PC doet niets meer!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Crispy

Gebruiker
Lid geworden
19 mei 2005
Hallo,

ik was gister bezig om windows xp opnieuw te installeren. Tijdens het formatteren (door de installatie van windows zelf, NTFS..) valt de pc opeens uit, en reageert vervolgens nergens meer op. Ik heb vervolgens de kast losgehaald om te zien wat er hand is. Als ik de aanknop indruk beginnen de ventilatoren (van de voeding en systeemkast) een keer te tikken, alsof ze willen gaan draaien, maar doen dit vervolgens niet. Er brandt wel een lampje op het moederbord.
De harddisk kan het niet zijn lijkt me, want dan zou je op moeten kunnen starten tot in ieder geval de bios? de voeding geeft wel stroom want het lampje op het moderbord brand. Er is ook nix doorgebrand, ik heb in ieder geval nix geroken of gezien.. Mijn vraag: wat is er mis???

greets Chris
:thumb:

hoi ik ben bang voor je mb.

ik kan het mis hebben maar denk dat het is.

of misschien je voeding maar ik denk het niet

suc6

groetjes mike:thumb:

Probeer alles eens aftekoppelen je harddisk floppydrive cdrom enz en probeer eens op te starten.
Start die dan wel op dan alles één voor één aansluiten kun je zien wat er fout is,blijft het probleem zich voordoen dan eens een andere voeding proberen.

Dat heb ik inderdaad geprobeerd, en het probleem blijft zich voordoen. Ligt het dan aan de voeding of het moederbord, of kan het allebei zijn?

:thumb:

Voeding draaid die wel?
Maakt je moederbord toevallig geen sluiting tegen massa van de kast.

Laatst bewerkt:
ehm als je bedoelt of de voedingskast iets doet: nee. ik hoor of zie niks, en de ventilator draait ook niet..

Dan zou ik maar een andere voeding proberen.:thumb:

De connector die op je moederbord zit hoeveel polig is die?
Als die 12 polig is kun je hem testen door alles van de voeding los te koppelen en pin 14 (groen) en pin 15/16 of 17 (zwart) door te verbinden dan zou de ventilator moeten gaan draaien.

Laatst bewerkt:
Hij is 20-polig? (2 rijen van 10 pinnen) en het is een GA-7VA-C GiGaByte moederbord..

Als je alles lost koppelt van je voeding zou er als je een door verbinding maakt op pin 14 (PS-ON) naar pin 15 of 16 of 17(com) je ventilator moeten gaan draaien.

zie HIER

Het kan ook zijn dat een apparaat in je pc sluiting maakt, of een connector die niet goed verbonden zit. Dan gaat de voeding namelijk ook niet aan.

maar ik heb geprobeerd te starten met alles losgekoppeld, dus daar ligt het toch niet aan?

Goed; ik heb een nieuwe voeding gekocht, en deze werkt wel :) maar nu heb ik een nieuw probleem: als ik de comp nu wil starten beginnen de ventilatoren gewoon te draaien en de comp maakt een geluid alsof ie opstart, maar ik krijg geen beeld en na enkele seconden en een klik (van de HD?) valt het hele systeem uit. Het lampje op het moederbord brand dan ook niet meer. Het valt me wel op dat de ventilator van de grafische kaart niets doet. Zou deze dan stuk zijn? of ligt het toch aan het moederbord? of HD? :confused:

Chris :thumb:

Probeer eens je bios te ressetten, kan door middel van een jumper of even doorverbinden op je moederbord voedingskabel even verwijderen.
Staat wel in de gebruiksaanwijzing van je moederbord.

De comp is nagekeken en wat bleek: de processor werd te heet (zo'n 100 graden) en daardoor startte de comp nie door. Nieuwe koelingspasta ertussen en het probleem is opgelost! de ventilator van de videokaart draaide nie, dus die heb ik maar helemaal vervangen..

:thumb: Chris

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan