Je moet het "leven" ook niet al te somber inzien:
prik dat geheugen gewoon op het moederbord en als het herkend wordt ben je klaar. Werlt het niet, tja, dan zal je moeten omruilen.
Idd. zijn sommige "merk" machines heel kieskeurig met bepaalde hardware upgrades, maar dat roep ik al jaren. Het wordt nogal eens bestreden door "deskundigen", maar ik blijft het toch roepen!
De oorzaak? ik schrijf het nog maar eens een keer:
grotere pc boeren zoals o.a. P&B en Dell, kopen zodanig veel moederborden in bij fabrikanten (of mogen ze onder licentie bijv. zelf produceren) dat die oorspronkelijke moederbordfabrikanten toestemming verlenen voor kleinere of grotere modificaties aan / op het bord. Daarbij kun je dan denken aan bijvoorbeeld een andere grafische chip dan op het oorspronkelijke moederbord, een aangepaste hoeveelheid poorten etc. etc. etc.
Soms zijn de boys van bepaalde pc fabrikanten zo "slim" om zodanige sneeky aanpassingen aan te brengen dat alleen bepaalde bij hun te koop zijnde hardware op zo'n moederbord wil gaan werken. Dan ben je dus gen**id met "witte" hardware en ben je verplicht om de "merk" hardware bij het "merk" te kopen................ en die hardware is dan veelal net even duurder dan de witte hardware.