, en als je Windows opstart is er ook geen melding te bekennen.

thx!

Heren,

het is inmiddels gelukt met Gparted, Nog wel steeds 2 megagrote partities omdat je er maar 3 mag maken... Maar met de externe harde schijf erbij genoeg verdeling voorlopig!

Dank voor alle tips!

Aan amb
Ik heb ook een Medion wel type MD8833 en ik heb jouw metode gevolgd om met gparted-livecd-0.3.4-11.iso de c-schijf te partitioneren maar de boot cd blijft hangen .
Welke opties heb je bij Gparted gebruikt ?
Dank bij voorbaat!
James

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan