Past een router de langzaamste snelheid toe???

Status
Niet open voor verdere reacties.

blackscorp

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
24 aug 2009
Hallo

Ben nog een groentje op router gebied.
We hebben een laptop met een wifi 802.11a/b/g goed voor max 54mbps
Desktop waar ik nog een wifi stick voor moet gaan halen.
Nu 50mbit lijn over half jaartje 100mbit
Mijn vraag luid als volgt :
Als ik nou een router haal (ongeacht het merk) van 150N of 300N en een bijhorend wifi stick (voor de desktop) kan het dan zijn dat de router dan de snelheid aanpast aan de 54mbps van de laptop dus dat ik dan ook niet sneller kan internetten op de desktop of heeft dat alleen te maken met het netwerken dat ik dan alleen niet sneller kan netwerken dan die 54mbps?

Kan iemand me ook een duidelijke uitleg of duidelijk site geven hoe dat nou precies zit?

En wat zou een geschikte router zijn voor mij , ik d/l en game veel op de desktop.
(ben ni bang voor een router met moeielijke uitleg of minder geschikt voor groentjes , leer snel en graag op dat gebied)

Bij voorbaat dank
Pascal

Laatst bewerkt:
De meeste routers stellen zich zelf in op de hoogst mogelijke snelheid. Maar in het handboek zal dat ongetwijfeld aangegeven worden als de instelling handmatig moet. Zoals bij veel zaken bepaalt de zwakste schakel de snelheid van het geheel. Zo zal je internet verbinding/provider nooit de snelheid halen die op papier beloofd is. Als het een kabel betreft hangt het er veel van af hoeveel buren om je heen dat ook gebruiken en als het ADSL betreft hangt het veel af van de afstand van je huis tot de telefooncentrale. Maar zelfs als dat optimaal is zal bijv. een 20mb adsl connectie nooit hoger komen dan 16mb in werkelijkheid vanwege checks, redundancy etc. Overigens maakt het voor adsl2 wel degelijk wat uit of je een adsl of een adsl2 router hebt. Verder maakt het voor ADSL veel uit hoever de splitter af staat van het ISRA-punt. Het neste is om dat niet meer dan twee meter van elkaar te hebben. De afstand tussen splitter en router is iets minder kritisch, maar gaat toch wel bandbreedte kosten als dat meer dan 15 meter wordt. Hetzelfde geldt voor de afstand tussen router en PC. Vervolgens de connectie tussen de router en de PC. Een draad is altijd sneller en veiliger dan draadloos. Verder kunnen er heel veel factoren de draadloze verbinding storen: veel buren met draadloze verbindingen, betonnen muren/vloeren, stalen binten, magnetrons, etc. etc. Kortom, het is eigenlijk een gods wonder dat je so-wie-so nog kunt internetten :p

De meeste routers stellen zich zelf in op de hoogst mogelijke snelheid. Maar in het handboek zal dat ongetwijfeld aangegeven worden als de instelling handmatig moet. Zoals bij veel zaken bepaalt de zwakste schakel de snelheid van het geheel.

Zoals ik het begrijp dan is nu de laptop de zwakste schakel en heel het netwerk verkeer(lan en internet) zal niet sneller zijn dan 54mbps.
Heb ik dit goed ?

Als ik dat goed heb dan is de volgende vraag of een dual-band router dit probleem oplost of niet?

O en dankjewel voor de adsl uitleg was wat overbodig aangezien ik kabel heb maar dat was mijn fout , ik had het beter moeten uitleggen wat ik heb.
Maar is wel interresant om te weten :thumb:

Kijk eerst even wat de kabelaar voor snelheid biedt en trek daar overigens gerust zo'n 10-15% vanaf want het zijn commerciële rakkers die alles altijd mooier voorstellen dan het is. Nu is 54MB al vreselijk snel hoor. Voor de beste router keuze zou ik eerst eens kijken wat de kabelaar zelf daar zoal over adviseert. Niet alleen dat dat vermoedelijk goed aansluit op wat ie aan internet biedt, maar bovendien is dat handig als je hun hulp nodig hebt. 10 tegen een dat ze veel ervaring met datgene hebben wat ze adviseren.

ja klopt. Zal ik ook eens opzoeken dat.
Maar als ik een zwakke schakel op het netwerk zet dan heb ik niks aan de rest van de verbinding (neem 100mbit -15% = 85mbit - omgevings factoren á natte vinger gok 10 = 75 mbit) , bijt ik me zelf in de buik met een 54mbps ertussen.

Klopt, maar ik denk dat in de praktijk je het verschil tussen 54mb en 75mb nauwelijks merkt. Bij dat soort snelheden zal de traagheid van vele web sites je echt gaan opvallen.

hahaha nee dat is waar. Maar waar ik het ga merken is het d/l van bestanden , werk , gamen etc.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan