pc formateren zonder opnieuw installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

sterredag

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2008
vanwege een vreselijk irritant virus, wil ik mijn pc goed formateren, maar met de installatie cd van vista kan je alleen snelformateren.

Ik wil dus de partities gaan verwijderen, zodat alles weer 1 schijf wordt, pc uitzetten, aanzetten - formateren als 1 partitie - pc uitzetten, aanzetten.... dan partitie weer verwijderen, om zo de juiste partitie indeling weer te maekn voor het instaleren.

Maar dat formateren zou als het goed gebeurd best ffies mogen duren, op mijn pc met de vista installatie cd, is dat eigenlijk binnen 10 seconden gedaan, dus niet echt goed geformateerd dan.

Hoe kan ik mijn pc formateren, zonder gebruik te maken van de intallatie cd (die wil ik pas gebruiken, nadat de pc goed geformateerd is) en zonder de harddisk in een andere pc te stoppen (ivm risico virusbesmetting)

leuk virussen die tussen partities in kunnen gaan zitten en niet herkent worden door anti-virusprogramma's :(

mijn pc is nu leeg, en ik wil dit zo snel mogelijk weer goed installeren, dus zoek zsm een goede oplossing hiervoor.

Met de Installatie-CD van Windows XP is het wel gewoon mogelijk.
Daar krijg je zelfs nog de keuze of je naar NFTTS of FAT wil.

Mvg,
Robert

XP cd heb ik wel, moet ik alleen op tijd de installatie af gaan breken, want die gaat automatisch door geloof ik

iets andere vraag, want ben ondertussen zoveel mogelijk info aan het verzamelen....

wat als ik zo'n zero fill format wil doen.... is daar een proggie voor?? (ik heb een diskette station) vind het moeilijk om de goeie info te vinden voor een geschikt proggie EN hoe dat proggie dan werkt

Laatst bewerkt:
Helaas is er niemand op dit forum die mij aan een goed antwoord kon helpen.

Middels het stellen van dezelfde vraag op andere fora en aan andere mensen, ben ik uiteindelijk tot een oplossing gekomen.

Met PING (part image not ghost) kon ik een opstart cd maken en vanuit een linux shell door middel van de volgende commando formateren.

mkfs /dev/sda1 oid of hda1

eventueel met mkfs.ntfs /dev/sda1 (waarbij sda1 staat voor de betreffende partitie die dus bij elke pc en andere aprtitie anders aangegeven staat)

uit de tekst die er dan staat, begrijp ik dat dit dan een zero format is, waarbij alles wordt weggeschreven naar nulletjes, en dit duurt dan wel een paar uur voordat hij klaar is.

BTW in XP kan ik niet kiezen voor een FAT formateren en om nou een installatie gewoon maar af te breken is gewoon ook niet de meest handige manier.

Deze oplossing maar ook hier gezet, voor het geval iemand anders een gelijksoortig probleem heeft.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan