pc gedraagt zich vreemd - herstelpunten weg en checkdisk werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

EternalFinality

Gebruiker
Lid geworden
7 aug 2015
Sinds een paar dagen gedraagt mijn pc zich vreemd. Ik dacht in eerste instantie iets aan malware oid, maar avast en malwarebytes kunnen niks vinden.

Ik heb altijd een lijst van 6 a 7 herstelpunten gehad die het systeem automatisch aanmaakte. Nu is sinds een dag of drie al mijn herstelpunten verdwenen (zelfs de meeste actuele die greyed out zou moeten zijn). Note dat ik niks aan mijn systeem instellingen mbt de herstelpunten heb aangepast. Gisteren maar zelf 3 herstelpunten aangemaakt voor de zekerheid. Ik start vandaag de pc op en alle herstelpunten zijn weg.

Ik heb 10% aan max gebruik toegekend staan en dat zou er niet voor moeten zorgen dat alles verwijderd zou moeten worden toch?

Daarnaast wou ik vandaag checkdisk uitvoeren, maar dit werkt niet. als ik na het opnieuw opstarten van de pc, kreeg ik deze melding: 946a8365-57a3-4d0b-9d5f-66414699cf29_zpsiz1bnsky.jpg

en een eerder herstelpunt kan dus niet, want die waren opeens allemaal weg.

Er is recent wat geinstalleerd? Wat dan en heb je dat zelf gedaan?
Neen, is er dan toch een onzichtbaar virus/trojan bezig?

PS: je kunt ook een kopie (aanvullend...) maken op een externe schijf. Herstelpunten werken nl niet altijd.... (of ze zijn er ineens niet meer...). Een image bheer je zelf op een externe schijf en brengt jouw systeem exact terug naar de datum dat die gemaakt is.
Staan jouw docs/fotos ook op die systeems schfij... dan moet je daarvan wel eerst een EXTRA backup van maken op een andere externe schijf...

ik heb de afgelopen weken systematisch mijn herstelpunten in de gaten gehouden, ik had er eerder teveel (zodat die teveel ruimte van mijn ssd opsnoepte), dan helemaal geen. die zijn de afgelopen maanden nooit vanzelf verdwenen. en sinds deze week was zelfs de meest recente versie (die greyed out staat) weg.

een paar dagen geleden stond er opeens wel 'Chromium (2)' vastgepinned op mijn taakbalk maar ik heb geen weet die ooit geïnstalleerd te hebben. Daarnaast heb ik onlangs Microsoft office, en filezilla geïnstalleerd. Die chromium heb ik dus weer verwijderd.

de reden dat nu opeens de herstelpunten en de checkdisk niet meer werken, doet mij toch vermoeden dat er in mijn pc iets verwijderd is. ik heb een lokale computerzaak gebeld en die vermoed dat de hdd kapot aan het gaan is, maar ik sluit liever eerst andere dingen uit (pc is pas 3 maanden oud).

ik heb een 120 gb SSD waar windows op draait, met daarnaast een HDD van 2,7 tb

edit 2:

ik heb checkdsk geprobeerd op de SSD maar een kennis zegt dat checkdsk niet werkt op ssd, is dit zo?
ik gebruik zowel op deze pc van 3 maanden oud, als op mijn oude pc al tijden ccleaner, en er zijn nooit zonder mijn toedoen herstelpunten verdwenen.

Laatst bewerkt:
Herstelpunten.
Ook aanvinken dar er oudere getoont moeten worden als die optie er is.

Het herstellen van de werking zou je kunnen proberen door systeemhertel uit te zetten en na een reboot weer in te stellen.

En idd backup of images maken.

ik zal nu meteen even kijken in safemode, echter dit was ccleaner gisteren, dus ik ben bang dat er niks is:Knipsel_zpsnpbysysm.jpg

edit, dit is het resultaat in safemode: herstelpunt safemode.JPG

ik heb trouwens geprobeerd een paar dagen geleden terug te gaan naar een herstelpunt en kreeg een error: systeemherstel.JPG

Laatst bewerkt:
Allereerst bedankt voor het spoedig reageren.

https://support.microsoft.com/nl-nl/kb/301224
Kan diverse oorzaken hebben dat ze echt weg zijn.

Ik heb een image van de schijf, windows maakt elke zondag een backup en ik gebruik Erunt regelmatig voor alleen het register.
http://www.larshederer.homepage.t-online.de/erunt/

het vreemde is, dat ik niks aan de instellingen heb veranderd en dat dit probleem zich pas een paar dagen voordoet, waarom zijn opeens alle systeemherstelpunten weg, incl diegene die ik gisteren handmatig heb gemaakt.
het vreemde is wel dat ondanks dat die nu bij 1 herstelpunt blijft (die ik vandaag heb gemaakt) volgens de afbeelding wel steeds meer mb inneemt?Knipsel2.JPG

de schijf heeft voldoende ruimte; ik heb genoeg ruimte toegekend voor de herstelpunten, in de link staat dat het systeem nooit alle punten verwijdert, en dat is bij mij net juist wel het geval.

Daarnaast zit ik nog met die error van checkdisk wat niet werkt.
ik ben er een beetje huiverig voor om een backup te maken van het systeem zoals ie nu is, gezien de huidige problemen.

Laatst bewerkt:
het enige wat is geïnstalleerd is microsoft office 2013.
ik heb nu het volgende ingevoerd:
Knipsel3.JPG

dit net geprobeerd, bij reboot kreeg ik zelfde error als in openingspost. ik was even aan het kijken in programma's en onderdelen en ik kwam dit tegen. Knipsel4.JPG
volgens mij is dat niet helemaal zuiver.

Laatst bewerkt:
Die klopt als je de systeemschijf wil controleren, die moet eerst zijn ontkoppelt, dus "j" ingeven.
Wordt er opgestart en vaak zie je niet of hij bezig is, gewoon door laten gaan, er wordt vanzelf opnieuw opgestart, kan wel een poos duren, heb geduld.
Indien je het v.a. de cd/dvd doet zie je waar hij mee bezig is.

ik heb net J ingegeven, en ik kreeg precies hetzelfde melding als in beginscherm, 'kan niet worden uitgevoerd vanwege blabla'

EDIT:

net gekeken naar systeemherstelpunten, en ondankt dat er nog steeds 1 herstelpunt is, is het toch met 60mb toegenomen?

Knipsel2.JPGknipsel5.JPG

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan