PC bouw advies: Allround pc 1050 euro

Status
Niet open voor verdere reacties.

safex

Gebruiker
Lid geworden
18 okt 2008
hallo,

ik wil binnenkort zelf een pc gaan bouwen (budget 1000-1100 euro) het moet een Snelle allround pc worden (photoshop, video bewerking en ook wat games)
stilte is niet heel belangrijk, maar wil (als de pc te heet blijkt te worden misschien nog Waterkoeling installeren)
ik wil hem zelf in elkaar zetten, en besturingssysteem heb ik Windows Vista Ultimate 64-bits voor ogen (gebruik nu WinVista HP 32-bits)

maar ik zit met nog wat vraagjes:
Zal ik intel of AMD nemen?

waar moet ik op letten bij het kopen van een processor?
(de hoeveelheid MHz, L2cache of bussnelheid), en is er een groot verschill tussen dual en quad core?

en eigenlijk dezelfde vragen als hierboven voor het werk geheugen en de video kaart:o

ik zat zelf te denken aan:
een 3000MHz processor
Werkgeheugen: 6GB DDR3
MOBO: in iedergeval 2x PCIe 16x v2.0 (met Crossfire)
Videokaart: 1 GB met met 256 bit geheugen bus (om later nog een 2e bij te zetten)

verder maken de voeding, kast, HDD's (wil misschien over een tijdje een SSD erin zetten als boot, maar ik heb zat opslag aan 500GB externe schijf, misschien zet ik er nog wel 500 of zo intern in maar dat is latere zorg, gooi er in het begin gewoon een snelle in van 320GB in) drive word een dvd brander (DVD DL compatible maar die heb ik eigenlijk al in mijn huidige pc, maar moet even kijken of ik hem wil houden, heeft soms kuuren) maken niet zo uit.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik hoop dat het jullie niet afschrikt :D
BVD:thumb:

Laatst bewerkt:
kwa randapparatuur?
Ik heb alles al, beeldscherm (tft/vga), toetsenbord P/S2, Muis USB, Printer USB, Externe HDD USB, speakers 3,5mm jacks, Wifi USB en dat was het wel,

op mijn mobo wil ik trouwens wel graag onboard Geluid en Internet via ethernet, maar dat is bijna standaard...

Hoe belangrijk is stilte? - Onbelangrijk/Enigszins belangrijk/Heel belangrijk
Assemblage (het in elkaar zetten van de onderdelen) - Moet de winkel de hardware voor je assembleren of ga je dit zelf doen?

Opties: Welke opties wil jij bij je pc hebben
Besturingssysteem - Heb je al een besturingssysteem? Zo ja welke dan? XP/Vista? Zo nee: welke wil je?
Andere software? - Office/Nero/etc etc etc

stilte is niet heel belangrijk, maar wil (als de pc te heet blijkt te worden misschien nog Waterkoeling installeren)
ik wil hem zelf in elkaar zetten, en besturingssysteem heb ik Windows Vista Ultimate 64-bits voor ogen (gebruik nu WinVista HP 32-bits)

Stond al in de vraag, maar heb ik er later bij gezet, dus ik denk dat er een sync verschil is...

poeh. Je kan er alle kanten mee op.

http://azerty.nl/winkelmandje/winke...[42465]=1&product[221446]=1&product[227146]=1
i7-920 met HD4890.
Goede basis voor een modern systeem, alleen qua snelheid zeker niet het beste voor het geld. Het moederbord is alleen heel erg uitgebreid.

http://azerty.nl/winkelmandje/winke...[236489]=1&product[42465]=1&product[221446]=1
Veel betere videokaart en ook processor. Het platform heeft alleen wat beperkingen: Zo kan de pci express poorten maximaal tot x16. (dus 1x x16, of 2x 8). Qua snelheid is dit systeem wel het beste wat je kan nemen.
Om goedkoper uit te komen kan je kiezen voor de i5 750. Deze processor is ongeveer even goed als de processor als het 1e systeem.
Ik denk alleen dat jij liever voor het 1e systeem gaat.

AMD:
http://azerty.nl/winkelmandje/winke...225309]=1&product[232936]=1&product[213070]=1
Que gamesnelheid zal je niet zo heel veel verschil merken. Maar toch zou ik het niet echt aanraden.

Kortom:
systeem 1 heeft het nadeel dat het een stuk duurder is. Het voordeel is dat je in de toekomst nog flink kan uitbreiden. Met jouw budget kan je alleen niet de betere videokaarten kiezen.
Systeem 2 heeft als nadeel dat het qua uitbreidbaarheid niet echt perfect is. Het voordeel is dat het platform veel goedkoper is,waardoor het mogelijk is om de dure videokaart hd5870 te kunnen kiezen.
Systeem 3 heeft als voordeel dat het iets goedkoper is. Verder heeft het ongeveer hetzelfde nadeel als systeem 2. Extra nadeel is dat het moederbord alleen CF ondersteunt. Als alternatief kan je nog een duurder moederbord kiezen, welke de beschikking heeft tot 2x een x16-pci-e poort. (dus op volledige snelheid. Hierdoor wordt systeem 3 net zo duur als systeem 2, maar dan heb je qua uitbreidbaarheid wat voordeel. Maar nog altijd het SLI-nadeel.

En qua videokaart is het misschien handig om naar deze kaart te kijken:
http://tweakers.net/pricewatch/cat/...dY6RfCBzmLdhg=&orderField=prijs&orderSort=asc

Alleen nog niet zo goed leverbaar.

Laatst bewerkt:
hoi,

bedankt voor je reactie! ik denk dat ik de 1e neem als basis en wat kleine dingen ga vervangen (windows er uit, andere HDD) en dan met dat geld een betere processor/Grafische kaart er in maar verder een Top configuratie! :thumb:

ik zit nu nog met de vraagjes van het begin, misschien kan je daar ook antwoord op geven?
waar moet ik op letten bij het kopen van een processor?
(de hoeveelheid MHz, L2cache of bussnelheid), en is er een groot verschill tussen dual en quad core?

en eigenlijk dezelfde vragen als hierboven voor het werk geheugen en de video kaart

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan