PC gaat aan maar start verder niet op

Status
Niet open voor verdere reacties.

JurgenMeinen

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
31 jan 2010
Ik heb een PC staan die niet meer opstart en geen beeld geeft. Tijdens het opstarten zijn er ook geen piepjes. Het ledje op het moederbord brandt wel gewoon (groen). Ook de fans van de kast, CPU koeler en van de voeding draaien gewoon (zover ik kan beoordelen normaal). Behalve de DVD drive hoor ik geen andere geluiden (zoals een draaiende harde schijf). Deze PC is zelfgebouwd en heeft in het verleden goed gewerkt. De PC geeft geen beeld en ook geen moederbordpiepjes. De 24-pins voedingconnecter en de 12V connector zijn aangesloten zoals dit altijd het geval was. De PC blijft in deze toestand "hangen" en valt niet uit.

Het probleem is ontstaan toen de PC niet uit een standby toestand wou komen (in Windows Vista) en met de aan/uit knop aan de achterkant is uitgezet. Hierna startte de PC niet meer op.

Het volgende heb ik geprobeerd:
- PC langere tijd zonder spanning gelaten
- Zonder videokaart, geheugen en CPU proberen aan te zetten
- Batterij 5 minuten uit het moederbord en PC spanningsloos
- Ander moederbord (Nieuwe Asus P5KPL-AM SE ipv P5QL SE)
- Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doorgenomen
- Flink op soortgelijke problemen gegoogled
- Getest of er beeld kwam via de IGP van het nieuwe moederbord en de reeds aanwezige videokaart
- Monitor op andere PC getest

De specificaties van het systeem zijn:
Inter Core 2 Duo
Asus P5KPL-AM SE
Nvidia Geforce 8600 GT
Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2x2.4GHz, 4MB, 1066MHz FSB, Boxed)
Kingston 2GB DDR2 (2x1GB) PC5300 667Mhz CL5
500W Antec (meegeleverd bij Sonata LifeStyle Sonata III kast)
Linksys Draadloze kaart
Lite-On DH-20A1P 20x DVD Brander
Samsung 320GB SATA II 7200RPM 16MB

Voor wat het waard is: Het OS is Windows Vista Business 64 Bit (Legaal)

Dit systeem is al twee en half jaar oud. Ik moet er wel bij zeggen dat het moederbord in het verleden als eens is vervangen omdat een eerder exemplaar ook kapot was gegaan. Ik moet er ook bijzeggen dat de PC niet is aangesloten op een geaard stopcontact. Ik heb een ander moederbord geprobeerd omdat in het verleden er ook weleens problemen mee waren (soortgelijk) en dit toen een keer de oplossing was. Het moederbord leek mij ook de meest waarschijnlijke reden op basis van verschillende fora waar soortgelijke problemen waren gepost. Een andere geschikte voeding heb ik helaas niet bij de hand. Daarnaast zou de voeding dit systeem prima moeten kunnen trekken (was altijd zo) en is de videokaart nou niet high-end is en er niks is overgeklokt. Naast de harde schijf, DVD

Ik heb dus nog niet een andere voeding geprobeerd, zou het hier aan kunnen liggen? Het ledje brandt en de fans draaien wel. Is er behalve een andere voeding nog iets anders waar het aan zou kunnen liggen zou het toch aan het (nieuwe) moederbord liggen?

Meet de 2 x 12 volt eens door. daar zal het in zitten,denk ik.
processor en videosturing.

Kan ook op je MOBO defect zijn

Laatst bewerkt:
Dat is een optie, maar ik heb een andere voeding geprobeerd. Maar bedoel je de 12x2V aansluiting op het moederbord of degene van de voeding?

Ik weet het alleen niet meer, want met of zonder processor/ geheugen/ pci apparaten, er gebeurd niets. Geen beeld/ geen ratelende harde schijf die gaat draaien, wel draaiende fans, maar dat is alles.

En is de processor goed?
en je geheugen?

Zou het dan toch in het ander bord ook moeten doen
Anders processor of moederbord defect.
Ven draait,wil niet zeggen dat de processor + geheugen voeding krijgen.

Dat weet ik dus niet. Maar dat wou ik heb dus getest zonder beiden, maar dan gebeurd er als nog niets. Het moederbord zou toch moeten piepen als je geen geheugen of processor aansluit, ik heb dat kabeltje voor de PC speaker aangesloten om er zeker van te zijn dat ie wel piept maar er gebeurd niets. Ik heb nog steeds geen idee waar het aan ligt.

Laatst bewerkt:
Dan is geheid je moederbord defect.
als jij je geheugen eruit laat,moet hij piepjes geven.

Probeer de processor en geheugen eens in een ander bord.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan