pc doet niks meer!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

macfreak0313

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2010
Berichten
28
mn pc doet nadat ik de installatie van ubuntu 10.10 heb uitgevoerd helemaal niks meer. tijdens de installatie zei ubuntu dat hij de systeemlader niet kon installeren en toen kon ik nergens mer op klikken dus heb ik hem uitgezet (gwn de stekker eruit getrokken) toen ik hem weer aanzette kreeg ik een zwart scherm met een wit knipperend balkje. ik kan dus niks meer. ubuntu had hierr al voor gewaarschuwd. wat moet ik doen ???

pc:
i5 processor
4gb ram
1 tb harde schijf
 
Linux opnieuw installeren. Of Windows opnieuw installeren...
 
dat kan dus niet, ik kan alleen naar de bios. maar ik heb niet de mogelijkheid om van cd op te starten
 
Wat doet hij precies niet? Krijg je een foutmelding? Krijg je het grub menu te zien? Kan je het grub wel openen, als deze niet zichtbaar is? Gebruik je onboard graphics, of heb je een aparte videokaart?

Je kan het beste Ubuntu even installeren of via de live cd het grub herstellen:
http://www.youtube.com/watch?v=gl8mfpZuDiM&feature=related
 
Laatst bewerkt:
ik gebruik een gewone video kaart, geen onboard. ik krijg geen grub te zien maar alleen het bios scherm en daarna dat streepje
 
en ik krijg geen mogelijkheid om te installeren want ik krijg alleen dat streepje en niet de mogelijkheid om vanaf cd te starten
 
Dat knipperende streepje is gewoon het opstartproces van ubuntu, wacht eens een minuutje? start hij op nu op?
 
Waarom start hij niet op van de CD? Heb je wel de boot-volgorde aangepast in het BIOS (CD/DVD speler dus op 1)
 
Als je per ongeluk het startproces hebt afgebroken kan er iets beschadigd zijn in de boot bestanden.
Wat nog wel eens wil helpen is het bios resetten. Lukt dat niet op de gewone manier (dat overkwam mij eens) dan kan het ook zo:

- pc uitzetten, stroom er af.
- 1 minuut wachten (dan kan eventuele restspanning weglekken)
- ondertussen kast openmaken
- batterij verwijderen
- na minimaal 1 minuut batterij weer terugplaatsen
- pc weer dichtmaken en opstarten naar bios
- in bios instellingen checken (herkent pc alle harddisks, tijd, boot volgorde)
- zorg dat er als eerste van cd/dvd geboot wordt
- herstarten met bootbare cd (linux of wat anders) in de drive.

Nu zou hij wel weer moeten kunnen starten van cd/dvd

Hier gebruik ik een live-cd met linux Mint om te checken of de pc weer werkt. Als dat zo is kun je altijd nog beslissen om linux (Ubuntu - Mint is een afgeleide van Ubuntu-Debian) opnieuw te installeren.
Een live-cd is ideaal om te testen en om zonder installatie een linux smaak te bekijken. Als het bevalt kun je daar als het bevalt Mint ook van installeren.

Wat je wel moet doen is de hele harddisk eerst opnieuw formatteren.

Grub wil nog wel eens sporen in de boot sectoren van een harddisk achterlaten - ook na verwijderen van linux - die voorkomen dat je later normaal kan starten...
 
het is opgelost..

ik hoefde alleen maar in de bios de opstart schijf te selecteren (cd dus) :confused:
ik heb windows daarna gewoon weer kunnen installeren zonder foutmelding

bedankt voor jullie hulp !!!
 
Windows :shocked: Dan kan je Ubuntu er naast installeren.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan