PC doet spontaan niks meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rajeev

Gebruiker
Lid geworden
22 jun 2009
Berichten
357
Hallo,

Ik was vandaag rustig een film aan het kijken op mijn PC. Opeens liep het programma (VLC) vast en liep mijn muis vast. Ik heb hem toen met mijn toetsenbord via de Windows-knop opnieuw opgestart. Echter duurde dit opvallend lang en besloot ik mijn PC te resetten.

Altijd als ik mijn PC opstart, geeft hij 1 piep en laat hij op het beeldscherm alle hardware zien die hij op dat moment herkent. Echter geeft de PC nu geen enkel beeld. Het beeldscherm gaat vanzelf in stand-by omdat hij geen signaal ontvangt. Ik had dit probleem gister ook, maar toen was 1 druk op de rest knop genoeg om de PC weer aan te krijgen.

De PC deed na het resetten vandaag dus niks meer. Echter brandde het lampje wel, maar geen piep en geen beeld. Daarna dacht ik het even als gister weer te proberen, maar dit keer werd het nog erger. De PC gaf ook geen licht meer (blauw ledje, waarschijnlijk van de harde schijf). Daarna heb ik de PC opengemaakt met het idee dat de videokaart misschien defect was. Ik heb de videokaart verwijderd, maar alles bleef hetzelfde. Daarna alle USB-kabels verwijderd en de internetkabel, dus enkel nog de kabel naar de voeding en de DVI-kabel op mijn onboard videokaart aangesloten. Weer hetzelfde...geen piep, geen beeld en geen lichtje. Daarna geprobeerd 1 RAM bank eruit te halen, werkt ook niet. De fans draaien wel...

Ik weet niet waar dit vandaan komt...maar mijn PC werkt spontaan niet meer, hij doet ook écht helemaal niks.

Mijn moederbord is een MSI DKA790GX Platinum, met 2x 2GB Corsair RAM, een Samsung 1TB hardschijf en een AMD Phenom II X4 965 3.4GHz processor.

Heeft er iemand advies?
Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
CPU te warm? koeling wel goed vast? alle kabels van de voeding nog goed aangesloten? zijn zo wat dingen die zoiets kunnen veroorzaken.
 
Heel erg bedankt voor je reactie.

Alles gecheckt. Vandaag is het hier geen warme dag, dus in tegenstelling tot de andere dagen zou de CPU niet echt oververhit geraakt kunnen zijn. Daarnaast zou hij nu al lang afgekoeld moeten zijn, maar hij werkt nog steeds niet? Tijdens een film kijken wordt hij absoluut niet zo warm als wanneer ik een spel draai. Hoe kan het dat de LED ineens stopt met branden? Harde schijf kapot? Maar dan moet de PC toch wel opstarten? Het systeem is al een aantal jaar oud, ik gok zo'n 5 jaar, maar ik heb geen zin om weer een nieuwe processor etc. te gaan kopen. Ik heb er nu vrij duur spul in zitten...
 
Laatst bewerkt:
Gaan de Fans helemaal niet aan als je de stroom aan zet of gaan die wel draaien?
 
De fans gaan wel draaien, alleen geen beep, geen beeld en geen led die meer brandt. Ik had eerder dat ik geen beep en geen beeld had, maar daarna had ik de RAM-bankjes verplaatst en deed hij het wel weer. Maar nu heb ik alles geprobeerd met de RAM maar hij wilt maar niet werken. Met de RAM is alles dus blijkbaar gewoon goed.
 
Dan grote kans dat het een CPU probleem is. Hopelijk is het een contact-fout, maar je kunt ook gewoon pech hebben dat je CPU het heeft begeven.
 
Okay. Maar hoe kan hij kapot gaan door niets eens hoog belast te worden? De CPU is maar 3 jaar oud. Hoe kan ik zien of dit een contact-fout is, en hoe kan ik anders zeker weten of de CPU stuk is? Zou wel erg vervelend zijn, het is een AM3 CPU en mijn moederbord is AM2+. Dat zou dus betekenen dat als mijn CPU stuk is ik een nieuw moederbord, nieuwe CPU en nieuwe RAM nodig heb (ik heb nu DDR2).

Maar ik zoek nog steeds ook een verklaring achter het feit dat ik op de reset knop drukte, en sinds dien geen LED meer brandt. Het was altijd 1 LED dat continue brandde als de PC aanstond, vanaf het moment dat ik op de AAN/UIT knop drukte. Nu brandt er niks meer, helemaal niet.
 
Kaal opstarten met alleen de voeding uiteraard, die dient wel goed te zijn, controleren in een andere pc indien mogelijk, CPU, die overlijden niet gauw, en systeemspeaker, krijg je dan bios beeps?
Zo ja, is het of het geheugen of videokaart, dus eerst 1 reepje geheugen plaatsen, eventueel wisselen, bios beeps is goed, videokaart plaatsen, 1 beep is goed.

Al met al, al je iets plaatst en je hebt geen bios beeps dan is dat onderdeel niet goed, dus kaal zoals boven en geen bios beeps is meestal je moederbord overleden.
 
Hoi,

Welke voeding heb je? even voor de zekerheid
 
Ik heb alles eruit gehaald, RAM, CPU, hardeschijf kabels eruit getrokken...maar hij blijft geen beep geven. Ik weet niet precies wat je met systeemspeaker bedoelt, want ook al waren mijn speakers uit, de PC gaf nog steeds een piepje, dus ik denk dat hij in het moederbord is ingebouwd. In elk geval gaf hij geen beep, ook niet met enkel de CPU erin. Moederbord kapot?

Zo ja, hoe kan hij dan spontaan van het een op het andere moment kapot gaan zonder de PC ook maar geopend te hebben of iets dergelijks? Ik was gewoon rustig bezig en dit kwam ineens. Alhoewel ik het gister ook had, dat hij na een reset geen beep gaf, en na een volgende reset weer wel...

@Modag, ik heb een Antec 500W voeding, was inbegrepen bij mijn kast (Antec Sonata III 500)
 
Laatst bewerkt:
Zei dat je met een cpu moest opstarten en de systeemspeaker zit of in de kast met een connector op het moederbord of het is een buzzer op het moederbord.
Zonder CPU zul je sowieso geen beeps horen.
 
Met CPU ook geen beeps helaas. Maar ik weet nu niet of het moederbord stuk is, of de CPU. CPU zal ik van eBay moeten bestellen als deze kapot is, als het moederbord kapot is kan ik er wel een kopen in Nederland. Maar straks is het moederbord nog goed en zit ik met een nieuwe, of andersom met de CPU...
 
Jeb maar de kans is groter dat het mobo is overleden, heb nooit een overleden CPU gezien.
Je kunt ze laten testen bij de plaatselijke PC shop?
 
Vind het zelf wel raar dat hij ineens stuk is, of heeft dit gewoon met ouderdom te maken? Want hij begon sinds gister zoals ik al zei wel raar te doen, maar dat kan net zo goed de CPU zijn want de PC begon een beetje vast te lopen. Maar als het moederbord geen beep geeft...

Kunnen ze hem bij een PC shop gewoon uitlezen ofzo?
 
Beetje PC shop wel, bied eerst het moederbord alleen aan, miss dat ze anders gelijk je iets willen verkopen...........

Er zijn diagnostische kaarten die je in een pci of pci-e slot stopt waarmee je door de code kunt zien wat er aan het bord mankeert.

Enne, alles kan stuk, wel eens van doa gehoort? dat is nieuw spul wat al stuk is.
 
Ja, van DOA zal ik nu geen last hebben want dit systeem draai ik al 5 jaar, CPU ongeveer 3 jaar. Indien het moederbord stuk is, dan is het toch slimmer om een AM3+ moederbord te kopen i.p.v. te repareren? Want mijn CPU (AMD Phenom II X4 965 Black Edition) past daar als het goed is op. Mocht de CPU kapot zijn moet ik een nieuw moederbord + een nieuwe CPU kopen heb ik even uitgezocht.

Naar aanleiding van alle stappen die ik heb gedaan is het toch wel zeker dat er iets mis is met het moederbord of met de CPU? Maar nog steeds...hoe kan dit ineens gebeuren!?

EDIT: Een PC-onderzoek kost hier in deze omgeving minimaal €50,-. Voor dat geld koop ik al een gloednieuw, en niet eens zo'n slecht moederbord AM3+ moederbord. Kan ik dan niet beter een nieuw moederbord kopen aangezien mijn huidige nu geen enkele beep wilt geven? Zoals eerder gezegd, mocht de CPU kapot zijn, dan heb ik toch een nieuw moederbord nodig...want ik heb een AM2+ moederbord en een AM3 CPU.
 
Laatst bewerkt:
Een defecte voeding begint (vaak) met opstart problemen, blauwe schermen en dergelijke. Soms doet ie het ogenschijnlijk weer goed, om vervolgens weer alles in het 100 te gooien ..
Ik hoop voor je een andere voeding, anders zou je idd een upgrade-set (want dat ben je in principe nodig, MB, CPU en RAM) aan moeten schaffen ...
 
Bedankt voor je reactie. Echter lijken de componenten wel gevoed te worden. De hardeschijf begint te draaien, de blue ray brander ook, en zo ook de fans (cpu fan en case fan). Kan het dan nog steeds een voeding probleem zijn? Want bij een voeding probleem zou ik toch zeggen dat het moederbord in 1x uitvalt, maar tijdens het gebruik begon de PC te haperen en vast te lopen etc.
 
het kan dan nog de psu zijn.

hij kan bijv. enkel op de molex/sata rails genoeg stroom krijgen, of overall net genoeg voor een beetje leven.
 
Ah oke bedankt. Ik had eerder al gezegd dat na de reset het ledje niet meer brandde. Moet dit aan de hardeschijf liggen (want het lampje geeft aan dat de hardeschijf wordt gelezen volgensmij) of kan dit ook aan een half dood moederbord liggen? De hardeschijf hoor ik wel zoals gewoonlijk opstarten...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan