PC doet vreemd: schijf niet herkend, bevriest enz.

Status
Niet open voor verdere reacties.

aaajeetee

Meubilair
Lid geworden
2 mei 2002
Goedenavond,

De laatste tijd heeft onze 'familie pc' enkele kuren.
Soms, na een willekeurig tijdstip of actie, krijg ik een BSOD. Deze verschilt elke keer weer en ik word er via Google niet veel wijzer uit.

Daarnaast bevriest de computer ook soms. Weer na een willekeurig tijdstip of actie. Soms ook tijdens het booten van de pc bevriest de boel al en moet ik weer een 'harde' reset uitvoeren (net als bij de andere keren).

Daar weer naast wordt soms de S-ATA schijf niet herkend. Zo heb ik gistermiddag de hele middag zitten klooien om de schijf weer te laten herkennen. Na vele resets, power-off's etc werd ineens de schijf weer herkend.:confused:

Deze problemen zijn gekomen nadat ik een geheugen-module erbij geprikt had. Deze module is er inmiddels weer uit, maar de problemen zijn er nog steeds.
Als ik de module er wél in heb zitten, geeft bios 1024MB aan, wat correct is.

Ik heb het gister ook met pmeijne in de chat hierover gepraat; hem leek het een moederbord of een hitte probleem. De temperaturen zijn normaal, dus dat is het ook niet.

Wat kan ik nu doen?
Ik zat eerst te denken aan een format, maar aangezien de pc ook tijdens het booten soms bevriest en de schijf soms ook niet herkend wordt, klinkt een mobo-probleem ook wel realistisch.

Omdat het ook al een oud beestje is, kan ik er ook voor kiezen om een compleet nieuwe pc te kopen. Dit ook met het oog op de niet-bekende oorzaak: als ik een nieuw mobo koop en de problemen blijven, heb ik dat mobo voor niets gekocht.

Wat stellen jullie nu voor? Ik heb geen ideeen meer om te kijken waar het probleem aan zou kunnen liggen.

Alvast bedankt en ik hoop dat het allemaal nog een beetje duidelijk is :D

Natuurlijk alle overbodige apparaten er al afgehaald en zo kaal mogelijk op starten.
dus zonder cd/dvd floppy en ga zo maar door.
is een test klus maar.........

Natuurlijk alle overbodige apparaten er al afgehaald en zo kaal mogelijk op starten.
dus zonder cd/dvd floppy en ga zo maar door.
is een test klus maar.........

Vergeten te melden (het was ook zo'n lap tekst): Ik heb gister alles eraf gehaald en enkel met de S-ATA schijf geboot. Daarna met de dvdspelers/branders en toen ging het mis. Dus toen die weer losgekoppeld en diskdrive eraan, en ging ook goed.

Toen enkel de dvdbrander eraan gehangen en dat gíng ook goed. Tot een gegeven moment, ergens later. Toen bevroor de pc ook weer.

Conclusie: weinig wijzer geworden. Misschien als ik langer met enkel de S-ATA schijf getest had, was ie misschien ook weer vastgelopen.

het lijk me meer dat er ergens een conflict zit in de apparaten die verbonden worden.
waarschijnelijk is het tussen sata en ide dat het mis gaat.
welk type moderbord gebruik je ??

het lijk me meer dat er ergens een conflict zit in de apparaten die verbonden worden.
waarschijnelijk is het tussen sata en ide dat het mis gaat.
welk type moderbord gebruik je ??

Asrock P4VT8+.

Ik heb net even met mijn ouders overlegd en als hier geen oplossing uit komt, gaan we over tot aanschaf van een nieuwe pc (omdat dit al een oud beestje is).

Wil niet zeggen dat ik niet door blijf zoeken naar een oplossing :D

Welke gebruikerssoftware draait op dat systeem?

Vooral tools als Daemon Tools, Alcohol 120% maar ook Sonic Recordnow kunnen dit soort vage dingen laten zien.

Tijs.

Pff naja eigenlijk niet zoveel vreemds.

Daemontools was bij mij bekend (heb ik al vaker gehad), dus die staat er dan ook niet op.

Verder wat brandprogramma's, photoshop, msn, office etc. Beetje standaard dingen wat eigenlijk.

Het vage is ook nog, dat er tijdens het booten dus ook problemen voor kunnen komen. Dus dat zegt mij dan dat het niet iets software matigs is, aangezien dat nog niet geladen is.

Heb je het moederbord al goed bekeken of daar niet bol staande condensatoren op zitten? Het zou mogelijk kunnen zijn gezien de probleem omschrijving.

Heb je het moederbord al goed bekeken of daar niet bol staande condensatoren op zitten? Het zou mogelijk kunnen zijn gezien de probleem omschrijving.

Daar heb ik nog niet naar gekeken, omdat ik daar geen verstand van heb :p

Ik ben niet eerder thuis dan vrijdag / zaterdag, dus zal dan even kijken :thumb:

Nou ben gister dus weer thuisgekomen :p en we hebben besloten om maar direct een nieuwe pc te halen.

Deze is het geworden :thumb:

Topic is dus 'opgelost', t probleem is omzeild :D Ik dank jullie :thumb:

Mooi ding.........veel plezier ermee.:thumb:

versie 2.7 is compatible.......

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan