pc dood

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dick Borstlap

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Mijn pc doet niets meer.
Ik had de laatste tijd wel regelmatig crashes, blauw scherm met error: nv4_disp.
Heb andere videodrivers geprobeerd, zonder succes.
Nu doet ie helemaal niets meer, d.w.z. ledjes branden en ventilatoren draaien, maar meer niet. Hij maakt een eerste opstartgeluid en dat is het. Ik kan dus niet in het BIOS.

Ik heb alle extra kaarten er uit gehaald, heb geheugenmodules verwisseld, andere videokaart geprobeerd, harde schijven ontkoppeld en BIOS gereset.
Geen enkel resultaat.

Wie heeft er nog een idee?
Hoe stel je vast dat de processor of het mobo stuk is?

Groet,
Dick

(Epox 4PDA5+, Intel P4 3 Ghz, 1 Gig DDR SDRAM, ...)

Oke in jouw geval zou ik proberen om eerst het koelblok van de processor af te halen zet de pc aan (5 sec ong.) druk in die tijd even je vinger op de processor..
Word hij onmiddelijk warm? of blijft ie koud wordt hij warm dan is er waarschijnlijk niks met je moederbord en processor blijft ie koel dan heb je sterk kans dat je moederbord is overleden.. wel voorzichig zijn dat je niks anders aanraakt dan het ijzeren gedeelte

Heb meteen je proef uitgevoerd.
Processor wordt onmiddellijk warm!

Maar zegt dit iets over zowel de processor als het mobo?

Laatst bewerkt:
Nou... als de processor koud blijft, doet ie waarschijnlijk niet veel, en is de kans dat of je moederbord of je processor dood is vrij groot.

Als ie wel direct warm begint te worden, werkt in ieder geval de processor nog. Als je allen andere onderelen al heb losgemaakt en het bios hebt gereset... lijkt het er sterk op dat je moederbord naar de gallemiezen is.

Je hebt niet toevallig (rectent of in het verleden) geprobeerd om wat onderdelen op te voeren om je systeem wat sneller te maken? Beetje met de bussnelheden gerommeld ofzo?
Dan heb je grote kans je iets te enthousiast bent geweest en dat de boel gewoon is overbelast en afgefikt.

Laatst bewerkt:
Neee..., ik heb niets van dat soort dingen gedaan. Ben met mijn vingers nergens aan geweest.
Wél heeft mijn leverancier onlangs een reparatie moeten uitvoeren: de (water-)koeling van de Northbridge was losgeraakt en hij heeft in het mobo moeten boren (??? ik weet niet echt hoe hij het heeft opgelost!). Dus... misschien is er toen iets beschadigd. (Mijn leverancier is geen oen hoor.)
In elk geval moet mijn comp weer terug!

Bedankt voor het meedenken!

Ik ben nou niet direct een hardwaredeskundige, maar .... in het mobo boren?????

Geplaatst door Dick Borstlap
??? ik weet niet echt hoe hij het heeft opgelost!. Dus... misschien is er toen iets beschadigd. (Mijn leverancier is geen oen hoor.)

Het waterblok zit met twee pootjes in het moederboard vast. Een van die pootjes was kapot en niet los leverbaar. Hij heeft een alternatief moeten bedenken...

Bij nader inzien: hij zal er een boutje + moertje voor gebruikt hebben. :) Hij zal wel niet hebben geboord. :D

Laatst bewerkt:
Ja, ik zag zo'n knoepert van een boor je comp ingaan...
:D :D
Hopelijk weet je deskundige leverancier er nu weer wat op....;)

O.T.

Hij is inderdaad deskundig!
Hij heeft bijvoorbeeld mijn harddisks die onbenaderbaar waren geworden (zie mijn 'handtekening') weer tot leven gewekt. :D :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan