PC beschermen tegen Bliksem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gillian

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
31 dec 2000
Ik wil mijn PC en andere aparatuur beschermen tegen bliksem inslag.
Het gaat om de volgende apparaten PC- Monitor- 2 Externe Harddisks- en Speakerset.
Als voorbeeld wat ik zou willen gebruiken https://dynabyte.nl/artikel/7115081...ign=googleaw&gclid=COLk58nK4KMCFcosDgodnHqYGA (iemand die een betere oplossing weet)
deze 5 apparaten sluit ik aan op de 6 onderste uitschakelbare stopkontakten dit omdat de laatste 3
niet voorzien zijn van een aan/uit schakelaar.
In een van de bovenste 2waar konstand stroom op blijft wil ik een kontaktdoos met aan/uit schakelaar om daar mijn router te kunnen aansluiten.
Dit omdat mijn zoon boven ook gebruik maakt van deze router en als ik beneden mijn apperateur uitzet de router aan moet blijven.
Zo kan mijn zoon als hij stopt met intenet de router dan zelf beneden ook uitzetten
Nu verteld de verkoper dat de kontaktdoos die ik op deze wijze aansluit voor de router niet beschermd word.
Nu dus de vraag klopt zijn verhaal of heeft hij maar wat gezegt

Hoe groot is de kans dat de bliksem op een centrale/meterkasje (ofso) inslaat? Lijkt me een beetje onzinnig als het mij vraagt :o

Is het niet een oplossing gebruik te maken van de geaarde stopkontacten in de woning?

Ik heb namelijk zo het vermoeden dat het steeds in en uitschakelen van bijvoorbeeld de router een heel gedoe gaat worden.

Ook begrijp ik niet helemaal waar het nu eigenlijk om gaat. De link verwijst naar een contactdoos voor energiebesparing, maar de vraag is over bliksem inslag.

Is het niet een oplossing gebruik te maken van de geaarde stopkontacten in de woning?

Ik heb namelijk zo het vermoeden dat het steeds in en uitschakelen van bijvoorbeeld de router een heel gedoe gaat worden.

Ook begrijp ik niet helemaal waar het nu eigenlijk om gaat. De link verwijst naar een contactdoos voor energiebesparing, maar de vraag is over bliksem inslag.

dit apparaat beschermt ook tegen blikseminslag en enige tijd terug is de bliksem ingeslagen enkele huizen van ons vandaan op een ammateur zend antenne diverse mensen hebben schade geleden diverse PC`s beschadigd kookapparateur kapot
mijn en van mijn zoon het moederbord kapot

ps ik heb alles aangesloten op geaard stopkontakt

Goedemorgen,

De enigste manier om 100% zeker te zijn tegen bliksem inslag is alle stekkers uit stopcontact halen of wat je wilt beveiligen deze met een meervoudige tafeldoos dat je maar 1 stekker eruit haalt dit geldt ook voor je netwerkkabel en eventueel je tv stekker

Laatst bewerkt:
.....

Met modag eens.

Om een - waargebeurd - voorbeeld te noemen:

Een aantal jaren geleden werkte ik als trainer MsOffice en ik zou een cursus verzorgen in Enschede.
Dit in een computerlokaal met 16 pc's.
De dag ervoor was er in Enschede ernstig onweer geweest.
Alle moederborden van de computers waren naar de filistijnen.
Alle computers waren met een hoofdschakelaar uitgeschakeld.
Geen stroom zou je zeggen, alleen ..... de randaarde bleek nog wél doorverbonden en dat bleek na onderzoek de boosdoener.

Ik heb ook zoiets meegemaakt, ik woon in een regio waar onweer soms heel hevig kan zijn. We waren net verhuist en hadden hier dus geen weet van. Alle stekkers hadden we er gewoon uitgetrokken, behalve de kabel van de TV. Het is ingeslagen OP meerdere apparaten. Waaronder een splitter in de meterkast. Het beste is dus gewoon de apparaten met alle stekkers eruit te trekken. (Ben dus afgelopen avonden vaak in de weer de computer/TV stekkers eruit te halen want stel dat...)

hoi,

Ja inslagen gebeuren relatief vaker op tv en telefoonkabels als op het lichtnet dat is wat ik vaak hoor vertellen dus daar om ook de tv en telefoon niet vergeten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan