PC blijft rebooten na aansluiten IDE HDD

Status
Niet open voor verdere reacties.

Egel007

Gebruiker
Lid geworden
4 dec 2007
Beste mensen,

Alvast wil ik jullie bedanken voor al jullie steun die jullie mij al gegeven hebben. Jullie hebben me met veel problemen geholpen.
Maar goed, back to the point.

De computer van mijn ouders was overleden (computer uit 2004/2005), ik had hem opengemaakt en wat bleek; het moederbord was dood. Dus gezien ik nog mijn oude systeemkastje in mijn kast had staan, wilde ik daar een nieuwe hdd in zetten en een brandertje zodat ze ermee vooruit konden (alle andere onderdelen zaten nog in die kast).

Nou, gisteren de nieuwe harde schijf van 500G (SATA) en een CD/DVD Brander/Lezer (ook SATA). Daar Windows 7 op geïnstalleerd, werkte allemaal prima. Eerst kreeg ik een error met 'No primary IDE Master found, press F1 to resume', dat heb ik opgelost door de harde schijf aan SATA 1 aansluiting te koppelen, hij zat namelijk op nummer 2.

Nu het probleem. Op de oude IDE schijf van mijn ouders staan nog foto's, filmpjes van jaaaaren terug en die willen ze natuurlijk niet kwijt (en ik ook niet). Omdat ik één schroef niet los gekregen had, probeerde ik zo de IDE kabel die in de oude kast zat aan te sluiten op de nieuwe en vervolgens op de harde schijf. Met het blauwe uiteinde op de blauwe aansluiting en de andere kant in de harde schijf. Wat stroom toegevoegd van de voeding.
Maar als ik vervolgens de computer opstart, hoor ik een beepje, dan wordt hij of opnieuw opgestart of ik krijg het Windows menu (Veilige modus, etc.). Wanneer ik er daar één van kies, wordt hij ook gereboot.

Is er een manier om nu die harde schijf nog leeg te maken? Er staat nog wel Windows XP op die schijf. Dat was eerst zegmaar de primary schijf, ik weet niet of dat wat uitmaakt. Misschien dat ik wat in moet stellen in de BIOS, maar het was mij niet duidelijk wat.

Bij voorbaat dank!

Groetjes!

Ik denk dat het probleem wel op te lossen is.

Waarschijnlijk staat de opstartvolgorde in de BIOS nog verkeerd voor deze toepassing. Hij start waarschijnlijk van de oude schijf en crasht vervolgens.

Als je de computer start ga dan naar de BIOS instellingen (F2 of andere toets afhankelijk van BIOS).
Zoek het menu met de opstartvolgorde
Zorg dat de SATA schijven hoger in het menu staan dan de IDE schijven. Of verwijder de IDE schijf geheel uit het menu. Deze zijn toch niet nodig in dit geval.

Wel nog even de wijzigingen opslaan en hierna zou de computer gewoon moeten starten

Of gewoon even aan een externe voeding koppelen en met een usb'tje. Dan krijg je een externe schijf idee.

Gister nog gedaan, mijn moederbord was ook dood namelijk >.<

Met een USB'tje is op dit moment onmogelijk voor mij.
Een kabeltje van IDE naar USB heb ik op dit moment helaas niet, en gezien het allemaal al snel op de andere computer moet staan, heb ik ook geen behoefte/tijd om er één te bestellen (voor die ene keer dat we het dan gebruiken).
Maar het is natuurlijk wel een oplossing.

Ik denk inderdaad dat het dan aan de volgorde ligt. Dus dan moet ik vanavond om half 6 eventjes kijken hoe ik dat kan oplossen.
Zoieso zit SATA schijf op SATA 1 en de IDE schijf zit ook op IDE 1 (ik heb immers maar één IDE aansluiting). Is het dan niet zo dat ze beide als primary worden gezien?

SATA kent geen primary. Dat is een term van IDE. De BIOS bepaald op welke schijf hij eerst gaat kijken om op te starten. En aangezien de oude schijf ook bootable is, start hij hier van op. HAL en drivers komen natuurlijk niet overeen met je nieuwe moederbord en dus crashed de hele pc. Gevolg een reboot en een eeuwigdurende lus.

Oké, heb ik weer wat bijgeleerd. Waar staat HAL voor?
Anyways, ik zal het dan vanavond eventjes proberen, met de volgorde.

HAL staat voor Hardware Abstraction Layer. Tijdens de installatie van Windows wordt deze vastgesteld (afhankelijk van bijv processor intel/amd). Deze kun je achteraf niet meer wijzigen en is ook de reden dat je een windows installatie niet zomaar even kunt kopieren naar een andere pc. Drivers kun je als het systeem wil starten altijd nog wel oplossen.

Even ervan uitgaand dat je met een veranderde bootvolgorde Windows 7 correct krijgt opgestart later vanavond:
Als je bij de mappen en bestanden van de 'oude' harddisk wilt komen (vooral de gebruikersmappen, zoals Mijn Afbeeldingen, Mijn Documenten etc. óf zelfs al de map daarboven (dus de \Documents and Settings\[gebruikersnaam] map), dan zul je 99% zeker een foutmelding krijgen van "Geen toegang".

Is dat inderdaad het geval, dan zul je (vanuit Windows 7 dus) Eigenaar moeten worden van de mappen (en de bestanden daarin) én rechten aan jezelf (of de gebruikersgroep waar jouw Windows 7 account in zit, wat normaal de groep Administrators is) moeten toekennen.

O.a. hier kun je lezen hoe je de groep Administrators eigenaar kunt maken en diezelfde groep daarna rechten kan toekennen op de mappen waar je daarvoor eigenaar van geworden bent.

Alvast succes,

Tijs.

Bedankt voor alle antwoorden, ik zal ze zeker bewaren en nog een keer proberen.

Bij mij op stage hebben ze een converter van IDE naar USB, dus dan kan ik alles nog gemakkelijker overplaatsen. :)

Ook weer opgelost.

Graag nog even de vraag op opgelost zetten: Klik op "Zet status opgelost" in de donkerblauwe balk bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties", "Zoek in onderwerp" en "Stem op deze vraag"].

Tijs.

@helixxx123: Tsja, het is normaal dat alléén de topic-starter aangeeft dat iets is opgelost, niet een 'helper'. :P
Alleen de topic-starter (of een moderator) kan de vraag als opgelost afmelden.

@Egel007 (=topic-starter): Graag je vraag nog op opgelost zetten: Klik op "Zet status opgelost" in de donkerblauwe balk bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties", "Zoek in onderwerp" en "Stem op deze vraag"].

Tijs.

Oh, sorry jongens!
Ik had enkele dagen geen tijd om nog op het forum te komen, maar ik zal hem nu op 'opgelost' zetten! Was overigens al kwijt hoe het moest, dus bedankt voor de uitleg.
En ook bedankt voor de reacties natuurlijk!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan