PC als NAS

• Onderwerp starter Onderwerp starter Enti
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Enti

Gebruiker
Lid geworden
26 jan 2011
Ik zou graag een PC in mekaar willen steken die als enige taak heeft om alle HDD's (die ik heb en die ik ga kopen) te storen en te delen met de rest van mijn netwerk.

ik zit momenteel nogal verveeld met het aantal HDD.
Ik heb 2 HDD's van 1TB, 1 van 500GB, een aantal oude PC's met HD's die ik nog zou kunnen recupereren...

Een optie zou kunnen zijn om een aantal schijven van 2TB te kopen en data te copieren, maar ook die schijven gaan vol geraken en zo blijf ik altijd maar USB-poorten nodig hebben.

Mijn vraag is nu... wat is het maximum aantal HDD's die geconnecteerd kunnen worden aan 1 moederbord, welk systeem raden jullie aan? Welke voeding?
Kan ik hiervoor een oud moederbord gebruiken?
Zijn er andere systemen die jullie aanraden?

dat licht totaal aan het moederbord

de moederborden van tegenwoordig hebben meschien 1 of geen IDE aansluitingen meer en weet vrijwel zeker dat die oude HDD's daar van gebruik maken
dus of het verstandig is om daar nog gebruik van te maken is aan jou

voor Sata aansluitingen is het 1 apparaat per poort voor IDE 2 apparaten per poort (master slave setup)

elk type moederbord is anders dus dit verschilt echt
wat je ook kan doen is gebruik maken van de PCI sloten en daar dan een IDE of Sata controller in te stoppen en daar dan alle HDD's op aan te sluiten

Hmm, OK.. dan zal ik een PC in mekaar steken enkel met SATA-schijven.
Kan iemand hier een constructie voorstellen?

Laten we beginnen met een PC waar ik 10TB aan opslagcapaciteit heb met mogelijkheid om uit te breiden.
Ik neem aan dat we dus minimum 5 SATA-aansluitingen moeten hebben.
Een voeding die krachtig genoeg is om ze allemaal te laten draaien.
Welke koeling?

Hoi,

Ik ben met ongeveer hetzelfde project bezig.

Ik ga 5 schijven van 2tb in een pc of NAS steken en deze in RAID5 zetten, dat wil zeggen dat ik maar 8TB kan gebruiken, maar dat er steeds 1 schijf mag uitvallen zonder verlies van data.

Wat ik je aanraad is ofwel een goedkoop moederbord met een externe sata-controller ofwel een normaal tot duur moederbord met 6 of 8 sata poorten.

Kijk hier eens bv:
(tot 6 hdd's)
http://www.alternate.be/html/produc.../478003/?tn=HARDWARE&l1=Moederborden&l2=Intel

of

(tot 11 hdd's)
http://www.alternate.be/html/produc.../393391/?tn=HARDWARE&l1=Moederborden&l2=Intel

of

(tot 11 hdd's)
http://www.alternate.be/html/produc.../394879/?tn=HARDWARE&l1=Moederborden&l2=Intel

of je kan opteren voor een degelijke NAS.

Ik zou alleen maar gaan voor een NAS als je van plan bent om deze (bijna) altijd aan te laten staan. want een goed model verbruikt ongeveer 20 watt, en een pc verbruikt ongeveer 150 watt

Dit is een leuke start. Jammer dat alle SATA-connecties aan de buitenkant staan waardoor je ze niet als interne HD's kunt gaan gebruiken

em alle sata poorten zitten aan de binnenkant van de kast
de I/O poorten zitten aan de buitenkant

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan