PC´s XPpro verbinden met werkgroep

Status
Niet open voor verdere reacties.

Einsteins vader

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 sep 2006
Hallo,

Ik heb 4 Dell pc´s, waarvan 3 met XPpro SP2 en 1 met Win2Kpro SP4 en een accesspoint. Ik wil deze met elkaar verbinden dmv de optie werkgroep in XP en het delen van de schijven.
Het gaat nu even om de 3 XP PC's. Met machine 1 en 2 kan ik wel naar nr 3, maar ik krijg geen verbinding tussen machine 1 en 2. Ik krijg dan de melding:
"4100(pcnaam) is niet toegankelijk.U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron. neem contact op met de beheerder ... Kan netwerkpad niet vinden." (zie ook de bijlage).

Voor de Win2K machine vraagt het systeem een login en password. Ik heb gevonden hoe ik dat moet aanpakken.

Ik heb op alle XP machines dezelfde gebruikersnaam en administratorrechten ingesteld.
Ik heb hier op het forum gezocht, wat zaken uitegeprobeerd, en nog geen werkende oplossing gevonden.

Wie kan/wil me helpen.

Alvast bedankt.

Bert. :confused:

Laatst bewerkt door een moderator:
Probleem nog niet opgelost

Hallo Lange Pier,

bedankt voor je uitgebreide info. Ik heb alles doorlopen en blijf met hetzelfde probleem zitten. Ik twijfel over de dingen die ik zie bij de netbios. als ik nbtstat -a 192,168.2.x invoer, zie ik een computernaam 2 of 3 keer staan evenals de werkgroepnaam (zie Word-bijlage svp). In de bijlage zie je dat niet alle oproepen reageren, dat komt omdat ik net 2 pc's heb uitgezet. (ik ben het even zat.)

Mijn vraag is: Klopt het dat een computernaam meerdere male voorkomt en met verschillende type aanduidingen en verschillende codes tussen <>.
Zo nee, wat moet er dan staan en hoe kan ik dat configureren??

Ik hoor het erg graag van je.

Bedankt.
Bert. bert@ontrack-cct.nl

Laatst bewerkt:
Ik was bezig met een tutorial voor een home netwerk, waarbij het niet zo van belang is met de rechten, maar die kun je aanpassen, hieronder de voorlopige uitgave.:)

Netwerk instellen met XP, indien het niet met de wizard netwerk werkt.

Lees vaak over het instellen bij een netwerk, dat het netwerk niet bereikbaar is, of dat er niet voldoende rechten zijn.

Indien alle stappen zijn ondernomen om een netwerk in te stellen, zoals dezelfde werkgroepnaam, de naam van de computer, het delen van bestanden, kun je nog altijd de rechten geven aan groepen en personen die op de desbetreffende computer staan, waardoor schijven, mappen of bestanden voor andere computers te benaderen zijn.

Op onderstaande site een paar tips,
http://www.pcpret.nl/netwerk/netwerk10.htm#Aanmelden

Werken de tips niet, kun je onderstaande nog doen.

Open de eigenschappen van de schijf, map of bestand, ga naar het tabblad beveiliging, klik op toevoegen, geavanceerd, nu zoeken, zoek een gebruiker uit, en geef hem de rechten door deze aan te vinken in Eigenschappen, nu kan er wel verbinding worden gemaakt.

Vaak kun je daarna gewoon weer eenvoudig delen aanvinken, en blijven de verbindingen bestaan.

Hier een tip om het tabblad beveiliging te krijgen in XP home,
http://www.sjoerd-visser.demon.nl/x...ebruikersrechten op Windows XP Home aanpassen

In de Professional uitvoering krijg je het tabblad beveiliging, indien je eenvoudig delen in de mapopties, uit zet.

Opgelost

Na oeverloos proberen en prutsen is het eindelijk gelukt. Ik heb ook de helpstie van Microsoft nog gemaild, maar geen antwoord ontvangen.

Uiteindelijk bleek toch een firewall de boosdoener.

Bedankt voor jullie support.

Groeten,

Bert:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan