Pc begint na een tijd gamen te happeren....

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ricardobolder

Gebruiker
Lid geworden
15 aug 2009
Ik zit met een probleem.

Als ik de pc opstart is er geen probleem en kan ik gewoon op internet en msn ***** enz.

Maar als ik ga gamen loopt de temp op tot 73 graden en begint de pc te happeren en ook met internet en alle dingen.

Hoe kan ik nou zeker weten dat het echt aan de koeling ligt en niet aan iets anders ?

De pc is trouwens schoon (software matig dan) stof in de fan van de cpu zit er wel iets.

Bijvoorbaat dank.

gr, Ricardo

Welkom bij de Helpmij!

Installeer dit tooltje eens (PC Wizzard 2009) en vertel als de computer 'koud' is wat de temperaturen zijn en vertel wat de temperaturen zijn nadat de pc is vastgelopen en je opnieuw hebt gestart.

Over welke hardware (processor - videokaart) hebben we het? Hoeveel koelers zitten er in het systeem?

Het icoontje voor de temperaturen vind je op de 4e rij, uiterst rechts (het symbool van een snelheidsmetertje)

Laatst bewerkt:
Wat de temp zijn als de pc koud is zal ik toch even morgen moeten reageren.

Als de boel begint de happeren zijn de temp van GPU 73C (programma Speedfan) inmiddels ook pc wizzard 2009 erop staan.

computer loopt echter niet vast!

Processor is een Intel Dual Core 2.8 ghz 2x2 mb cach

Videokaart Nvidia Geforce 8600 GTS 256 mb

Op dit moment zit er een koeler @ video kaart
1 grote 12cm fan en fan voor procesor en een fan in de voeding maar dat hoort er niet bij.

mvg, Ricardo

Speedfan is een tooltje dat ik persoonlijk onmiddellijk naar de prullenbak verwijs. Als ik Speedfan naast de biostemps en de Wizzard 2009 zet, dan wijkt Speedfan té veel af. Ik heb er dus geen vertrouwen in.

Wat de temp zijn als de pc koud is zal ik toch even morgen moeten reageren.

Als de boel begint de happeren zijn de temp van GPU 73C (programma Speedfan) inmiddels ook pc wizzard 2009 erop staan.

computer loopt echter niet vast!

Processor is een Intel Dual Core 2.8 ghz 2x2 mb cach

Videokaart Nvidia Geforce 8600 GTS 256 mb

Op dit moment zit er een koeler @ video kaart
1 grote 12cm fan en fan voor procesor en een fan in de voeding maar dat hoort er niet bij.

mvg, Ricardo

De koeling zou zo te zien voldoende moeten zijn. Wil je inderdaad eerst even met PC Wizard een overzichtje plaatsen van de temperatuurtjes? Mocht PC Wizard hetzelfde uitwijzen als Speedfan: kijk even hoeveel stof er in je pc zit.
Geeft PC Wizard lagere temperaturen, zullen er ongetwijfeld andere oorzaken zijn.

Wat betreft Speedfan.. Hopeloos programma. De temperaturen wijken in 9 van de 10 gevallen met meer dan 5 graden af, en dat is voor mij te veel. Ook de zogenaamde fanspeed control werkt heel vaak niet, slechts bij enkele controllers werkt het. En dan is het effect ervan uberhaupt nog af te vragen, een hardwarematige fan controller (3,5 inch) is standaard al zoveel beter dan dit programma.
Met PC Wizard nooit problemen gehad, de temperaturen zijn vrijwel altijd zeer realistisch en komen 9 van de 10 keer precies overeen met de BIOS readings.

Oke,

weet ik dat ook weer.

GPU zit op de video kaart toch of heb ik dat fout ?

als ik het goed heb, waarom word deze zo heet terwijl de kaart nog niet eens zo oud is.

of spelen er nog andere dingen ?

Verder procesor temp is 53C opzich niet verkeert
moederboard temp 33C dus die is goed.

als morgen pc koud is zal ik de temps nog een keer geven.

Maar als ik kast los haal en fan erop zet dan daalt GPU meer dan 10 C en dan speelt hij wel goed, alleen of het toeval is ?

zekerheid heb ik nog niet.

GPU = Graphical Processing Unit = Videokaart
CPU = Central Processing Unit = Processor

Videokaarten kunnen wel aardig wat hebben qua temperatuur. Die kunnen meestal wel een graadje of 30 - 40 meer hebben dan een processor (rond de 100 - 110).
Dus de 73 graden die jij hebt is nog niet zo schokkend, maar ik vraag me alleen af waarom je deze storingen hebt.

Dat de temperatuur een aantal graden daalt als de kast open is, is ook geen verrassing. Dat komt waarschijnlijk omdat de temperatuur in je kast zodanig hoog is geworden door een gebrek aan uitvoer, dat het in 1 keer je kast uitkomt zodra de 'klep' opengaat.

Nu maar even afwachten tot je aan kan geven wat de temperatuurtjes zijn zodra je pc op is gestart. Tot morgen!

Goede morgen,

Ik heb hier de nieuwe temps als de computer koud is.

Processor 27C
Moederboard 29C
GPU 55C
hd 22C

Kun je hier wat mee?

gr, Ricardo

Edit:

1 min later ong bij normaal gebruik zijn de temps al gestegen.

Processor 30C
Moederboard 34C
GPU 61C
hd 30C

Laatst bewerkt:
Koud zijn ze normaal, maar ze lopen wel erg hard op.
Zit er veel stof op de ventilatoren? Wordt de doorstroming in je kast belemmerd door iets?

Heb de fan van de procesor even hellemaal schoongemaakt, zat veel stof op.

De flow in de kast word niet beinvloed heb overal cable sleeves om zitten nou ja om de meeste.

Maar ik ga vandaag even wat dingen testen met de temps enz.

laat ik vanavond even weten hoe of wat

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan