PC bevriest elke keer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sjorsman

Gebruiker
Lid geworden
13 sep 2003
De laatste tijd bevriest mijn PC zeer regelmatig. Het scherm is gewoon leesbaar, maar de muis en toetsenbord doen niks meer. Als ik de PC dan met de knop op de voeding helemaal uitzet, dan moet ik 'm een tijdje uit laten staan voordat er weer wat op het scherm komt als ik 'm weer terug aanzet.
Het lijkt dus een warmte probleem, maar er is eigenlijk niks dat echt warm wordt (als je fysiek de punten voelt waar het warm kan worden). Dacht eerst dat het misschien iets in Windows was, maar als je de comp aanzet en 'm in het BIOS laat staan, loopt de boel ook vast. Ik had 'm toen op op de system health pagina gezet en die gaven nog geen 40 graden voor de proc en iets van 28 graden voor het moederbord aan (dan is het weer handig dat de pagina op een bepaald moment bevriest). Een andere videokaart heb ik al geprobeerd, maar dat hielp niet.

Iemand enig idee??

Ben beetje bang dat het nieuw MB en proc wordt, maar aangezien ie nog geen 2 jaar oud is, zou dat wat snel zijn.

Systeem (de MyCom PC die je 2 jaar geleden gratis kreeg bij het afsluiten van ADSL abo):
ASUS A7V8X-MX met AMD Athlon XP 2000+
512+256 MB
ATI dualhead videokaart
DVD speler en DVD brander

verder heb ik alles er uitgehaald, zodat ik zeker wist dat het daar niet aan lag

helaas wel. Ook andersom geprobeerd (dus 512 eruit), maar helpt ook niet.

Als ie eenmaal vastgezeten heeft en ik zet 'm af met de knop op de voeding en daarna weer aan, dan reageert de PC ook anders dan als je 'm 10 min uit laat staan.
"Normaal" begint na het aanzetten van de schakelaar op de voeding even alles te draaien voor 2 sec, dan valt ie stil om gelijk weer aan te gaan en dan start ie gewoon op. Als ie bevroren is geweest, dan zit die korte onderbreking er niet in en blijft alles gewoon draaien. Er komt dan alleen geen beeld.

voeding is stuk makkelijker (en goedkoper) dan heel moederbord en/of proc. Zal eens even kijken of ik er hier nog eentje heb liggen om het te proberen voordat ik een nieuwe aanschaf.

Tnx voor de hulp

Sjorsman zei:
voeding is stuk makkelijker (en goedkoper) dan heel moederbord en/of proc. Zal eens even kijken of ik er hier nog eentje heb liggen om het te proberen voordat ik een nieuwe aanschaf.

Tnx voor de hulp

Hoeft het niet te zijn ,maar omdat het in de opstart zit denk het wel

Ga ik nu lekker pitte

Wordt je videokaart niet warm, heeft deze wel genoeg koeling.

Laatst bewerkt:
valt wel mee. Zit geen actieve koeling op, maar het koelblok voelt niet overdreven warm aan. Ook zou het probleem dan opgelost moeten zijn als ik er een andere in zet, nadat ie vastgelopen is. Helaas is dat niet het geval.

Wat ook wel eens wil helpen is alle pci kaarten eruit te gooien

reseat de atx en 12 v aansluiting eens ( stroom voorziening van de powersupply naar je moederbord)

haal alle pci kaarten eruit en start dan eens op ( tenminste als je integrated video hebt, anders laat je videokaart zitten)

als je comp vastloopt, check dan of alle fans nog draaien)

probeer je geheugen steeds eens per bank per geheugen module op te starten ( module 1 in bank 1, module 1 in bank 2 etc)

is windows als eens een keer opnieuw geinstaleerd?

reseat alle data en stroom kabels in je computer eens.

lukt dit allemaal niet? strip je machine zo kaal mogelijk, bijv alleen harde schjif geheugen en videokaart en start dan eens op.

lukt het dan nog niet, strip je machine herlemaal kaal, laat atx,12 v aansluiting en processor zitten, als je opstart hoor je dan piepjes? zo niet dan is er iets met je voeding of moederbord aan de hand.

p.s. check ook of de flea led ( klein lampje op je moederbord) brand, brand deze niet dan zou het volgens mij best eens je voeding kunnen zijn.

reseat de atx en 12 v aansluiting eens ( stroom voorziening van de powersupply naar je moederbord)
Helpt niet

haal alle pci kaarten eruit en start dan eens op ( tenminste als je integrated video hebt, anders laat je videokaart zitten)
Helpt niet

als je comp vastloopt, check dan of alle fans nog draaien)
Dat is dan juist het enige dat het nog wel doet

probeer je geheugen steeds eens per bank per geheugen module op te starten ( module 1 in bank 1, module 1 in bank 2 etc)
Was het helaas ook niet

is windows als eens een keer opnieuw geinstaleerd?
Dat zou toch niet mogen helpen, want dan zou ie in het bios niet vast mogen lopen. Heb nog wel image liggen, maar lijkt me onnodig dat te testen

reseat alle data en stroom kabels in je computer eens.
Deze stap heb ik even overgeslagen en gelijk andere voeding geplaatst

lukt dit allemaal niet? strip je machine zo kaal mogelijk, bijv alleen harde schjif geheugen en videokaart en start dan eens op.
Net andere voeding erin gehangen met alleen de stekker op het moederbord vast, toetsenbord en muis erin en monitor op de onboard videokaart en dan nog bevriest ie na minuut of 20 in het Bios

lukt het dan nog niet, strip je machine herlemaal kaal, laat atx,12 v aansluiting en processor zitten, als je opstart hoor je dan piepjes? zo niet dan is er iets met je voeding of moederbord aan de hand.
Volgens mij heeft ie nooit piepjes gegeven. Alles gaat wel draaien, maar scherm blijft leeg. Tijdje uit laten en dan doet ie het weer (voor even dan)

p.s. check ook of de flea led ( klein lampje op je moederbord) brand, brand deze niet dan zou het volgens mij best eens je voeding kunnen zijn.
Dat lampje brand altijd als er stroom op de voeding staat.

ikzelf begin dan zo langzamerhand aan het moederbord te denken waar een defect in is. wat denken de andere hierover ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan