PC blijft herstarten, processor kapot?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jimmyhelpmij

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2007
Al enige dagen kamp ik met het probleem dat mijn pc op de raarste momenten opnieuw opstart. Dit gebeurt zowel tijdens het opstarten (dus nog voor Windows) als in Windows zelf. De ene keer doet ie het vaker dan de andere keer. Er komt geen melding in beeld, ook geen blauw scherm. Het lijkt mij een soort van conflict. Dus, wat heb ik al gedaan:

Alle IDE kabels eruit getrokken op die van de harde schijf na.

Alle PCI kaarten uit de sleufen gehaald, schoongeblazen en alleen de belangrijkste teruggeplaatst.

Geheugen verwijderd en in andere sleuf gedaan.

Harde schijf geformateerd en Windows opnieuw geinstalleerd. (lijkt me niet softwarematig, maar toch)

Andere processor er in gedaan en dat werkt nu al een tijdje (ca. 15 minuten) goed.

Zou de processor het probleem zijn geweest? Ik meen me te herinneren dat ie af en toe alleen de ventilator opstartte en niet de computer. als de processor het niet is, wat zou het dan wel kunnen zijn?

Ik ben benieuwd of jullie nog ideeën hebben.

Computer:
Besturingssysteem Microsoft Windows XP Professional
OS Service Pack -
DirectX 4.08.01.0810 (DirectX 8.1)
Computernaam THUIS-0IPVQBESG
Naam gebruiker Administrator

Moederbord:
CPU Type Intel Celeron, 1818 MHz (18 x 101)
Moederbordnaam Gigabyte GA-8IE (5 PCI, 1 AGP, 3 DIMM, Audio)
Moederbord Chipset Intel Brookdale i845E
Systeemgeheugen 512 MB (DDR SDRAM)
BIOS Type Award Modular (07/31/02)
Communicatiepoort Communicatiepoort (COM1)
Communicatiepoort Communicatiepoort (COM2)
Communicatiepoort Printerpoort (LPT1)

Scherm:
Video kaart GeForce4 MX 440 (64 MB)
Video kaart NVIDIA GeForce4 MX 440 (64 MB)
3D-Versneller nVIDIA GeForce4 MX 440
Monitor Compaq S510 [15" CRT] (019BB24NA929)

Multimedia:
Geluidskaart Intel 82801DB ICH4 - AC'97 Audio Controller [A-1]

Opslag:
IDE apparaat Standaard Dual Channel PCI IDE Controller
Diskettestation Diskettestation
Harde schijf Maxtor 6E040L0 (40 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133)
SMART Status harde schijf OK

Partities:
C: (NTFS) 20002 MB (13686 MB vrij)
D: (NTFS) 19194 MB (19110 MB vrij)
Geheugencapaciteit 38.3 GB (32.0 GB vrij)

Invoerapparaten:
Toetsenbord Standaardtoetsenbord (101/102 toetsen) of Microsoft Natural PS/2-toetsenbord
Muis PS/2-compatibele muis

Netwerk:
Netwerkkaart (ZD1211B)IEEE 802.11 b+g USB Adapter (192.168.1.11)

Peripherieapparaten:
Printer Microsoft Office Document Image Writer
USB1 apparaat Intel 82801DB ICH4 - USB Controller [A-1]
USB2 apparaat Intel 82801DB ICH4 - Enhanced USB2 Controller [A-1]
USB-apparaat (ZD1211B)IEEE 802.11 b+g USB Adapter #2

Zojuist ook ingesteld dat de computer niet automatisch moet herstarten. Heb nog geen blauw scherm gehad.

Lijkt ook een beetje op een warmte-probleem. Heb je ook de koeler van de cpu schoongemaakt? Vaak zit er een hele berg stof tussen de heatsink en de ventilator, die je pas goed ziet wanneer de de fan even van het koelblok afhaalt. probeer dat eens even!

Maar dan zou ie toch niet al na 2 minuten opnieuw opstarten als ie de hele nacht uit heeft gestaan? Dan wordt ie wel heel snel warm! Ik zal het in ieder geval even proberen zo.

Ik zeg niet dat het de oorzaak perse moet zijn, maar een cpu zonder koeler is binnen de kortste keren boedheet!

Koeling is nu brandschoon. Pc heeft al een tijdje niet opnieuw opgestart. Ik laat het weten als het weer gebeurt

Ook gedaan. Met het geheugen is niks mis. Viel me zonet ook op dat ik de pc soms erg moeilijk aan de praat kan krijgen. Als ik op de aan/uit knop druk, reageert de pc soms niet of start ie alleen de koeling. Dan moet ik de stroomtoevoer er af halen, 10 sec. wachten en hem opnieuw aansluiten. Met wat geluk loopt ie dan wel. Misschien dat dit en het uitvallen verband houdt? Iemand suggesties?

Overigens moet ik erbij zeggen dat ik inmiddels weer de oude processor erin heb.

Het zou ook nog een (gedeeltelijk) defecte voeding kunnen zijn, heb je niet even een andere voeding om te proberen?

Verder kunnen ook lekke/bolstaande condensatoren op het moederbord voor zeer onvoorspelbare dingen zorgen.

IMG_6574.JPG

condensator

1052734326.jpg

lekke condensator

Laatst bewerkt:
Condensatoren zien er prima uit. Ik zal even een nieuwe voeding proberen. Hoe kan ik trouwens achterhalen wat voor voeding het is, als het er niet op staat?

Wederom loopt de pc al 4 tot 5 uur prima. Heb hem meermaals een harde start laten maken, zonder enig probleem. Desalniettemin heb ik inmiddels een nieuwe voeding besteld.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan