Patchkast

Status
Niet open voor verdere reacties.

red123nax

Gebruiker
Lid geworden
29 mei 2007
Dag,

Ik heb een vraagje..

wat gebeurt er nou eigenlijk in een patchkast, welke hardware zit er nu in en wat doet het precies..

zover ik het uit heb kunnen zoeken, weet ik dat er meestal een hub in zit (anders een switch) en dat er veel computers op kunnen worden aangesloten, om het netwerk te delen

maar ik ben er nog steeds niet achter wat het precies doet..
EDIT: en hoeveel computers sluit je normaal gesproken aan op een patchkast??

plz help..
ReD123NaX

Laatst bewerkt:
heeft iemand nog een duidelijkere beschijving??

en moet dit topic trouwens niet naar "Internet delen en overige netwerk vragen"??
srry, ik zag het net pas..

De patchkast is eigenlijk de meterkast van je netwerk. Hier komen de kabels vanuit de walloutlets samen, en kan je ze daar verder patchen op bijvoorbeeld een switch. Soms zie je ook dat ze weer doorgepatched worden naar een andere ruimte, waar dan de switches etc staan. Dan heb je het over een cross-connect.

Maar naast een switch kan je ook bijvoorbeeld patchen naar een telefoon-centrale, afhankelijk wat je op de walloutlet plaats.

In een patchkast zitten 1 of meerdere patchpanels (rij met utp-connectoren: http://nl.wikipedia.org/wiki/Patchpanel ) waarop de kabels afgemonteerd worden, en waarmee je met patchkabels verder kunt patchen.

In een patchruimte kun je altijd meerdere patchkasten plaatsen als dat nodig is. En per kast kan je aan 2 kanten patchpanels plaatsen, maar afhankelijk van wat je wilt kan je bijvoorbeeld ook rangeerpanelen in je kast stoppen, deze kun je gebruiken om de kabels netjes weg te werken. Afhankelijk daarvan, en wat voor patchpanels je gebruikt (24 of 48 poorts) weet je hoeveel patches je in 1 kast kwijt kunt.

Het aantal dat je per patchkast (of ruimte) 'nodig' hebt is afhankelijk van de indeling van de rest van je netwerk. Een belangrijke voorwaarde is namelijk de lengte van de kabel (end-to-end) voor ethernet/utp is dat maximaal 100 meter, inclusief patchkabels aan beide kanten. (leesvoer: http://en.wikipedia.org/wiki/Category_5_cable)

En er passen (wel erg compact) 48 poortjes op 1 u (4,zoveel cm). En een beetje patchkast is 52 u, dus 52 * 48. Maar dan is het heel compact, en heb je nog geen switches ofzo!

in omgekeerde werking,

van pc naar meestal een walloutlet (zon gaatje in de muur waar je netwerkkabel in gaat) die walloutlet gaat naar de patchkast in een zogeheten "cat", vanaaf die cat of patchplek loopt je netwerkkabel naar meestal een switch, die switch is vervolgens verbonden met de router.

zo zit het meestal in elkaar.

over hoeveel pc's er in een patchkast kunnen?
dat hangt er vanaf hoeveel switches je hebt en hoeveel poorten die switches hebben en hoeveel van die poorten zijn doorgepatched naar de cats en hoeveel walloutlets je hebt.

De cat die jij bedoelt is waarschijnlijk cat5e of cat6. Dit is de aanduiding voor de specificatie van de kabels (inclusief connectoren op bijvoorbeeld kabel, patchpanel of walloutlet).

klopt kabels worden aangeduid met cat5 bijv maar de poortjes van de doorpatchplekken worden ook cat genoemd.

Ze worden geen cat genoemd, maar voldoen aan een bepaalde cat* specificatie.

dat van cat 5 en 6 is voor mij een zinloze discussie, want dat ken ik wel

maar het gaat dus zo:
patchkast.jpg

(correct me if i'm wrong :P)

Het zijn geen losse kabels, maar vaste kabels. Dus netjes in de muur ofzo weggewerkt, tussen patchpanel en walloutlet.

En de server speelt hier niet echt een rol, want die kan in dezelfde patchkast staan, maar ook in een andere serverruimte ofzo. Desnoods zelfs in het kantoor en ook gepatched zijn via een walloutlet.

nou.. dan weet ik genoeg...

mar met de losse kabels bedoelde ik gewoon, dat het allemaal verschillende kabels zijn.. dat ze vast zaten wist ik wel..:P

Patchkast en Serverrack storage

Dag,

Ik heb een vraagje..

wat gebeurt er nou eigenlijk in een patchkast, welke hardware zit er nu in en wat doet het precies..

zover ik het uit heb kunnen zoeken, weet ik dat er meestal een hub in zit (anders een switch) en dat er veel computers op kunnen worden aangesloten, om het netwerk te delen

maar ik ben er nog steeds niet achter wat het precies doet..
EDIT: en hoeveel computers sluit je normaal gesproken aan op een patchkast??

plz help..
ReD123NaX

Patchkast en Serverrack storage

In een patchkast of serverrack vindt storage van ICT, Telecom en beveiliging apparatuur plaats. Componenten als patchpanels, telefooncentrales, servers en overige netwerk componenten worden in patchkasten en serverracks ondergebracht. Een patchkast of serverrack is net als de genoemde componenten geschikt voor 19 inch montage (zoals routers, hubs, enz). Dit is de breedte maat van de patchkast of serverrack. Een patchkast of serverrack beschermt de dure ICT en communicatie componenten tegen stof en het per ongeluk aanraken van toetsen op de componenten. In centrale computerruimten ( MER ) en in decentrale computerruimten ( SER ) staan patchkasten en serverracks opgesteld om communicatie punten door het gebouw de geleiden. Vaak wordt er per verdieping een patchkast in een afgesloten ruimte geplaatst. De apparatuur in een patchkast of serverrack moet door een airco gekoeld worden en de apparatuur in een patchkast of serverrack moet tegen brand beschermd worden aan de hand van een blussysteem. Dit kan een ruimte blussysteem of een kast blussysteem zijn. Een patchkast of serverrack vormt het kloppende hart van ieder bedrijf omdat alle bedrijfsgegevens hier als data op de servers worden opgeslagen en welke vervolgens worden weggeschreven naar een data backup module. In een patchkast of serverrack bevindt zich vaak een 19 inch rackmount UPS systeem welke de in de patchkast of serverrack ondergebrachte apparatuur tijdens een uitval van de netspanning gedurende een vooraf bepaalde tijd voorziet van spanning. Veelal voorziet de UPS in een serverrack of patchkast de ICT componenten ongeveer 5 tot minuten van stroom. Duurt de uitval van de reguliere stroomvoorziening van het nutsbedrijf te lang dan zal de UPS conform een geprogrammeerde afschakel procedure en in een bepaalde volgorde van belangrijkheid per server in de betreffende patchkast of serverrack de apparatuur afschakelen. Dit om te voorkomen dat de apparatuur in het serverrack of de patchkast ineens uitvalt en vervolgens defect raakt en niet meer opstart wat een hoge kostenpost vormt voor ieder bedrijf. Ik hoop dat ik u iets meer te weet heb gebracht over wat er in een patchkast of serverrack plaatsvindt. Vriendelijke groet, Erik Scheffers.

Welkom op Helpmij.nl.:)

Topics van 2009 zijn al heel lang niet actueel meer en mogen met rust gelaten worden.

Ik sluit deze nu.
slotje.gif

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan