• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Pasen en voorwaardelijke opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

iMac001

Gebruiker
Lid geworden
3 feb 2022
Berichten
12
Hoi,

ik heb een sjabloon gemaakt voor onze wachtdiensten, die je bij de maand januari met één klik van jaar kan laten veranderen. Alle verdere datums veranderen daardoor mee. Een soort eeuwigdurende kalender. Iedere maand heeft een eigen tabblad. De feestdagen staan ook in een eigen tabblad. Hoe kan ik nu Pasen ieder jaar op de correcte datum laten invullen? En kan ik dan met een voorwaardelijke opmaak Pasen ieder jaar laten inkleuren?

Ik ben al een paar maanden zoet om een oplossing te vinden, maar het lukt me niet. Aangezien er hier best wat bollebozen zitten, hoop ik dat ik de juiste info kan bekomen. Alvast dank bij voorbaat.
 

Bijlagen

  • Sjabloon.xls
    100 KB · Weergaven: 25
voor 1e paasdag en het jaar in A1
Code:
=ALS(A1<>2079;AFRONDEN.BENEDEN(DATUM(A1;5;DAG(MINUUT(A1/38)/2+56));7)-34;AFRONDEN.BENEDEN(DATUM(A1;5;DAG(MINUUT(A6/38)/2+57));7)-34)

en verwijder de samengevoegde cellen dit geeft problemen.
voor Voorwaardelijke opmaak zet de feestdagen in een Naam bereik bv feestdag en dan deze formule
Code:
=AANTAL.ALS(feestdag;'Jan'!A4)>0
 
Laatst bewerkt:
1 werkblad voor een eeuwigdurende kalender volstaat:

PS. Een Akademisch Ziekenhuis dat nog met Excel 2003 (of ouder) werkt ?
 

Bijlagen

  • __maand.xlsb
    21,3 KB · Weergaven: 10
Niet akademisch, maar algemeen ziekenhuis. Ik heb er eigenlijk nog niet op gelet met welke versie we werken.

Maar goed, wat je voorstelt is geen optie. Aan de opmaak mag er niets veranderen. Die maanden moeten blijven zoals ze zijn. Dit omdat men in veel gevallen voor meerdere maanden vooruit de wachtdienst invult op dat bestand.
Indien er geen oplossing mogelijk is, stuur ik wel een lijst mee met de feestdagen van het jaar.


De reden dat ik nog met een excel bestand werken, is omdat het makkelijk is om dat in het wachtprogramma in te vullen. Je legt dat blad voor je, en vult in in het programma. Bij de dagelijke controle vergelijken we met de dagelijk afgedrukte wachten. Ik hoor al vragen, waarom zou je dat nog doen? indien er zich iets voor doet, zoals een stroompanne, hebben we nog altijd een papieren versie om op terug te vallen. Ja , ik weet het, we kunnen terugvallen op noodstroom. Maar mocht het toch eens heel erg fout gaan ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
in de bijlage paasmaandag gedaan, door in Blad1 de betreffende cel de naam paasmaandag te geven en daarna de voorwaardelijke opmaak in maart t/m mei aangepast
 

Bijlagen

  • Sjabloon hs.xls
    101 KB · Weergaven: 16
dank.

Maar kan/wil je me de tip geven hoe ik dat ook met pinkstermaandag kan doen. Ik heb zelf al gezocht, maar kan het niet vinden. Op die manier leer ik weer wat bij.
En hoe kan ik dat doortrekken naar de kolommen ernaast? Dan ziet iedereen dat de gele kleur een feestdag is.

Alvast dank bij voorbaat.
 
Laatst bewerkt:
Lees goed wat Haije schrijft
maak van cel van pinkstermaandag op blad1 een naam en gebruik die in VO.
 
Zoiets,
Heb x.zoeken gebruikt, weet niet of jullie dat ondersteunen.
 

Bijlagen

  • Sjabloon.xlsx
    61,6 KB · Weergaven: 10
Lees goed wat Haije schrijft
maak van cel van pinkstermaandag op blad1 een naam en gebruik die in VO.
Ach, sorry. Ik zie nu pas wat je bedoeld met "een naam geven". Dat was me eerst niet duidelijk. Weer bijgeleerd. Dank!!!

Bij deze mag deze draad dicht.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan