PC Freezed tijdens gamen

Status
Niet open voor verdere reacties.

robskuh

Gebruiker
Lid geworden
26 mei 2014
Beste Forumleden,

De laatste tijd crasht mijn PC helaas nog wel eens tijdens het gamen.
Het begint meestal met fps drops naar 15 FPS vervolgens blijft het beeld en soms het geluid voor 10/20 seconden hangen. Meestal reageert de pc dan wel weer na 30 seconden.
Hierbij is het soms nodig om de pc weer te herstarten.
Deze freezes zijn iets van de afgelopen twee weken en zijn steeds erger geworden waardoor het nu niet meer mogelijk is om te gamen.

Alle drivers zijn up to date.
De bios is up to date.
Memtest 1x gerund en kwam die zonder fouten doorheen.

Verder heb ik pas een nieuwe clean install van windows 7 gedaan.

Temperaturen tijdens de freezes:
Temps2.jpg

Windows 7 Home Premium SP 1
Processors AMD FX-6300 Black Edition
Moederborden ASRock 970 Extreme3 R2.0
Geheugen intern Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU
Videokaart MSI R9 270X GAMING 2G
Harde schijf Seagate ST1000DX001, 1TB
Behuizing Corsair Carbide 200R Closed
Voeding Seasonic S12II-Bronze 430W

Het gaat hierom de http://tweakers.net/reviews/3359/4/desktop-best-buy-guide-januari-2014-basisgamesysteem.html#basis .
Deze pc heb ik afgelopen februari aangeschaft.

Hebben jullie tips? Enig idee wat de aanleiding kan zijn?

Groetjes,
Robby

FX6300 + R9 270X in combinatie met een 430watts voeding?
het mag dan wel A-merk voeding zijn dit is behoorlijk krap...

als je beide onderdelen volledig stressed kom je ruim boven die 430watts uit...
en dat is dus exclusief andere hardware mee gerekend

die voeding heeft maar 30 amps op de 12+ volt rail voor beide gpu en cpu
de kaart heeft in zijn eentje 28 amps nodig in combinatie met de cpu is dit dus gewoon te weinig.

dit klinkt als voeding problemen die het niet kan trekken temperaturen zien er allen goed uit

Als het de voeding is graag tweakers aanspreken voor hun slechte advies.

@ Firest0rm
Ik weet niet precies hoe jij rekent, maar deze kaart verbruikt 180W. Zoals je zegt kan deze voeding 30A leveren op 12V, wat prima is, want de videokaart vraagt maximaal 180W/12V=15A op de 12V lijn. Hoe jij aan 28A komt is mij dus onbekend.....
Wat mij betreft is het advies op Tweakers wat de voeding betreft gewoon correct.
Ik zou enkel twijfelen aan de voeding als deze niet goed zou functioneren (En dus defect is).

Dat gezegd hebbende: je temperaturen lijken correct, maar de FPS drop waar jij het over hebt lijkt toch een temperatuurprobleem. Probeer eens met een ander programmaatje uit te lezen (bijvoorbeeld Speccy). Vertel ons ook wat je temperaturen worden wanneer je de processor volledig belast (kan bijvoorbeeld met prime95) en wat je videokaart doet qua temperaturen bij volledige belasting (belasten met Furmark)

Beide programmaatjes, tijdens het volledig belasten, zouden na 15 minuten draaien zeker een stabiele temperatuur bereikt moeten hebben ;)

Laatst bewerkt:
Gut o Gut, weer eentje die er overheen leest dat het om het stroomverbruik van het totale systeem gaat in die reviews. Dus daar zit je met je 260-280W voor het gehele systeem prima met deze voeding.

Oftewel, de videokaart trekt gewoon 180W zoals ik eerder zei.

Ik heb zo'n idee dat die sensors beetje foute waardes aangeven (zoals dat vaker het geval is bij AMD). Zo zou die AMD FX-6300 op de heatspreader (package) 14 graden op z'n laagst geweest zijn en 21 graden tijdens gamen zijn. Dat is onzin.

Ik raad je aan even SpeedFan in de gaten te houden tijdens het gamen: klikkerdeklik! Als het goed is moet SpeedFan ook temperaturen van de individuele cores rapporteren. Die zie ik nergens terug in de screenshot in je vraag. Post in je volgende bericht graag een screenshot van SpeedFan tijdens het gamen.

ah zie het nu ook :o
handig dat ze het niet even wat duidelijker aanduiden:confused:
die van anandtech heeft dat wel die had ik moeten zien.

Laatst bewerkt:
kun je ze beide bellasten cpu en gpu gecombineerd?
dus prime en furmark tegelijk?

Op de één of andere manier zorgt mijn computer er niet voor dat mijn GPU fan harder als 18% gaat draaien.
Alleen wanneer ik dit handmatig aanpas in MSI AFTERBURNER bijvoorbeeld lukt dit wel
Msi afterburner2.jpg
Maar hoort dit niet automatische bijgewerkt te worden? ?

Bijlagen

• MSI AFTERBURNER.jpg
    MSI AFTERBURNER.jpg
    68,7 KB · Weergaven: 44
Laatst bewerkt:
De snelheid waarmee de ventilator draait wordt wel degelijk automatisch aangepast, dat laat het profiel in Afterburner ook zien. Wat ik niet zie is hoe warm de videokaart wordt. Als de videokaart altijd beneden de 50 graden blijft, kan ik me goed voorstellen dat deze niet harder gaat draaien ;)

Dit is dus niet het geval
Temps FURMARK.jpg
Zoals hier in de afbeelding van furmark is te zien blijft de fan maar 20% draaien en die GPU is dan al 70 graden op dit moment freezed het screen dan ook.
Waarrmee ik handmatig via MSI afterburner instel bij welke temperaturen hoe hard de ventilator zal moeten draaien past hij zich wel aan.
Dus het probleem op dit moment is dat ik alleen via externe programma's mijn videokaart fan bedienen?

Laatst bewerkt:
freezed de pc ook als je de fan van de videokaart harder laat draaien terwijl je furmark draait?

Om welke games gaat het en welk stuurprogramma heb je geinstalleerd? Ik heb zelf freezes ervaren met watch_dogs, en dit was wanneer ik amd catalyst 13.12 gebruiket, nu met 14.04 heb ik daar geen last van.

ok, dat vind ik persoonlijk een beetje vreemd. 70 graden is namelijk helemaal niet warm voor een videokaart. Dus of de waarde van de temperatuur wordt verkeerd uitgelezen, of je videokaart functioneert niet helemaal goed. Ik vermoed het laatste.

Dat opzich is nog net zo vreemd, dat die fan op 24 bleef hangen. Als je ziet dat die benchmark nog bezig was, en de temperatuur nog op liep. Denk er ook aan dat MSI bizar goede koelingen heeft op die videokaarten.

Net nog eens de furmark test gedaan. Hij begint toch wel fps drops te vertonen wanneer de temperatuur naar 65 graden stijgt. De test is dan 2-3 minuten bezig. Vervolgens begint de pc ook langzaam te reageren.
Dit was met de nieuwe fan speed settings. Dus het zal denk ik toch niet aan de fanspeed liggen.
Kan ik nu met zekerheid uitsluiten dat het aan de videokaart ligt?
Want deze valt nog gewoon onder garantie en zal dan opgestuurd kunnen worden?

Welke versie van de stuurprogrammas gebruik je?

Catalyst Software Suite 256 MB 14.4 4/25/2014

http://support.amd.com/en-us/download/desktop?os=Windows+7+-+64#amd-catalyst-packages

Het is op dit moment zo wanneer ik mijn GPU door middel van furmark 99% belast en de temperatuur stijgen naar rond de 65 graden.
De test fps drops begint te vertonen en vervolgens mijn pc overal heel traag/freezed op reageert.
Wanneer ik de test dan afsluit heeft de pc een 30 seconden nodig om weer af te koelen ofzo en reageert dan vervolgens weer normaal.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan