PC bevriest na geheugen tellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

KAL EL Limited.

Gebruiker
Lid geworden
13 jul 2001
Hoi,

het is me altijd gelukt om de problemen met mijn PC zelf op te lossen, maar deze keer loop ik echt tegen een muur en het ziet er naar uit dat ik mijn PC ter reperatie moet inleveren, maar voordat ik dat doe, wil ik toch even weten of iemand hier raad mee weet.

Van de een op de andere dag wil mijn pc niet verder komen dan het tellen van de geheugen in het beginscherm. De pc is al bevroren voordat het scherm aan staat, als de monitor aangaat dan zie ik het tellen van de geheugen niet meer, die is dan al gestopt, alleen de helft van de monitor is beschreven. Alleen de tekst " Del: Setup F11:Boot Menu F12:NEtwork Boot Tab:Logo" is nog te lezen. Dus de helft van de pagina waarin je tijd hebt om de Bios te openen. Maak ik mezelf zo duidelijk ?

Het is net alsof bij het opstarten op de "Pause" toets op de keyboard is gedrukt, waardoor ook een soortgelijk bevriezing van de beginsherm optreedt. Maar ik heb de toetsenbord eruitgehaald en het probleem blijft bestaan.

Boot diskettes helpen niet, want zover komt de PC niet, en in de BIOS kom ik ook niet zodat ik de bootsequence niet kan veranderen.

Kan dit veroorzaakt worden doordat misschien de plug-in van de toetsenbord kapot is, of is de harde schijf gewoon doodgegaan ?

Als ik mijn PC naar een reperateur in amsterdam wil brengen, weet iemand dan nog een goeie, iemand die ook de data op de harde schijf kan redden.

Kan iemand mij helpen? Ik zou het erg apprecieren.

Alvast bedankt
Ot.

De hdd is denk ik niet kapot. Twee redenen waarom ik dat denk:
1. de pc is halverwege het geheugentellen en dan is de hdd m.i. nog niet geactiveerd en
2. als de hdd defect zou zijn, dan zou je wel een of andere not valid bootdevice melding krijgen ipv een complete vastloper.

Als je meerdere geheugen reepjes hebt dan zou je er 1 uit kunnen halen en even testen of de pc het dan wel wil doen (dan wel met dat andere reepje).
Of een ander tijdelijk reepje geheugen ergens "ritselen". Dat moet te doen zijn en dan kun je dingen uitsluiten.

Het gebeurt niet halverwege het geheugentellen, de computer stopt precies na dat klaar is. De geheugenteller geeft ook precies de juist hoeveelheid aan die in de Pc zit.
Ik heb drie reepjes erin zitten waarvan ik een erzelf bij heb gedaan, 256 mb. plus nog 128+128. Ik heb ze er een voor een uit gehaald en weer ingestopt om te zien wat voor effect het heeft als een eruit is. Geen verschil was het resultaat.

Ik kan ook geen memorytest doen omdat de PC gewoon nooit zover komt dat ik iets met diskettes kan proberen.

weet er iemand een goeie pc reperateur in amsterdam ? ik denk dat ik weinig meer zelf kan doen.

In ieder geval bedankt voor de hulp Pasja:thumb:

Kom kom, de moed niet zo snel opgeven. Heb je het geheugen al in verschillende bankjes geprobeerd?(steek bijvoorbeeld eens de 256 eerst in bank 1 en als het nog neit werkt eens in bank 3, en daarna doe je dit eens met 128 MB en dan gebruik je bank 2 en erna bank 3) werkt het dan nog niet, kun je al je geheugen uitsluiten.

Volgende stap die ik zou doen is alles loskoppelen en enkel het hoognodige er in laten(dit geld ook voor usb: alle usb apparaten eruit.) Ook harde schijven, cd/dvd speler/writer, 1 bankje geheugen. Dus enkel cpu, ram en videokaart(liefst een eventuele onboard kaart gebruiken) HD hoeft niet, die heb je niet nodig om door het geheugentellen te geraken. Lukt het nu wel, dan probeer je 1 voor 1 de hardware weer aan te sluiten, tot dat hij weer vastloopt en dan heb je de boosdoener vast. Lukt het nog steeds niet dan zul je het RAM, cpu, mobo, graka en voeding moeten testen(vervangen dus, vragen aan buurman ofzo of je es mag zen hardware lenen, of op de zolder zoeken of je nog iets hebt liggen). Het is veel werk, maar het kan je wel 100 euro aan reparatiekosten uitsparen(die je zult kunnen gebruiken om je kapot hardwaredeel te vervangen.)

Mijn computer is gefixed. En het heeft me maar €15 euro gekost !!!! Als je dus een probleem hebt ga naar de computerwinkel en reperateur op het mercatorplein(amsterdam) toe.

Ik heb niet echt doorgevraagd wat er aan de hand is geweest, maar het was een of ander opstartprobleem, het opstarten ven het systeem ging op de een of andere manier fout. het was dus geen hardwareprobleem.

Ik heb ook geen flauw idee hoe ze het zouden kunnen hebben opgelost aangezien je geen diskettes kon gebruiken of cd's om mee te booten.

Kan iemand meer vertellen over dit soort opstartproblemen ?

Volgens mij heeft hij gewoon de bios eens gereset...

Zoiets dacht ik ook. Maar ik heb dat zelf niet geprobeerd omdat ik een keer bij een oudere computer eens de batterij eruit heb gehaald en toen kreeg ik hem er niet meer goed in, moest ik gaan *****n met aluminiumfolie, wat niet heel slim is voor de duurbaarheid. Dus leit ik het maar aan hun over, maar ze hebben niet verteld dat dat het was.

Maar eergisteren deed mijn computer weer raar, op precies dezelfde manier, hij starte weer niet op. toen dacht ik "oh potjandorie" maar teon ik de computer even later weer aandeed toen deed ie het weer en hij doet het nog steeds. Maar ik ben wel bang dat het allemaal zo weer gaat gebeuren.

Je hebt nu (nog) WEL de mogelijkheid om het geheugen en de harddisk d.m.v. een paar tooltjes grondig te testen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan