pc blijft traag

Status
Niet open voor verdere reacties.

whisler

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2007
hallo, ik heb sinds kort mijn pc laten formateren omdat hij traag werd, nu is dat gebeurd en is hij nog traag, hij is precies met vanalles bezig, ik heb mbam laten scannen en system care4 maar toch blijft het hetzelfde.
ik heb xp service pack 3, AMD ATHLON 64 processor 3800+ kloksnelheid 2.40GHZ 1.00GB
wie kan mij zeggen wat ik alsnog kan doen.:confused:

zorg dat er geen programma's op de achtergrond draaien (updates enz)
in taakbeheer - toepassingen en programma's kun je zien wat er gaande is en hoeveel procent van je CPU gebruikt wordt

Hoi...

1gb is ook niet echt om veel te noemen.En wordt daar ook nog van afgesnoept door een onboard vga chip toevallig??

ben het eens met frankwannet, 1 gigje erbij doet wonderen.
Klik eens op start->uitvoeren->msconfig->opstarten en kijk wat er allemaal mee opgestart wordt.
Veel onnodige meuk die allemaal wat van je geheugen afsnoepen.
Uitvinken wat niet gelijk nodig is, uitgezonderd je antivirusprogamma natuurlijk.
Waar je over twijfeld laten staan.
Opnieuw opstarten en kijk of dat al helpt.

Niet mee eens. Mijn bejaarde Amilo met XP en 1 GB is gru-we-lijk snel :p

Heb je IE met veel invoegtoepassingen? Probeer eens zonder die meuk.

Heb je toevallig ctfmon.exe in het Taakbeheer staan?

Je hebt je PC "laten formateren"? Wie heeft dat gedaan? Dan heeft hij ook XP opnieuw geïnstalleerd neem ik aan. Heeft hij ook de CD met drivers gedraaid? Kijk eens in Apparaatbeheer of je fouttekens ziet.

Laatst bewerkt:
Hoi,
om nog even een duit in 't zakje te doen, hoe oud is je pc? Als je pc ouder is dan 5 jaar is mogelijk je HDD niet optimaal meer, dan kun je formatteren wat je wilt. Heb je een 5400 rpm of een 7200 rpm HDD?
Als je ctfmon.exe al uitschakelt zoals @minal voorstelt dan zet dat niet echt zoden aan de dijk.
Ctfmon.exe gebruikt weinig systeembronnen als er geen Geavanceerde tekstservices worden uitgevoerd. Geavanceerde tekstservices zijn de invoertechnologieën (spraakherkenning, handschriftherkenning en Input Method Editors) die via een TIP door Ctfmon.exe worden bestuurd. Bron: MS
Ctfmon is een onderdeel van MS Office en laat zich niet onder msconfig>opstarten uitschakelen. Dat zul je dan via de Office cd moeten doen (alternatieve gebruikersinvoer deïnstalleren als ik me goed herinner).
MS artikel
Een service die er wel toe doet is de indexeringsservice b.v. en zo zijn er nog een paar.
Maar tweaken heeft geen zin als je hardware verouderd is.
Ook een pc krijgt gebreken naarmate hij ouder wordt. :D

Laatst bewerkt:
Ha! Mik noemde terloops al even de service die in een dergelijk geval bij mij behoorlijk verschil maakte: indexering.
Als die aanstaat (default) is de pc alsmaar "bezig" met de harddisk...
Toen heb ik (iig voor de C: als je net als ik ook een D: voor bestanden hebt) de indexering uitgezet. Dat scheelde! Wat meer "snelheid" (een AMD 2700+ processor met XP sp3) en zeker een hoop rust.
Alleen met zoeken op de harddisk krijg je dan een melding dat het langer kan duren. So what! :-) ZO heel veel langer duurt het (bij mij iig) nooit!

Laatst bewerkt:
Zal straks, als ik wat meer tijd heb, nog een paar tweaks toevoegen.

Pc heel traag

Thanx allemaal maar ik zal best een recentere pc aanschaffen? Maar waar moet ik op letten? Ik gebruik hem niet voor spelletjes alleen filmpjes en surfen ?

Naar mijn ervaring (en diverse anderen op internet) kan ctfmon.exe bij XP voor behoorlijke vertraging zorgen. Als TS belangstelling heeft, kan ik aangeven hoe dat kan worden uitgeschakeld, je hebt dat nl. alleen nodig als je bijv. ook Aziatische talen hanteert.

Hoe ctfmon kan worden uitgeschakeld staat al in #6 (Link MS artikel).

hallo allemaal, ik ben net terug uit vakantie en ga alles goed nakijken en hou jullie op de hoogte. bedankt alvast voor alle hulp.
grts

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan