PC crash

Status
Niet open voor verdere reacties.

skaljee

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2007
Vanavond had mijn PC ineens een blauw scherm. Ik heb een foto gemaakt van de melding die ik kreeg, zie hieronder de tekst.

Ik heb de pc opnieuw opgestart en hetzelfde scherm verscheen. Vervolgens wilde ik de pc opstarten in de veilige modus, maar na het inloggen op mijn account bleef hij hangen.
Toen ik daarna de pc opnieuw op wilde starten, hoorde ik alleen de ventilator hard blazen en vervolgens hoorde ik continu 3 piepjes achter elkaar.

Ik heb geen rare dingen gedaan met mijn pc. Heb alleen 3 dagen geleden een upgrade van McAfee uitgevoerd. De pc staat hier dagelijks de hele dag aan, dus het is niet zo dat ik 'm sinds de upgrade niet meer heb gebruikt.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn en wat ik eraan zou kunnen doen? (zit nu even achter de laptop)

groet, Sheila

Hieronder de melding:

A problem has been detect and windows has been shut down to prevent damage to your computer.

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

If this is the first time you've seen this stop error screen, restart your computer. If this screen appears again, follow these steps:

Check to make sure any new hardware or software is properly installed. If this is a new installation, ask your hardware of software manufacturer for any windows updates you might need.

If problems continue, disable or remove any newly installed hardware or software, disable BIOS memory options such as caching or shadowing. If you need to use safe mode to remove or disable components, restart your computer, press F8 to select Advanced startup options, and then select safe mode.

Technical information:

*** STOP: 0x0000000A (0x00000000, 0x00000018, 0x00000001, 0x826cd8a4)

Collecting data for crash dump...
Intializing disk for crash dump...
beginnen dump of physical memory.
Dumping physical memory to disk: 100

Ik denk dat het aan een hardwarecomponent zal liggen dat aan het overlijden is :confused:
Probeer er achter te komen door wat de bios beeps betekenen

(Probeer ook eens gewoon op te starten als je alles in het bios op standard of fail-safe hebt gezet)

Wat krijg je trouwens nog te zien?
-Het bootscreen?
-windows logo? of dat zelfs al niet meer?
-na welk scherm krijg je dat BSOD?

Ik heb de stekker eruit gehaald, 30 minuten gewacht, stof voor de roosters weggehaald (tsja...) en opgestart met F8 met laatst bekende juist werkende configuratie. Het is gelukt en ben nu een backup aan 't maken van alle data, just in case.
De pc stond gewoon aan (zoals altijd) met IE en mailwasher draaiende. Verder niets bijzonders. Het enige wat ik zou kunnen bedenken is de screensaver die na verloop van tijd wordt geactiveerd. Ik was een tijdje boven, dus weet niet wanneer het is gebeurd.
De pc is net een jaar oud, is het dan niet wat vroeg voor het overlijden van een hardwarecomponent?

Goedemorgen,

Als je weet welke bios je hebt kan je hier kijken wat de piepjes betekenen:
http://www.helpwithpcs.com/upgrading/post-beep-codes.htm

Het zou het geheugen kunnen zijn heb je twee reepjes geheugen vrewijder er dan 1 en probeer het dan nog eens doet de pc het nog niet dan het andere geheugen reepje proberen.
Modag

Laatst bewerkt:
Zou het ook de koeling van de pc kunnen zijn?
Gisterochtend kon ik de pc gewoon opstarten om 10.45 uur. Heb 'm aan laten staan ivm een belafspraak via Skype --> Skype aangezet. Om Rond 12.30 uur gebeld dmv Skype en na ongeveer 10 minuten liep de pc volledig vast (hoop herrie via de luidsprekers). Vervolgens weer niet aan te krijgen. Vanavond aangezet, tot dusver geen problemen. Maar wat ik mij kan herinneren is dat de ventilatoren regelmatig 'extra' geluid produceren, met name op de site van Esprit. Nu is de pc zo stil, ben vanavond even de site van Esprit gegaan om te 'testen', maar nu nergens last van (normaal gesproken dus behoorlijk).
Kan het zijn dan de koeling niet (meer) goed is?

het zou inderdaad wel kunnen dat de koeling niet meer goed is,

test dit eens met speedfan of pc wizard(vind ik handig--> wanneer je het minimaliseert heb je nog altijd een aantal gegevens die in de rechterbovenhoek komen te staan zodat je de temperaturen in het oog kan houden :thumb:)

Helaas weer een vervolg...
Nadat de pc een aantal dagen probleemloos had gedraaid, schakelde hij zich vanavond zonder enige aanleiding uit, alsof de stroom uitviel. Ook niet meer aan te krijgen (deed helemaal niets).
Na twintig minuten weer geprobeerd aan te zetten; weer een hoop herrie (koelers / ventilatoren) en 4x korte piepjes achter elkaar.
Ik heb de pc 27/11/2007 gekregen (Dell) en in april 2008 is het moederbord vervangen. Formeel is de garantieperiode verlopen, maar ik weet nu niet wat te doen.
Iemand een idee en wat dit zou kunnen zijn?

sorry, ik heb ook een tijdje problemen gehad met men laptop waardoor ik niet kon reageren...

Ik denk dat het toch een hardware-fout is, helaas weet ik er niet zoveel vanaf.
Wat je eens zou kunnen proberen is memtest te draaien en als deze geen fouten weergeef zou je de pc toch misschien wel best opsturen naar dell

Ookal vermoed ik dat de vraag is opgelost, toch een suggestie (voor de mensen die de zoekoptie gebruiken voor tips :love:)..

Ik heb het zelfde gehad en kreeg het volgende advies;

Start PC op en ga naar de bios.

Ga naar waar je de temperaturen kan zien van de CPU en grafische kaart. hier kan je ook zien hoeveel RPM's is (snelheid van de fan's).

Laat het een halfuurtje draaien en hou het in de gaten.

Als de RPM's zeer verandelijk is en de temperatuur hoog, dan is de fan kapot.

In mijn geval was de CPU fan kapot waardoor mijn PC vast liep/zichzelf uitschakelde en niet meer wilde opstarten voor ongeveer 30 min. (regelmaat was er niet (1x per week, 25x per dag, lopende als een zonnetje) en maakte niet uit of ik een zwaar proggie draaide)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan