PC bevriest na tijdje, muis beweegt nog

Status
Niet open voor verdere reacties.

CWDave

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2012
Ik wist niet zeker of het probleem aan de software ligt of aan de hardware, dus vermoed ik dat dit subforum voorlopig de beste keuze was om mijn probleem te posten.

Ik zal bij het begin beginnen. Laatst weekend merkte ik dat het scrollwieltje van m'n muis (Gigabyte Aivia M8600) het opeens niet goed deed. Het reageerde slecht op draaien, maar als ik hem aansluit op een andere PC, doet hij het daar perfect. En als ik een andere muis aansluit op deze PC, doet deze het ook goed.

Niet veel later merkte ik dan dat hij om de zoveel tijd begint te bevriezen. Alle programma's beginnen vast te lopen, ik kan de muis nog bewegen maar alles wat ik aanklik, loopt vast. Uiteindelijk kan ik niet anders dan de rebootknop indrukken. Er komt niks van een BSOD, maar als ik de rebootknop indruk, kom ik wel op een scherm vlak na het opstarten, voor hij windows lanceert, met instructies om de windows 7 schijf in de DVDspeler te steken voor een systeemherstel, en een errorfout: 0x00000ce (en ik weet dat 0x0... vaak tevoorschijn komen op BSODs), ik moet dan opnieuw de rebootknop indrukken en hij start dan normaal op.

Ik heb al diverse methoden geprobeerd, hieronder opgesomd:

- AVG Antivirus laten scannen (diverse keren)
- AVG PC TuneUp alles laten scannen en herstellen.
- CrossFire uitgeschakeld/ingeschakeld + nieuwste drivers geïnstalleerd.
- Windows Update alle nodige updates laten uitvoeren.
- In Safe Mode herstart.
- TES V: Skyrim volledig van de schijf weggesmeten. Ik was die dag bezig met mods te installeren, ik dacht dat 1 van die mods misschien problemen aan het veroorzaken was.
- Een diskcheck laten uitvoeren, geen problemen gevonden.
- sfc /scannow uitgevoerd, geen problemen gevonden.
- CCleaner gebruikt en alles laten herstellen.

Dat is het zowat. Helaas nog steeds de problemen met het scrollwieltje en het vastlopen. Ik heb echt geen idee of dit nu aan de software ligt (en valt het te verhelpen met een format), of aan de hardware (maar dan zou ik toch een bsod moeten krijgen?).

Hopelijk weet er iemand raad!

Laatst bewerkt:
Je hebt al heel wat geprobeerd om je probleem te verhelpen. Persoonlijk denk ik aan een virus, je kunt je systeem scannen met Malwarebytes en kijken wat daar uit komt. Kijk ook even bij 'taakbeheer' en vervolgens 'prestaties' om te kijken hoe hoog het processorgebruik en het geheugen is. Misschien vind je daardoor wat.

Laatst bewerkt:
Malwarebytes heb ik nog niet geprobeerd, is het beter dan AVG?

Ik heb ook taakbeheer en prestaties opengelaten om te zien wat er gebeurd tijdens het moment dat hij bevriest, maar er viel niks op te merken (of toch alleszins niet voordat taakbeheer ook bevriest).

Ik kan niet zeggen dat het beter is dan AVG, maar het kan sommige virussen vinden dat AVG niet kan vinden. Verder als er niets te merken valt aan taakbeheer, dan laad het niet zoveel programma's. Verder heb ik ook geen tips meer.

Ik heb Malwarebytes laten scannen en hij vond 4 objecten, allemaal verwijderd maar helaas, het probleem blijft nog.

Hopelijk weet er iemand anders tips, anders zal ik misschien een format moeten doen en hopen dat dit het zal oplossen.

Hoi,
gebruik je de muis bedraad of draadloos? Allebei mogelijk zie ik. Heb je de software die bij de muis zit geïnstalleerd (Gigabyte's Ghost software)?
Heb je al een andere usbpoort geprobeerd voor je draadloze adapter e/o usbkabel?

Ik gebruik de muis draadloos normaal, er is een kabel meegeleverd maar ook daarmee heb ik de scrollprobleem op deze PC (op een andere niet, zoals vermeldt in beginpost). De software is inderdaad Ghost, die was geïnstalleerd maar ik heb die ervanaf gesmeten gezien het niet hielp. Integendeel, iedere keer dat ik het opstartte sinds het scrollprobleem begonnen is, kreeg ik het schermpje "Loading" en daarna sloot hij het programma af. Ook herinstalleren bleek niet te helpen. Een andere USB poort heb ik geprobeerd, maar helaas pindakaas.

Daarnet is de PC weeral bevroren geraakt, ik merkte dat ik nog mijn muis kon gebruiken (iets langer dan gewoonlijk) en toen ik iets wou typen, raakte het bevroren. Enige kans dat mijn toetsenbord, een Logitech K360 (draadloos), zo'n probleem kan veroorzaken? In afwachting van antwoord zal ik alvast mijn oud toetsenbord aansluiten, wie weet...

EDIT: Het scrollprobleem is niet verholpen met het wisselen van toetsenbord, voor het bevriezen zal ik pas morgenmiddag na het werk kunnen uittesten.

Laatst bewerkt:
Toen je muis het wél deed had je toen hetzelfde toetsenbord? Het is best mogelijk dat als ze allebei dezelfde frequentie hebben dat dit het probleem veroorzaakt.
Is er een optie aanwezig op een v.d. apparaten om van kanaal (frequentie) te switchen?

Toen je muis het wél deed had je toen hetzelfde toetsenbord? Het is best mogelijk dat als ze allebei dezelfde frequentie hebben dat dit het probleem veroorzaakt.
Is er een optie aanwezig op een v.d. apparaten om van kanaal (frequentie) te switchen?

Ja, zowel m'n draadloze muis als draadloos toetsenbord zijn tesamen afgeleverd, 'k wou m'n bedraad inruilen voor een draadloze voor lekker lui in de zetel op de TV te gamen. Dat is echter al een dik half jaar geleden, lijkt me dan vrij onwaarschijnlijk waarom het dan nu wel problemen zou geven? Van kanaal switchen weet ik echter niet, m'n kennis hierover is miniem. Ik heb nu wel m'n bedraad toetsenbord aangesloten, zal kijken morgenmiddag of de PC nog blijft bevriezen.

Wel, het ligt dus niet aan het toetsenbord. Ik denk dat ik maar eens een externe harde schijf ga lenen en vanavond/morgen een format ga uitvoeren, en hopen dat dit het probleem oplost, anders is het misschien toch de hardware (al is het vreemd dat er dan geen bsod komt). Tenzij iemand nog mogelijke oplossingen weet.

Even een klein bumpje. Ik heb vandaag een format uitgevoerd. Na de format bleek ik wat last te hebben van mijn SSD, toen ik in Schijfbeheer probeerde mijn HDD te activeren, bleken alle programma's vast te lopen en crashte ik uiteindelijk in een BSOD met errorcode 0x00000F4. Ik vermoedde dat de vastloopproblemen misschien van mijn SSD kwamen, dus heb ik deze volledig uitgeschakeld en Windows opnieuw geïnstalleerd op mijn HDD, en tot nu toe nog steeds geen problemen.

Echter blijf het probleem met mijn muis wel, dat het scrollen nog steeds slecht gaat (maar met een andere muis niet en als ik deze muis op een andere PC zet, geen problemen daar). Na de herinstallatie van Windows op de HDD, voor ik de drivers van mijn moederbord aan het installeren was, eens getest of dat scrollen uit de wereld was. Het was slechts een korte test dat geen zekerheid bood, maar ik had toch de indruk dat het ok was, en na de installatie van de moederbord drivers kwam het probleem weer. Misschien dat ik beter de moederbord drivers weer de-installeer, zodat ik het opnieuw kan testen voor 100% zekerheid. Echter geen idee hoe je de installatie van die drivers ongedaan maakt.

Ik vermoed dat voor dit probleem met de muis, ik beter een nieuw topic open onder Hardware-subforum?

Als je wilt verplaats ik het daar naar toe. :D
Verplaatst van Win 7 naar hier.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan