PC gecrashed

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tabaksbaars

Gebruiker
Lid geworden
19 dec 2002
De PC van mijn dochter is tijdens het spelen van een spelletje gecrashed. Ik heb hem weer aan de praat kunnnen krijgen nadat ik met behulp van windows XP cd rom via R (repareren) de volgende dingen in dos heb ingetypt ("chkdsk /p" en daarna "fixboot"). De pc is daarna opgestart maar de volgende dag starte hij weer niet op nog, eens het zelfde verhaal gedaan maar geen effect. Ik krijg nu een foutmelding "stop: 0000218 (registerbestandsfout) het register kan het volgende onderdeel (bestand) niet laden: \systemroot\system32\config\software of het logboekbestand of vervangende bestand van het onderdeel. Het is beschadigd, niet aanwezig of niet schrijfbaar." Wat moet ik nu?

geraak je nog in veilige modus? je zou eens vandaar een systeemherstel kunne proberen

over welke game ging het? en wat is je systeem

Het beste wat je hiermee kan doen is formatteren en Windows er opnieuw opzetten.

Ik heb hetzelfde euvel gehad, meerdere keren achter elkaar (alleen dan met Win2000 en niet met XP). Er is een mogelijkheid om het bestand "SOFTWARE" te kopieren vanuit een backup directory, die is door Windows aangemaakt tijdens de installatie van Windows. Je kan zelfs via DOS (opstarten met Windows XP cd en dan via menu repareren) het bestand \systemroot\system32\config\SOFTWARE kunnen hernoemen naar SOFTWARE_BAK en het bestand
\systemroot\system32\config\software.sav hernoemen naar SOFTWARE (let op, geen extentie).

Dan start Windows wel weer opnieuw op, maar niets of weinig van de programma's die geinstalleerd zijn na de Windows installatie, bijvoorbeeld virusscanner, firewall, MS office, etc etc werkt dan meer.
Wil je het enigzins netjes doen, moet je eerst alle software handmatig van je pc verwijderen (configuratiescherm --> software staan ze ook niet meer in namelijk, dus op die manier verwijderen werkt niet).
Daarna moet alles opnieuw geïnstalleerd worden. Zo wordt het al gauw 1 groot soepzooitje ;) en wordt het er niet stabieler op.
Daarnaast wordt de map Documents and Settings ook erg onoverzichtelijk omdat er weer een nieuwe map voor je usernaam wordt aangemaakt.

De oorzaak van deze fout is waarschijnlijk een corrupte registry.
Mijn advies dus, formatteren en opnieuw installeren.

Succes,
Olav

Laatst bewerkt:
Is er geen oplossing om die PC zonder nieuwe installatie aan de praat te krijgen? Dan kan ik eerst nog even wat gegevens van de harde schijf halen.

Geplaatst door Tabaksbaars
Is er geen oplossing om die PC zonder nieuwe installatie aan de praat te krijgen? Dan kan ik eerst nog even wat gegevens van de harde schijf halen.

Wat je kan doen is dat bestand "software" uit de repair directory kopieren naar de systemroot\systen32\config. Bij mij zit die in systemroot\repair\ (C:\Winnt\repair\)

Dit doe je door je Windows met de CD op te starten zoals je al eerder heb gedaan. Dan ga je daarin naar DOS.
Ik neem aan dat je basis DOS commando's kent zoals copy, ren, cd, dir etc.

Eerst controleer je waar die repair directory staat bij jou.
Vervolgens ga je naar "systemroot\system32\config\"
en hernoem (ren of rename) je het bestand SOFTWARE naar SOFTWARE.BAK
Nu kopieer (copy of xcopy) je het bestand SOFTWARE vanuit de repair directory naar c:\windows\system32\config\

Controleer of het bestand software aanwezig is in c:\windows\system32\config\
zoja, herstart de PC nu zonder de CD en voila, als het goed is moet Windows weer opstarten. Hij zal het zien als een nieuwe installatie, dus kan het zijn dat Windows hier en daar nog wat vraagt of dat je wat aan de layout moet doen.

sterkte en succes,
Olav

Probleem opgelost

De harde schijf bleek stuk een nieuwe geplaats en alles opnieuw geinstalleerd. Bedankt voor de reacties.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan