Past dit ddr2 geheugen op Gigabyte GA-EP45-DS3R

Status
Niet open voor verdere reacties.

weinberg7

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2005
Berichten
321
Hoi all,
ik heb onlangs de Gigabyte GA-EP45-DS3R,en de intel core E8500 in het bezit en nu wil ik deze geheugenkaartjes kopen.Passen die althans kan dat?2x Kingston 1024MB DDR2 PC4200 533Mhz.

Ik hoor het wel.

vriendelijk bedankt alvast!!!!!

gr...
 
Nee, dat geheugen is ten eerste te traag om nu nog te kopen en het moederbord ondersteund het ook niet. Je moet hetzelfde geheugen hebben, maar dan 800MHz. En ik zou trouwens 2X 2GB kopen, met ook op de toekomst. Zo duur is het tegenwoordig ook niet meer, je krijgt al bijna geheugen bij 3 pakken wasmiddel.
 
Ik ben het geheel met gijsisok eens

je zou ook kunnen overwegen 1 balkje van 2 gb te kopen maar 2 gb is tegenwoordig wel een beetje het minimum.
 
Één balkje is geen goede oplossing, want als je een balkje van 800MHz koopt, gaat de FSB van de processor ook op 800MHz werken, terwijl die normaal op 1333MHz loopt. Dus je moet er echt 2 hebben, anders wordt je systeem trager.
 
Dank u!
Ja dat vermoeden had ik al maar dat geheugen stond op markplaats dus ik dacht o lekker goedkoop.(25€)Dus ik ga in de toekomst 2 x van 2Gb kopen dan.Dan weet ik even genoeg.Ik ga rond kijken en dan vraag ik jullie weer om raad als ik iets gevonden heb.
Wat raden jullie mij aan?Wil graag goed maar zeker niet te duur.En wil om te beginnen 2 x 1Gb kopen omdat ik niet veel geld heb momenteel.Budget voor ddr2 is 50€ dus ik hoop dat jullie iets daarvoor kan vinden.En als 50€ te weinig is moet je het ook zeggen want dan wacht ik nog even omdat ik dat toch moet want er moet nog een videokaart besteld gaan worden maar dat wordt de volgende stap.

Kingston 2GB DDR2 PC5300 667Mhz CL5 (kit of 2 2x1GB) €29.95 Past dat?
Bedankt alvast!

gr...
 
Laatst bewerkt:
Dat setje past, die heb ik ook maar dan 2X 2GB.
 
Dank je voor je reactie gijs.
Vandaag ga ik 2 geheugen kopen namelijk 2x1Gb van kingston.Wil ook net als jij gijs in totaal 4Gb.Ik heb 4 reepjes voor ddr2 op mijn moederbord zitten dus koop ik er een keer nog 2x1Gb bij zodat ik dan ook 4 Gb heb.Of is het beter om 2x2Gb erin te zetten?Maakt dat uit?
En als die 2 ddr2 geheugen dual wil laten werken moet ik ze dan in reepje 1 en 3 stoppen?Of in reepje 1 en 2?
Ik hoor het wel.

Harstikke bedankt zover!

gr...
 
Dat maakt niet veel uit, alleen als je dan later eventueel nog naar 8GB wil zal je weer alles moeten vervangen. En als je mobo 4 slots heeft, met verschillende kleuren, moet je de reepjes in dezelfde gekleurde slots doen.
 
Één balkje is geen goede oplossing, want als je een balkje van 800MHz koopt, gaat de FSB van de processor ook op 800MHz werken, terwijl die normaal op 1333MHz loopt. Dus je moet er echt 2 hebben, anders wordt je systeem trager.

Leg dit eens uit.....:eek:
 
De FSB van de processor is standaard op 1333MHz. Hoe hoger de FSB, hoe sneller de gegevens tussen de hardware verstuurt worden. Als je dan dus een reepje geheugen van 800MHz zou kopen, dan gaat de FSB op 800MHz werken, omdat het laagste aantal MHz bepaald hoe snel de FSB is, tenminste van de processor en het geheugen. Dan wordt het systeem dus wat trager, en dan zou jammer zijn. Als je 2 geheugenreepjes koopt van 800MHZ, is de eigenlijk snelheid 1600MHz. Dat is ietsje sneller dan de processor, maar het zorgt er wel voor dat het systeem op zijn 'eigenlijke' snelheid gaat draaien. Hoop dat het zo een beetje duidelijk is uitgelegd.:)
 
Nee, want dan zal het geheugen in dual-channel gaan draaien, waardoor de snelheid verdubbeld wordt. Met meer dan 2 reepjes heeft dat geen zin, want het is dualchannel.
 
Nee, want dan zal het geheugen in dual-channel gaan draaien, waardoor de snelheid verdubbeld wordt. Met meer dan 2 reepjes heeft dat geen zin, want het is dualchannel.

Sorry, maar dat klopt echt niet, de geheugensnelheid,geloof me, blijft echt 800Mhz..

Dual channel memory houdt in (zoals de naam al aangeeft) dat de data ipv 1 'kanaal' om in het geheugen te komen 2 'kanalen' heeft. Zoals bij een snelweg met auto's, zal een 1-baans weg minder auto's minder snel naar hun bestemming brengen dan een 2 baans snelweg die 2 keer zoveel auto's in dezelfde tijd kan hebben.

Je geheugen kan dus aan een andere taak beginnen terwijl de ene datastroom nog bezig is.

Maar de SNELHEID waarop hetgeheugen werkt blijft gewoon hetzelfde
 
De FSB van de processor is standaard op 1333MHz. Hoe hoger de FSB, hoe sneller de gegevens tussen de hardware verstuurt worden. Als je dan dus een reepje geheugen van 800MHz zou kopen, dan gaat de FSB op 800MHz werken, omdat het laagste aantal MHz bepaald hoe snel de FSB is, tenminste van de processor en het geheugen. Dan wordt het systeem dus wat trager, en dan zou jammer zijn. Als je 2 geheugenreepjes koopt van 800MHZ, is de eigenlijk snelheid 1600MHz. Dat is ietsje sneller dan de processor, maar het zorgt er wel voor dat het systeem op zijn 'eigenlijke' snelheid gaat draaien. Hoop dat het zo een beetje duidelijk is uitgelegd.:)
De bus-snelheid van de processor is bijv 4x333MHz = 1332 (afgerond 1333).
De FSB van het moederbord ondersteunt bijv 800MHz, 1066MHz & 1333MHz.
Dus kan de processor de snelheid aan.

Dan heb je nog de verhouding tussen dit en het geheugen. Het beste is 1op1. Dan loopt het geheugen syncroon.
DDR=double data rate. Dus krijg je bij DDR2-667 667Mhz : 2 = 333Mhz. (afgerond)
Loopt dus syncroon.

Ga je nu net iets sneller lopen: DDR2-800 dan krijg je 800:2= 400Mhz.
Dan loopt het niet synchroon met de FSB van 333.
Geheugen dat trager loopt dan processor dan wordt je computer trager. Loopt het sneller dan zullen test moeten uitmaken wat sneller is.

Zo was de processor E6600 met DDR2-533 sneller, dan met DDR2-667. DDR2-800 was toch weer sneller dan met DDR2-533. Dus een beetje sneller heeft averechts effect.
Ook met overclocken moet je hier goed opletten.


http://tweakers.net/nieuws/43766/
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb gisteren één geheugen besteld van 2Gb omdat mijn moederbord in totaal 16 Gb aankan dus dan kan ik in de toekomst beter 4x2 Gb erin klikken dan 4x1 bij wijze van.In totaal lijkt me 8Gb werkgeheugen wel voldoende.Begin vast met 2Gb omdat mijn budget beperkt is.Het maakt me niet zoveel uit hoe dat zit met die Mhz en FSB.Ik denk dat mijn nieuwe pc sneller is dan die ik nu heb.Heb nu een AMD athlon xp 2400+, 1Gb ddr geheugen.Weet het wel zeker dat de nieuwe sneller is.Ik doe veel home-filmpjes omzetten op de computer daarom wou ik een andere pc want deze trok dat niet zo goed.Het kon wel want ik had een pci firewire kaart ingeprikt voor het laden van filmpjes vanaf de camera omdat firewire sneller is dan usb.
Bedankt voor de reacties en hiermee kan ik weer verder.

Speciaal bedankje voor Gijsisoke want die hebt me heel goed geholpen.

gr...
 
Laatst bewerkt:
De quad core?
Ja heb ik aan gedacht maar ik wil niet zo vooruit lopen,ik sjok er liever achteraan.De quad is wat later gekomen dus wil ik toch even wachten totdat ie goed ingeburgert is zal ik maar zeggen in de pc branche.Ik wist wel dat als je videobewerkingen doet de quad beter is maar ik heb kinderen en die willen ook gamen.Later (enkele jaren) ga ik er toch één aanschaffen want 4 cores lijkt me wel lekker draaien maar dat ligt er dus aan wat je doet op je pc volgens mij.Ook zullen ze over enkele jaren goedkoper zijn dus dan is daarop wachten ook wel een optie.Als ik de anderen moet geloven dan is de E8500 wel een lekker processortje.
Dus deze topic kan nu wel op slot.

Bedankt allemaal voor jullie reactie en ik maak er zeker nog's gebruik van.


gr...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan