PC doet helemaal niets meer.

Status
Niet open voor verdere reacties.

rijnton

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2003
Sinds een uurtje geleden wil de pc van mijn vrouw helemaal niets meer doen. Als ik op start knop druk, licht het lampje aan de voorkant even op en daarna gebeurt er helemaal niets meer. Druk ik weer op de startknop dan brandt het lampje ook niet meer. Pas nadat ik de netvoedingskabel voor een paar seconden heb losgekoppeld zie ik het lampje weer even oplichten. Ook zie ik de ventilator van de processor dan even een omwenteling maken. Omdat ik zelf aan de voeding dacht heb ik er even een "oude" voeding in gezet, maar dat helpt niets. Voor de duidelijkheid zal ik nog even vermelden wat ik (waarschijnlijk voor stomme dingen) heb gedaan voordat het probleem optrad:
1) Ik wilde het bios even nalopen op de juiste instellingen en heb het eerst op Default gezet. Toen ik daarna opstartte werden ineens de beide SATA harde schijven niet meer weergegeven in het BIOS. Er stond "Not Installed"
2) Ik weet niet of ik daarmee juist heb gehandeld, maar ik heb vervolgens CMOS gereset met de jumper. Toen kreeg ik echter de melding dat er iets fout was met het CMOS. Ik kon kiezen uit Setup of Flash Recovery. Vermoedelijk heb ik toen en waarschijnlijk foutief gekozen voor Flash Recovery. (Ik neem achteraf aan dat dat alleen kan wanneer je een floppy hebt met een backup, of zie ik dat verkeerd ?) In ieder geval gebeurde er helemaal niets en toen heb ik de pc maar uitgeschakeld.
3) Toen ik vervolgens weer wilde opstarten, kreeg ik bovengenoemd probleem.
Moet ik er nu van uit gaan dat het moederbord (of erger, nog meer onderdelen) naar de knoppen is ? Of zijn er nog dingen die ik kan proberen ?
Ik heb overigens de harde schijven even in mijn pc gezet en gelukkig werden ze gewoon herkend en kon ik er ook in komen, zodat er gelukkig geen gegevens verloren zijn.
Sorry voor het lange verhaal.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen. Bij voorbaat dank.

Heb je de jumper wel weer in de oorspronkelijke stand gezet, na het resetten?

Ja dat in ieder geval. Heb het nog eens nageken en staat inderdaad in de in normale stand.

Druk eens alle kabels en kaarten voorzichtig aan, mischien heb je met resetten wat aangestoten.

Stom, stom, stom....!!!! Wat een rund ben ik toch.
Dacht dat de jumper goed zat, nog eens dubbel gecheckt en wat bleek: Hij zat wel aan de goede kant maar slechts op pinnetje (dus hing er half naast). Nu start ie in ieder geval weer op.
Ga nu kijken of ik de andere problemen met de hard disks opgelost krijg.

Mooi dat ie weer opstart.

Waarschijnlijk door je Bios reset heb je kans dat de SATA-controler uitgeschakeld is.

Je zal even in het Bios moeten kijekn bij de SATA instellingen.

Hartstikke bedankt voor de hulp.
Is inmiddels allemaal opgelost en draait weer als een trein.

Ik heb toch nog een vraag over de juiste BIOS instellingen. Hij doet het wel, maar ik weet niet of alles optimaal staat. Ik heb namelijk maar wat gegokt.
Ik zie de volgende opties/instellingen:
1) On-chip ATA : Legacy or Native
2) ATA Configuration: Disable, P-ATA only, S-ATA only, P-ATA+S-ATA
3) S-ATA Keep Enabled: Yes, No
4) P-ATA Keep Enabled: Yes, No
5) P-ATA Channel Selection: Primary, Secundary, Both
6) Combined Mode: P-ATA 1st channel, S-ATA 1st channel
7) S-ATA Ports Definition: P0-Master/P1 Slave, P0-Slave/P1-Master
Voor de duidelijkheid: Er zijn 2 SATA harde schijven, ieder op een eigen SATA connector (SATA 1 en 2). Daarnaast een dvd-speler en een -brander, als master en slave op een IDE connector (IDE 1).
Bij voorbaat dank voor verdere hulp.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan