PC geeft minder geheugen aan ???

Status
Niet open voor verdere reacties.

BESTWELL

Gebruiker
Lid geworden
17 dec 2004
Hallo
Ik heb een Pentium 4 2ehands gekocht, daar zaten 2 geheugenmodules in van 128 MB elk.
Nu heb ik deze eruitgehaald, er 2 nieuwe ingedaan van 512 MB elk (SDRAM), dus ik zou nu zo'n 1 gigabyte aan intern geheugen moeten hebben......
Maar ik merk niet echt dat de computer sneller geworden is. Ik ben niet zo'n held met computers dus waarschijnlijk ligt het aan mij (duhh).

Als ik het programma PC wizard gebruik (om de specificaties van de computer op te vragen), geeft ie wel 1024 MB aan als fysiek geheugen.
Als ik rechtermuisklik op het ikoontje "my computer" staat er echter : 260.084 kB RAM , dat is toch het interne geheugen ??? (zie afbeelding 1, bijlage).

Als ik kijk bij apparaatbeheer staat er overigens een geel vraagtekentje bij Overige apparaten - parallel device
(fabrikant onbekend), GEEN idee wat dat is voor een apparaat. Heeft dat er soms wat mee te maken ?

En nog 1 klein extra vraagje, kan ik de 2 oude modules van 128 MB gebruiken naast de 2 nieuwe van 512 , of geeft dit problemen ? en maakt het dan nog uit in welke volgorde?

Wie weet raad ?
alvast bedankt!

Bijlagen

• Afbeelding1.jpg
    Afbeelding1.jpg
    93,7 KB · Weergaven: 101
niemand een idee ???

Ik heb er nu 3 geheugenmodules in zitten van 512 MB maar wordt "niet gezien" door de PC , deze geeft slechts 256 MB aan ???
Moet er soms wat met de BIOS gebeuren ???

niemand een idee ???

Ik heb er nu 3 geheugenmodules in zitten van 512 MB maar wordt "niet gezien" door de PC , deze geeft slechts 256 MB aan ???
Moet er soms wat met de BIOS gebeuren ???

mischien maximaal ondersteunde geheuge van moederbord maar 256?,

hoi

1 je moet rekenening houden dat je moederbord altijd de zwakste kaart pakt als uitgangs punt.

2 je zult zelf even moeten kijken of je max geheugen moet instellen in je BIOS.

3 downoad de laatste drivers van je moederbord/chips sets.

de modue van 128? als je die gebruikt en de gebruikers snel heden zijn het zelfde lijkt me dat geen probleem. als ze niet gelijk zijn is dat niet aan te raden want je PC gaat voor de laagste. daarnaast.. als je 1 GIG geheugen hebt met jou PC is dat voldoende. eht is wat overdreven om daar meer bij te doen.

4 heb je wellicht en onboard video kaart?

Bedankt voor julle reacties tot zover....

Skaff :
Ik heb in mijn Dell optiplex PC het volgende moederbord : Dell Computer Corp. 0U1324.
Waar kan ik nagaan of dit moederbord inderdaad maar max. 256 MB geheugen aankan ???

Megablaster :
1) ik gebruik de 128 MB kaart niet meer, er zitten er nu 3 in van 512 elk. Weliswaar van verschillende merken, maar ook als ik er maar 1 inprik geeft ie nog steeds maar 256 MB aan.

2) Hoe kan ik het max. geheugen instellen in de BIOS ??????
Als ik bij het opstarten op F2 druk kom ik in een setup menu, als ik dan naar geheugen ga staat er :
-Installed system memory : 1536 MB DDR-SDRAM
-System memory speed : 266 Mhz
-System memory channel mode : single (kan ik niets aan veranderen)
-AGP aperture : 256 MB (Deze kan ik evt. verlagen naar 128 of 64 of 32 MB)

3) ik heb van de Dell-site de laatse driver gedownload voor de chipset ... (van het moederbord kan ik geen driver vinden ???). Ook de laatste Bios versie gedownload...

4)Als ik het programmaatje PC wizard gebruik staat er bij Video card: Intel (R) 82865G Graphics controller.
Ik heb geen idee of dat een onboard kaart is ?????

Nog suggesties ???

Bedankt alvast !

hoi

de bios instellen heb je dus al gevonden.
dat wat je beschrijft is ook wat ik bedoelde
ik zou haast zeggen dat wellicht de busjes stuk zijn, maar dan zou bios ook geen extra geheugen zien?

PS: een pentium 4 en het daarbij horen mobo heeft geen maximum van 256 mb geheugen

edit

je vraag is :
4)Als ik het programmaatje PC wizard gebruik staat er bij Video card: Intel (R) 82865G Graphics controller.
Ik heb geen idee of dat een onboard kaart is ?????

Ja dit is je onboard grafische kaart. heb je er ook en AGP of PCi kaart inzitten?
deze neemt ook geheugen af.

Laatst bewerkt:
hoi nog een idee.
heb je al een geprobeerd 1 kaart in elke sleuf eens te proberen.
kijk wat je resultaten zijn.

weet je zeker dat de Geheugen modules niet kapot zijn?

hoeveel virtuee geheugen staat bij windows aan

Rechtsklikken Deze Computer - Eigenschappen - geavanceerd - prestatie's - geavanceerd - virtueel geheugen

Ik denk niet dat de modules beschadigd zijn, 1 had ik nieuw gekocht voor 30 euro, en de 2 andere heb ik gehad van iemand op het werk. Er zal er toch wel minstens 1tje werken van de 3 ? (En in de setup staat immers : Installed system memory : 1536 MB DDR-SDRAM )

Bij het virtueel geheugen staat :

Begin grootte 384 MB
Max. grootte 768 MB

Minimaal toegestaan : 2 MB
Aanbevolen : 379 MB
Momenteel toegewezen : 384 MB

Huidige registergrootte 25 MB
Max. registergrootte 64 MB

Deze termen zijn een beetje blablabla voor mij, wat zou ik moeten aanpassen ???

En ik zal later nog wel even proberen 1 module per keer in iedere sleuf te doen....Maar nu eerst even van de zon genieten...:)

hoi

meestal wijst windows 1536 mb toe. voor de bgein waarden en eindwaarden.

je hoeft dit niet aan te passen maar als je het aanpast.
danwel iets om hoog.

1024 tot 1536 MB

Daar ben ik weer na een hele lange tijd....
Het was destijds niet opgelost, maar via speuren op internet ben ik erachter dat DELL computers vrij kieskeurig zijn met bepaalde merken geheugenkaartjes. Ook weet ik nu dat van de 4 sleuven waar de geheugenkaartjes ingaan je er altijd 2 moet gebruiken (iets van dual channel ofzo). En dat mijn PC max. 4 GB aankan.

Ik heb nu op de DELL site 2 originele Dell geheugenkaarten gekocht van beide 1 GB, deze heb ik in slot 1 en 3 gedaan (met dezelfde kleur clipjes om de boel vast te zetten.

Echter, nog steeds is hij niet sneller geworden.
Als ik rechtermuisklik op het icoontje "my computer" staat er : 260.084 kB RAM.
Als ik op F2 druk bij opstarten zegt ie bij installed memory :
2048 MB DDR SDRAM. Dit zit er ook in nu, maar hij is dus echt niet sneller. geworden.

Wie o wie weet raad ? Op de site van dell kom ik niet echt verder.

Alvast bedankt voor jullie reactie !!!

BIJNA OPGELOST !!!!!

Op een amerikaans forum vond ik het zinnetje :
"make sure you are not in "OS install mode", which limits the memory to 256M if you have that option in the BIOS-setuo (F2 at boot)

Bij het indrukken van de F2 knop bij het opstarten stond er inderdaad een zinnetje :
OS installl mode : on

deze heb ik op "off" gezet en hij is nu wel sneller geworden !!!!

Echter nog 1 dingetje mbt het virtuele geheugen :
In de oude situatie stond er dit :
----------------
Begin grootte 384 MB
Max. grootte 768 MB

----------------

Vervolgens heb ik op aanraden van Megablaster de begin en eindwaarden verhoogd naar 1024 en 1536 MB.

Alleen nu staat er (in de nieuwe situatie nadat ik de geheugenkaarten werkende heb gekregen) dat de AANBEVOLEN wisselbestandsgrootte 3067 MB is, en dat er momenteel 1024 MB is toegewezen.

Ik neem aan dat ik nu het virtueel geheugen moet aanpassen ????
Als de begingroote 3067 MB is hoeveel moet dan de maximale grootte zijn ??

Of denk ik nu te moeilijk en moet ik ze beiden op 3067 zetten ???

BIJNA OPGELOST !!!!!

Op een amerikaans forum vond ik het zinnetje :
"make sure you are not in "OS install mode", which limits the memory to 256M if you have that option in the BIOS-setuo (F2 at boot)

Bij het indrukken van de F2 knop bij het opstarten stond er inderdaad een zinnetje :
OS installl mode : on

deze heb ik op "off" gezet en hij is nu wel sneller geworden !!!!

Echter nog 1 dingetje mbt het virtuele geheugen :
In de oude situatie stond er dit :
----------------
Begin grootte 384 MB
Max. grootte 768 MB

----------------

Vervolgens heb ik op aanraden van Megablaster de begin en eindwaarden verhoogd naar 1024 en 1536 MB.

Alleen nu staat er (in de nieuwe situatie nadat ik de geheugenkaarten werkende heb gekregen) dat de AANBEVOLEN wisselbestandsgrootte 3067 MB is, en dat er momenteel 1024 MB is toegewezen.

Als de begingroote 3067 MB is hoeveel moet dan de maximale grootte zijn ??

Als de begin groote 3067 MB is hoeveel moet dan de maximale grootte zijn ??

ja kan hem aanpassen naar 3067 MB
je ja je kan max 4 gig hebben he...

het is goed dat het is opgelost. ik zat dus qua oplossing in een verkeerde hoek te kijken.

Dat het te maken had met een of ander ***lig instellinkje in de set-up tsja dat was wel het laastste waar je aan denkt. Ik bedoel waarom wordt er uberhaupt een limiet aan 256 MB gegeven aan een OS install mode......

Nouja het is nu eindelijk opgelost, ik heb in de 2 overgebleven slots 2x512 ingestopt (waarvan ik dacht dat ze niet goed waren) en nu heb ik 3 GB geheugen :)

In ieder geval bedankt !!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan