PC doet niets meer..

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mark19

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2008
Vandaag werd mij een pc aangeboden welke ineens niet meer functioneerde.
Na de kast opengeschroeft te hebben heb ik de ATX voeding doorgemeten en alle spanningen zijn aanwezig en lijken te kloppen.
Heb daarna alle connectoren nog eens goed nagelopen en ff los gehaald en weer aangesloten. Wat ik vreemd vind is dat er ook geen controle led op het moederbord brand. Ik heb daarna de ATX stekker en de 4 polige processor voedingsstekker los genomen en pen (groene draad) doorgelust met een GND pen. Nu schakelt de voeding gewoon in en de aangesloten componenten (harddisk / DVD speler) starten tevens op.

Heb als laatst ook nog even de power button aan de voorzijde van de pc doorgemeten en ook deze funtioneert goed.

Dus nog ff samengevat: Bij inschakelen van de PC gebeurt er helemaal niets. Geen lampje geen piepje, geen voeding die in bedrijf gaat... helemaal niets..

Ik heb dus het stelligste vermoeden dat het moederbord overleden is. Trof overigens wel veel stof in de pc (ook in het koelelement van de processor) aan. Mogelijk dat er e.e.a. te warm is geworden. Dus de processor zou ook nog overleden kunnen zijn. Maar in dat geval had de pc toch wel iets gedaan lijkt mij.

Wie heeft er nog een tip wat ik nog zou kunnen proberen ??
Anders einde oefening want je zult zien, heb ik het moederbord vervangen, is de processor overleden of net andersom.

Bij voorbaat bedankt voor jullie tips !!

Mvrgr. Mark

Laatst bewerkt:
Kijk eens naar de condensatoren op het moederbord, met name rond de processor. Staan deze bol of zit er een roestbruine kleur op?

Hoi !

Enne......geen bios-beeps te horen ?

Dan bijna zeker mobo defect.

Greetz,

Harry.

Hoi Harry,

Nee, er zijn bij opstarten geen BIOS beeps te horen.

Sterker nog... er gaat geen lampje aan, geen ventilator draaien en de HD en DVD speler blijven ook doodstil. Het is net of de componetnen niet meer van spanning worden voorzien. Dit dient te gebeuren door het MOBO dus ik vrees ook dat het het MOBO is.

De condensatoren rondom de processor heb ik nog niet gechecked maar dat zal ik straks nog wel ff doen en zal het resultaat hier dan posten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi !

Voor de zekerheid:

mobo uitbouwen, alleen CPU + Koelet + 1 geheugenmodule laten zitten.

Voeding aansluiten, PC opstarten op de jou bekende manier.

Nog geen beeps ?

Dan je je het mobo definitief afschrijven.

Greetz,

Harry.

Hoi,

Ik heb in eerste instantie de condensatoren rondom de processor gecontroleerd en hier is niets ongewoons aan te zien. Het gehele moederbord ziet er eigenlijk nog als nieuw uit en er hangt ook geen vreemde geur in de pc kast. Maar ja... elektronica hoeft niet altijd verbrand te ruiken als het defect is hé..

Harry ik zal het MOBO wel uitbouwen en zo handelen zoals jij bescheven hebt en dan maar hopen dat er iets los gezeten heeft of zo.

Hoe groot is de kans overigens dat als het MOBO defect is, dat de processor en / of de geheugenmodule idem defect zijn ???
In dat geval is het wellicht toch nog rendabel om er alleen een nieuw MOBO in te zetten en de processor en de geheugenmodule daarop terug te plaatsen....

Maar tot zo ver in ieder geval hardelijk bedankt voor jullie tips / adviezen !!!

Mvrgr. Mark

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi !

Voor weinig 'n 2de hands bordje kopen en daarop de rest testen, weinig risico en je hebt zekerheid.

Greetz,

Harry.

try it with a paperclip. En de aanuitknop 20 sec indrukken (voeding dan uitzetten en 5 sec aanzetten) je geeft aan dat er spanning op de volt lijnen staat. Heb je al een andere voeding gebruikt?

Ik heb de pc weer werkend gekregen.
Ik heb de voeding vervangen door een nieuwe en de pc draait weer als een zonnetje !!!! :thumb:

Iedereen bedankt voor de tips / adviezen !!

Mvrgr. Mark

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan