PC freeze - harddisk beschadigd?

Status
Niet open voor verdere reacties.

FataMorgana

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2004
Op een wat oudere PC die wel 24/7 draait heb ik eigenlijk al maanden last van hetzelfde probleem: een complete freeze waardoor ik hem alleen maar hard uit kan zetten en dan weer aan.
In de log komt steevast steeds dezelfde melding terug voor dit optreedt:

"Beschadigd blok in apparaat \Device\Harddisk1\D."

Ik vermoedde een slechte harddisk, die is toch al zo'n 5 jaar oud dus het kan...
Nu zal ik het verkeerd hebben opgevat want met die "D" dacht ik aan de D-partitie.
Ik heb daarom een nieuwe HD erbij gezet, alle data daarop overgezet en nu is die nieuwe HD de D-partitie in plaats van het stuk van de oude HD.
Daarna draaide het weer 3 weken goed maar vandaag weer de exacte freeze!

Hoe m'n schijven zijn ingedeeld laat ik even zien aan de screendump.
Schijf 0 is uiteraard de oude bestaande HD, schijf 2 de nieuwe.
Z was vroeger D.

Wat is nu wijsheid...

Op deze PC draait een 24/7 webradio en elk uur uitval is vervelend.
Zou ik het beste schijf 0 helemaal vervangen?
Waar slaat dan die logmelding precies op?
Als ik namelijk HDTune draai komen er helemaal geen fouten uit.
Ook Windows XP zelf repareert niets.

Begin niet over een nieuwe PC als ik zo graag 24/7 radio wil draaien want de totale kosten zijn toch al hoog; voorlopig moet ik het gewoon met dit systeempje volhouden. :confused:
Voor de mate van belasting (software) maakt het systeem ook niet veel uit.

Bijlagen

• screen.jpg
    screen.jpg
    94,8 KB · Weergaven: 94
Nog even een aanvulling:
Door de freezes raakt soms de database van de radiosoftware SAM beschadigd.
Zojuist heb ik een tabelfix succesvol toegepast maar het kwam ook een keer voor dat ik heel MySQL opnieuw kon installeren.

Het probleem kan dus heftige problemen veroorzaken vandaar dat ik het nu voor eens en altijd goed wil oplossen.

Misschien is een nieuwe HD voor het OS noodzakelijk maar om niet opnieuw geld uit te geven en er achteraf achter komen dat het nog niet opgelost is, wordt voor mij een moeilijk geval. Hoop dat dit begrepen wordt.

Bedankt alvast voor elk advies! :thumb:

Nog even de kast opengezet en gekeken of er iets vreemds te zien is aan de ventilatoren.
Er zitten er 2 in: 1 op het moederboard en 1 in de voeding. Beide draaien gewoon.
Kan me niet voorstellen dat de harddisks daar veel profijt van hebben.
Die zitten klem onder elkaar in hun rekje, direct onder de DVDdrive en floppydrive.
Gevoelstemperatuur: zeer heet!
Maar dat was dan altijd zo mag ik aannemen...
Wat maakt het dan nu zo kritisch opeens?
Leeftijd van de oude disk?

Vanmiddag was er een tweede freeze.
Twee op één dag terwijl het daarvoor 3 weken goed ging...

In zo'n geval moet je altijd beginnen met je pc terug te bouwen naar een minimaal systeem.

Dus alleen het hoognodige er in: 1 harde schijf, de nieuwe.

Kijk nu wat er gebeurt. Gebeurt er niks, dan werkt het en ligt het probleem bij de andere schijf.

Heb je hetzelfde probleem, dan ligt het probleem NIET aan de schijven maare ergens anders.

Wat ik ook nog wel eens doe: kap er af en een tafelventilator lucht de kast in laten blazen.

Ja dat van die ene disk heb ik ook overdacht maar eigenlijk wil ik dat niet.
Die nieuwe is nu de datadisk, die ik alleen wil gebruiken voor de broodnodige muziek van het radiostation. Het heeft altijd gedraaid op 1 disk maar dat is eigenlijk niet handig.
Als die crasht is alles meteen weg en herstel veel lastiger.

Overigens is de PC momenteel weer in een freeze en heb ik op afstand het zogenaamde "ondemand" aan moeten zetten...
Dat laat ik er nu opstaan en als ik weer thuis ben ga ik de boel eens uit elkaar halen want nu moet het opgelost worden.

Wat mijn belangrijkste vraag eigenlijk was:
Kan een disk door problemen op de disk zelf zo warm worden?
Bijvoorbeeld als die slecht/oud wordt?
Omdat die nieuwe er strak onder hangt en niet te warm wordt!

Dan is het namelijk gewoon simpel en schaf ik een nieuwe kleine HD aan, alleen voor het OS en de software.

Ventilator ervoor is natuurlijk een noodoplossing en heb ik ook wel gedaan bij bepaalde defecten van vennetjes. Ik wil echter nu meteen aan een goede oplossing werken.

maar eigenlijk wil ik dat niet.

Zo zul je nooit tot een goede oplossing komen.
het is toch alleen maar om de fout te zoeken ?, daarna hang je de tweede weer terug.

Een schijf kan inderdaad door problemen binnenin erg warm worden... (toeval wil dat we daar op de Helpmijdag een schitterend voorbeeld van hadden, iemand bracht zijn HD mee (met dezelfde soort storing die je hier meldt) om te testen, en het ding werd bloedheet.... de eigenaar besloot er toen maar ter plaatse een paar mooie onderzetters van te maken)

Hang de onderste eens boven en v.v. (warmte stijgt natuurlijk) en kijk of je niet wat meer ruimte kunt creëren tussen de schijven (andere bay of (tijdelijk) los op de bodem....

Maar zeer waarschijnlijk is de schijf "stervende" ... dus redt de data en vervang hem eventueel door een kleintje....

Trouwens is 47/48 graden voor die andere drive ook best warm... dit duidt toch op een slechte "temperatuurhuishouding" in de kast.....

Wat ik ook zo vreemd vind: je hecht veel waarde aan dat radiostation, waarom hang je er dan niet gelijk een nieuwe harddisk in ?

Of is 50 euro toch meerw aard dan dat hele radiogebeuren ?

Zo zul je nooit tot een goede oplossing komen.
het is toch alleen maar om de fout te zoeken ?, daarna hang je de tweede weer terug.
Op die 2e (nieuwe) staat geen OS en software. Is dus niet 1-2-3 te testen.

Een schijf kan inderdaad door problemen binnenin erg warm worden... (toeval wil dat we daar op de Helpmijdag een schitterend voorbeeld van hadden, iemand bracht zijn HD mee (met dezelfde soort storing die je hier meldt) om te testen, en het ding werd bloedheet.... de eigenaar besloot er toen maar ter plaatse een paar mooie onderzetters van te maken)

Hang de onderste eens boven en v.v. (warmte stijgt natuurlijk) en kijk of je niet wat meer ruimte kunt creëren tussen de schijven (andere bay of (tijdelijk) los op de bodem....

Maar zeer waarschijnlijk is de schijf "stervende" ... dus redt de data en vervang hem eventueel door een kleintje....

Trouwens is 47/48 graden voor die andere drive ook best warm... dit duidt toch op een slechte "temperatuurhuishouding" in de kast.....

Kijk dat soort meedenken wilde ik graag horen omdat ik er wel vermoedens bij heb maar niet weer 50 euro wil uitgeven en dan nog problemen houden.
Vanavond ga ik een paar dingen inderdaad uitproberen zoals je het aangeeft.
En wat de totale temperatuurhuishouding betreft...
De kast is zo'n oude Sky (van V&D) met een demontabel HD-rekje.
De PC is fluisterstil, altijd geweest.
Maar misschien kan ik er toch beter een extra vennetje bijzetten, dat zijn de kosten niet.

Wat ik ook zo vreemd vind: je hecht veel waarde aan dat radiostation, waarom hang je er dan niet gelijk een nieuwe harddisk in ?

Of is 50 euro toch meerw aard dan dat hele radiogebeuren ?

Nee 50 euro is niet meer waard en zal ik dus zeker gaan investeren maar ik dacht het al opgelost te hebben met de nieuwe HD + sATA controller dus het komt er wel weer bij...
Daarnaast is de exploitatie bijna maandelijks duurder door een hoger bandbreedte verbruik (wat betekent dat het goed gaat) maar blijven sponsors achterwege.
Beetje moeilijk verhaal allemaal en niet on topic hier maar er zit dus wat meer achter dan alleen maar die 50 euro. ;)

Je maakt me aan het lachen, hoe lang ben je nou al hier mee bezig ? :D:D:D
Wat bedoel je hiermee?
Het hele probleem vanaf de eerste keer dat het optrad of computers in het algemeen?

Je zult toch moeten toegeven dat ik dit alleen goed kan testen als ik alles erop installeer, dus Windows en de radiosoftware.
Dat heb ik niet in een uurtje gedaan, kost me een paar dagen werk.
(Naast m'n reguliere werk en gezinstaken. :p)
Als je dan nu al weet dat die nieuwe disk het nu netjes doet (hoewel ook wat warm wordt) dan kan je verwachten als die alleen draait dat het niet explosief slechter zal worden...
Eigenlijk verwacht ik dus dat dit goed zal werken maar omdat ik die situatie eigenlijk niet wens en omdat ik de oorzaak in die oude disk zoek, waar nu dus ook een bevestigend antwoord op is gekomen, wil ik dit niet als eerste gaan uittesten.
Misschien dat ik nu iets anders denk vanwege de totale warmtevorming in de PC maar het uittesten van die nieuwe disk solo zag ik even niet als eerste prio.

Waarschijnlijk heb ik het grootste euvel gevonden!
Beetje schaamrood... :o Er zat nog een DERDE harddisk in de PC!
Dat was me helemaal niet opgevallen toen ik de nieuwe HD er enkele weken geleden in had gezet, gewoon onderaan het rekje. In Windows waren namelijk voortdurend maar 2 disks in beeld; de oude en de nieuwe.
Er zat nog een oude 40GB HD TUSSEN de oude 120 en nieuwe 250 HD in.

Behalve dat die zelf warmte veroorzaakt, houdt die ook de luchtstroom tussen de disks tegen.
Nadat ik deze eruit heb gehaald, was de temperatuur een stuk lager:
Zowel van de oude als de nieuwe rond de 42 graden, nadat de PC gisterenavond tot vanmorgen heeft staan te draaien!

Het kan nog beter door er een extra vennetje in te zetten een keer.

En natuurlijk blijft het een oude disk die nu al meerdere keren 'gecrashed' is dus vervangen lijkt me op korte termijn wel belangrijk. Maar misschien houdt ie het nu nog even uit nu de temperatuur acceptabel is...

HDD Health geeft trouwens aan dat de health van beide disks (ook de nieuwe!) rond de 50% is terwijl de nieuwe voor de laatste freeze nog op 98% stond!
Zouden die paar freezes nu al zulke schade hebben kunnen veroorzaken?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan