PC, DVD brander leest geen schijven (win7)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stefan2m

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2012
Rare situatie; wilde voor het eerst sinds -tijden- een cd-rommetje branden, en kwam er achter dat de dvd brander (LG GSAH20L) en het gewone dvd station (LG GDR8164B) beide niet meer aanwezig waren in 'deze computer'.
De lades openden en sloten zoals altijd en ze stonden nog wel in apparaatbeheer; na wat googlewerk gevonden waar ik moest zoeken; allereerst bleek dat er iets met de drivers was (code e19 geloof ik, niet opgeschreven helaas, maar is ook niet weer voorgekomen).
Hierop de stations eerst maar eens verwijderd zoals aangeraden werd in één van de vele beschrijvingen die op internet rondzweven, daarna de pc opnieuw opgestart en ze stonden weer netjes in de lijst.
Vreemde is; de dvd speler leest nu gewoon de audio cd die ik even heb opgescharreld, maar de brander ziet niks, en beide apparaten 'werken correct'.
Dus regedit geopend, de beschreven key geopend en het aanwezige UpperFilter verwijderd; er was geen LowerFilter aanwezig, reboot.
Geen verandering.
Volgens een andere beschrijving moest ik eerst de brandsoftware verwijderen, daarna brander verwijderen via apparaatbeheer, daarna filters verwijderen, daarna reboot; brander en speler verwijderd (staan allebei als dvd-rom station in apparaatbeheer vermeld), stond geen filter in de key, reboot, geen verandering; brander leest nog steeds niets en speler werkt naar behoren.
Ook nog een MS Fix-it gevonden, die haalt ook niks uit; de brander ziet gewoon géén schijven.

En nu... nu weet ik het niet meer. ik neem aan dat wanneer Windows aangeeft dat een apparaat goed werkt, het geen hardwareprobleem is, maar een driver probleem, echter, ik ben geen expert (verre van).

Een lastige hoor.
Ten eerste is het erg vreemd dat de DVD spelers niet in de lijst stonden.. dan zou ik toch eens in je BIOS kijken, wat die zegt, en hoe de spelers worden aangestuurd.
Dat Windows zegt dat het apparaat 'correct werkt' zegt niets over de laser of de motor van de DVD, de DVD-speler/brander kan stuk zijn terwijl Windows gewoon zegt dat ie 'correct werkt'.
Dat Windows dit zegt, wil eigenlijk zeggen dat de drivers correct werken.

Om zeker te zijn, zou ik de brander in een andere PC installeren en kijken of die het daar wel doet.

Zover ik weet heeft iedereen om mij heen een laptop. Is er geen test software die kan testen zonder dat er een schijf in zit?
Je zou inderdaad zeggen dat het softwarematig toch wel goed moet zitten, maar ik wil echt zeker weten dat het een hardwareprobleem is voordat ik het ding ga vervangen.

Heb een paar keer geprobeerd in mijn BIOS te komen, maar het scherm vliegt zo snel voorbij dat ik gewoon niet op tijd op de juiste knop kan drukken... ik weet niet eens met welke knop ik er in kom, alleen dat het waarschijnlijk F1, F2, F10 of del is.

De Doug Knox registryfix geprobeerd, zonder resultaat, heb zelfs -voor de zekerheid- eerst nog Daemon verwijderd en register geschoond met CCleaner (wat ik sowieso regelmatig doe... of is hier het probleem in te zoeken? Heb geen idee hoe lang m'n optische drives al uit m'n systeem waren).
De key nog weer eens opgezocht, geen lower of upper filter te bekennen.

De bios setup toets blijvend intrommelen als je de pc aanzet, kom je er altijd in, of je het probleem daar op kunt lossen betwijfel ik maar nee heb je.

Koppel de boel los, reboot en zet 'm weer uit, verbind de drive(s) weer aan de sata kabel, die ook even ontkoppelen van het moederbord en weer terug plaatsen en zet 'm weer aan, miss. dat dat wil.

Bedankt voor de hulp heren, heb het allemaal geprobeerd, behalve in een andere pc monteren... het moet haast wel aan de brander liggen.
Goedkoopste vervanger die ik kon vinden is de Samsung SH-224DB, net geen 14 euro bij Alternate... nou weet ik dat deze vraag hier misschien niet past, maar is't wat?

Mooi zo, vraag maar op opgelost zetten dan? Ga d'r van uit dat deze brander na 8jr de geest heeft gegeven (goede score; Medion MD-8818 met tot nog toe 1x overleden vga kaart, 1x overleden voeding, en nu dus de brander).

Nieuwe brander zit er in, vanavond even mee bezig geweest, werkt weer prima.
Had even niet goed gekeken, de oude was een IDE apparaat en de nieuwe een sata... gelukkig koopavond, dus als de donder de stad in voor een kabeltje.
Slotje volgaarne!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan