pc begint na 5 mins te haperen bij spelen van games

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vince75

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
1 jun 2013
Hallo,

Sinds kort begint mijn pc te haperen bij het spelen van games.
Alle games starten prima op en voor 5 tot 10 minuten lopen ze ook vloeiend.
Daarna is het drama.. dan daalt de frame-rate drastisch tot stilstand ( de beelden zelf blijven wel naar behoren).

Pc specs:
OS Ms Vista (32bits)
intel core2 quad 2,4GHz
4 Gb geheugen ( Can I Run It website zegt 3,5 Gb?)
Videokaart Geforce GTX 660 ( recent vervangen)
Voeding 600W ( voor videokaart ook recent vervangen)

Ik heb alle laatste driver updates erop staan ( Realtek HD audio, Nvidia beeld en OS)
Ook heb ik alle componenten gecheckt en opnieuw aangesloten.
Aanvankelijk dacht ik dat het de temperatuur moest zijn. Maar ook met de kast open en een extra ventilator erop stagneert de pc na 5 mins.
De componenten worden ook niet extreem warm.

Pc stagneert bij voorbeeld bij spelen als Crysis 3, maar ook bij spellen als Grid I en Bioshock I.
Dit zijn toch spellen die al ouder zijn en met gemak moeten kunnen draaien.

Hebben jullie enig idee waarom mijn pc na 5 a 10 mins gaat haperen?

Alvorens hartelijk dank!

Gr.
Vince

Hoi Vince75,

Welkom op Helpmij.nl

Ik lees dat je zelf al het een en ander gechecked hebt, en geupdate dus daar gaan we maar vanuit dat het goed zit.
Even een opmerking tussendoor, als je een 32Bits besturingssysteem hebt, herkent de pc ook maar 3,5Gb, dat is nu eenmaal de limitatie van een 32Bits besturingssysteem.
Heb je een 64Bits besturingssysteem zal je wél 4 Gb geheugen kunnen zien.

Terug naar het uitvallen, zouden 2 dingen kunnen zij in mijn ogen, wellicht heeft iemand anders ook suggesties.
1) Geheugenfouten, die kun je controlleren met MEMTEST, halverwege staan de downloads voor de 32bits, en of je het programma op cd of usb wil plaatsen.
Start de computer op van die cd of usb en laat je geheugen controlleren op fouten, kan een tijd duren, als die worden gevonden kun je er vanuit gaan dat 1 of meerdere geheugenbankjes stuk zijn, en dus vervangen dienen te worden.

2) Hardeschijffouten Binnen Windows ga je naar DEZE COMPUTER>C schijf met rechts aanklikken, EIGENSCHAPPEN>EXTRA>SCHIJFCONTROLE ( bovenste optie) en dan vink je alle twee de opties aan.
Zodra de computer word herstart, zal de harde schijf gecontroleerd worden, kan een tijd duren.
Als er fouten worden gevonden, kun je daar ook een conclusie aan verbinden, en heeft dus de harde schijf zijn beste tijd gehad.

Je zou om een wat meer accurate manier van temperatuur testen HWmonitor kunnen downloaden, dit is 1 van de betrouwbaarste metingen heb ik begrepen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Succes ermee!!:thumb:

Laatst bewerkt:
Het kan ook zijn dat jouw videokaart / CPU te warm wordt. controleer dit eens met "Speedfan"
En anders zou ik inderdaad een 64bit besturingssysteem op jouw computer zetten, het liefts windows 7/8.
Windows vista draait veel zwaarder dan windows 7 en 8

Daisuko

Hartelijk dank voor jullie adviezen.

Ik heb ondertussen het een en ander uitgezocht en getest.

Memtest is uitgevoerd en daaruit is niks naar voren gekomen. Alles blijkt prima.
Tevens heb ik mijn geheugen vervangen van 2xDDR2 in 2xDDR3. Dit heeft helaas mbt tot het probleem niks uitgehaald.
Ik heb de processor getest, door 'm in een andere pc te plaatsen. Deze werkt ook prima.
Ondertussen heb ik ook een andere CPU-koeling gekocht, omdat ik het idee kreeg dat de bevestigingspinnen lam waren en de koeling niet goed op de processor aansloot.
Maar helaas heeft dit ook niet het probleem verholpen.
En een virus scan gedraaid om evt. op de achtergrond lopende processen te elimineren. Maar mijn pc is schoon. Dus dat is het ook niet.

Ik ben een beetje door alle ideeën heen, waar het aan zou kunnen liggen.
Behalve dan OS Vista vervangen door OS W7. Maar mijn pc heeft altijd prima gelopen op Vista.

Hebben jullie nog suggesties of denken jullie dat ik iets over het hoofd heb gezien, dan hoor ik het graag.

Alvorens hartelijk dank!

Mvg,

Vince

Ik heb recentelijk (gister) gevonden waarom mijn pc telkens bevroor. Misschien dat het ook voor jou toepassing heeft. Gezien je zegt dat je je Nvidia drivers hebt geupdate naar de laatste versie.

Nvidia Driver 320.18 veroorzaakt heel veel problemen, van kleuren die veranderen, tot videokaarten die het gewoon begeven.
Ik heb gister de installatie van die driver teruggedraaid naar 314.22 en mijn problemen waren opgelost.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan