Pc aanschaffen

Status
Niet open voor verdere reacties.

PFM_344

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 okt 2005
Ik ben van plan een pc aan te schaffen voor mijn studie aan de Kunstacademie. Ik werk nu al met Photoshop, maar in de toekomst komen er nog meer grafische programma's bij.

Dus ik weet dat ik een pc nodig heb met veel geheugen.

Is het verstandig om een kant en klare pc te kopen of een pc zelf samen te stellen?

Indien ik kies voor optie 1 (kant en klaar) waar kan ik het beste kijken voor een pc?

Bij optie 2 welke onderdelen (grafische kaart, soort geheugen, moederbord, monitor ETC) zouden jullie mij adviseren?

Als student heb ik natuurlijk geen onbeperkt budget. Heb ongeveer 1000 euro te besteden.

Alvast bedankt!!

Heb je vraag even verplaatst naar de juiste sectie.

Ikzelf zou kiezen voor optie 2 omdat je dan volledige controle hebt over de componenten die je er in wilt hebben.

Voor € 1000,- kan je een lekker snel systeempje samenstellen!

Heb niet echt verstand van merken e.d. maar neem een lekker grote harde schijf (Serial ATA voor de snelheid) en minimaal 1GB geheugen zodat die grafische programma's lekker draaien (Ook met zware bewerkingen).

Voor de rest kan ik je weinig advies geven ben ik bang... maar ga er vanuit dat er mensen zijn die er _wel_ voldoende verstand van hebben :p

Succes ;)

staan deze week leuke pctjes in de media markt.

maar zelf samen stellen is ook goed. Dan zit er tenminste in wat je zelf wilt.

Ik zou 1Gb geheugen nemen (beter te veel als te weinig)

Een Pentium 4 processor ( beter qwa grafische aspecten)

Goede grafische kaart zelf zodat alles soepel loopt en weergegeven wordt.

2 harde schijfies 1 voor opslag en de andere voor het systeem en programmas. (als het systeem crashed ben je iedergeval niet je opslag kwijt)

en een tft scherm die hoge resolutie weergeeft en min. 12ms responsie tijd heeft.

Brandertje enzo moet je kijken wat je daar van wilt

Laatst bewerkt:
Klinkt voor de meeste mischien heel vreemd maar al eens nagedacht over een Mac machine, de nieuwe versie Mini mac is helemaal klaar voor de grafische wereld waar het bij Machintos eigenlijk omdraait. Voor 450 euro heb je op dit moment een knappe macmini en deze doet aardig werk.
Je kunt hierbij dan de interne geheugen opkrikken naar 1GB wat bij mac niet gelijk werkt als bij PC dus de waarden zijn niet te vergelijk.
Maar voor een paar €100 euro heb je een aardige machien.

Ik zou als je niet veel van pc's kent voor een dell computer gaan zij hebben goede service next bussines day on site.

Als je een probleem hebt met een zelf samengestelde pc moet je zelf naar de fout zoeken dat is niet altijd zo simpel. En je kan dan een hele tijd bezig zijn met het probleem op te lossen terwijl je eigenlijk voor school wil werken neem bv minden in de examens ofzow.

videokaart--256 MB AOpen GeForce FX 5500 AGP DDR TV 8X AGP --59

harde schijf--80 Gb Maxtor 7200 rpm UDMA 133 8MB 3 jaar gar --45

processsor--Athlon 64 3400 2000 Mhz Socket 939 Boxed --193

geheugen--512 MB DDRAM PC-3200 Apacer 400 MHz
--42

kast--AOpen QF50B Pro ATX P4 Midi Tower 300 Watt Beige --39

dvd brander--Nec 3540A DVD-/+ Dual DVD 16 speed Black/Beige
--36

moederbord--MB ASUS AMD S939 A8V-MX m-ATX
--63

567.63 euro zonder monitor incl btw
Dus 1000 euro is meer dan genoeg...

excl
Monitor:19" 900B 1280x1024 0.29 30-72 50-120 Digital controle Merk LG met USB hub, 0.24 dp, Platte Buis, D -sub en BNC 144
(grafish werken met een flatscreen is niks voor mij vandaar) 150 euro

Ps: half uurtje staat ie in elkaar

Laatst bewerkt:
Geplaatst door lokoloko
videokaart--256 MB AOpen GeForce FX 5500 AGP DDR TV 8X AGP --59

harde schijf--80 Gb Maxtor 7200 rpm UDMA 133 8MB 3 jaar gar --45

processsor--Athlon 64 3400 2000 Mhz Socket 939 Boxed --193

geheugen--512 MB DDRAM PC-3200 Apacer 400 MHz
--42

kast--AOpen QF50B Pro ATX P4 Midi Tower 300 Watt Beige --39

dvd brander--Nec 3540A DVD-/+ Dual DVD 16 speed Black/Beige
--36

moederbord--MB ASUS AMD S939 A8V-MX m-ATX
--63

567.63 euro zonder monitor incl btw
Dus 1000 euro is meer dan genoeg...

excl
Monitor:19" 900B 1280x1024 0.29 30-72 50-120 Digital controle Merk LG met USB hub, 0.24 dp, Platte Buis, D -sub en BNC 144
(grafish werken met een flatscreen is niks voor mij vandaar) 150 euro

Ps: half uurtje staat ie in elkaar

Steek daar nog maar een grotere HD van 250 gigabyte in, liever een pentium 4 3.0 ghz dan een athlon voor zo'n dingen(voor games natuurlijk een athlon:p) en ook nog 512 RAM in... Dan kom je uiteraard tegen de 1000, maar het is tog wel beter dan dat wat jij voorstelde.

Videokaart speelt bij zo'n dingen niet egt een grote rol zeker?

Die discussie over intel en amd kan je over bezig blijven maar als ik kijk naar kwaliteit prijsverhouding ga ik toch voor amd, met het voorgestelde systeem kan je grafisch echt alles aan, meer geheugen is wel een optie

512 RAM is denk ik tog wat te weinig voor wat hij wil doen, 1 GB is toch egt aanbevolen om het vloeiend te draaien:D 80 giga HD kan ook wat krap worden.

Wat ik eigenlijk bedoel dat mijn systeem hier is een amd 1800+ :o 512 geheugen en ik werk veel met photoshop en plugins en nooit problemen, dus met dat nieuwe amd verwacht ik geen problemen

Heb exact hetzelfde systeem als jij(amd 1800+ en 512 ram icm een geforce 5200) en idd als ik enkel photoshop opendoe: geen probleem, maar RAMgeheugen zit dan al vol. Doe ik dan nog es msn open en mediaplayer begint ie te swappen, dan nog wat downloaden en firefoxen(eventueel ngo wat chatten met cam) en mijn cpu begint tegen te sputteren. Wrs zal hij ook met 2 zware grafische programma's tegelijk gaan werken en dan is een 1800+ veels te weinig(die cpu die jij aangaf was idd genoeg, maar ik dacht dat een pentium beter was voor dit soort dingen), maar het RAM te weinig. Over de videokaart: ik denk dat je geen al te zware kaart nodig hebt voor dit soort dingen??

Meestal als ik met photoshop bezig ben heb ik ook nog andere grafishe programma's open staan, maar msn en cam etc niet, zoek dan wel eens een plaatje op internet en zo, maar idd je kan niet zoveel als een nieuwe pc.
Ik heb zelf alleen maar goede ervaringen met amd en vindt intel te duur, je hoort veel over dat intel beter is maar tot nu toe heb ik nooit last gehad van programma's die haperen en zo (ben geen gamer) de videokaart is wel wat overdreven maar met een budget van 1000 euro pakte ik me meteen zo'n kaart erbij.
Hier kan je kijken naar de prestaties van processors
http://www23.tomshardware.com/index.html

Ik ben ook een amdliefhebber, maar ik hoor vaak van photoshoppers dat een intel hiervoor beter is.

oh sorry, dat werkte niet.

hier staat de afbeelding: members.lycos.nl/vanallezzennogwat/plaatjes/screenshots/photoshop pc.JPG

Voor bovenstaand systeem vind ik dat je wat teveel betaald voor de cpu. Hij wil trouwens ook nog een monitor. Kzal strax als ik tijd heb ook een systeem samenstellen.

ik zou ook gaan voor een amd proc. bijv. een 64 bit 3000+.
minimaal 1024 mb ddr geheugen.
2 schijven van 80 gig sata.
en misschien een gf 6600 gt kaart (die gaat zeker nog een ruime tijd mee.
scherm moet je maar kijken.

ik heb zelf een philips 170C 12 ms responce.

erg fijn schermpje.

succes ermee

Bedankt!

Bedankt iedereen voor jullie advies en tips.
Ik heb er veel aan gehad! :thumb:

tot de volgende keer ;)

PFM

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan