PC geeft na 10min blauw scherm

Status
Niet open voor verdere reacties.

Smoerel

Gebruiker
Lid geworden
10 aug 2007
Goedendag,

Ik heb zins kort een oude pc bemachtigd om mee te downloaden etc.

Dat ding kan nog geen 10 min aanstaan voordat hij een blauw scherm vertoond waarin staat dat hij een ernstige fout heeft gevonden en dat hij stopt om verdere beschadiging te voorkomen.

Eerst dacht ik dat het oververhitting was van de processor en dat bleek gedeeltelijk waar te zijn, de koelpasta was op en dus nieuwe tussen processor en koelblok gezet.

De computer koelt nu de processor goed maar krijg nogsteeds dat blauwe scherm... iemand een idee??

Groet,
Smoerel

(p.s. zeg het als je iets wilt weten over het systeem, dat zal ik anders ff moeten uitzoeken ;))

Laatst bewerkt:
Jazeker wil ik iets weten.
Hoe weet je dat de koelpasta op was?
Hoeveel zit er nu tussen dan?
Wat zijn de temperaturen die je te zien krijgt?

toen ik de processor er uit haalde had ik het koelblok eraf gehaald, de koelpasta die er nog zat was ernstig uitgedroogd

nu zit er een flinke klodder tussen, dit zou niet uit moeten maken aangezien het koelblok er tegen aan "geperst" word

krijg geen temparaturen te zien, je bedoelt everest zeker? (staat niet op die pc...)

nu zit er een flinke klodder tussen
En daar ga je fout.
Wat is de werking namelijk van koelpasta?
Als het de oppervlakte van het koelblok en de cpu 100% perfect glad en vlak zouden zijn, passen de 2 delen erg goed op elkaar, en is er voldoende koeling.
Maar het koelblok is gemaakt van aluminium(legering). Omdat dit betere koel eigenschappen heeft.
Aluminium is nooit perfect glad, en zelfs iets poreus.
Omdat te verhelpen zit er een heel erg dun laaje pasta tussen.
Dat geleid de warmte voldoende en vult de "ruimte" tussen blok en cpu.
teveel pasta heeft een isolerend effect, en zorgt voor aanzienlijk minder koeling.

Hoeveel dan wel? Een druppeltje ter grootte van een spelde-knopje. En dan met je vinger uitsmeren over de hele cpu. Dat is meer dan genoeg.

Fan draait? Niet stoffig?
Cpu koeling niet stoffig?
Teveel aan pasta verwijderd?
Kast heeft nog vrije koelings gaten?
Voeding goed gekoeld en schoon?

En ja, je mag everest evn draaien, als dat gaat lukken.
En anders direct na afsluiten van de pc, herstarten, en in je bios kijken naar de temp.

heb de cpu er uit gehaald en nog even gekeken naar de koelpasta, deze is zoals ik zei volledig weggedrukt naar buiten op een mini dun laagje na.

het is een passief gekoelde cpu, ik heb er zelf een fan op gemonteerd en die draait, het is redelijk stof vrij, mijn kast staat wagenwijd open aangezien de enigste fan die er inzit van de voeding is en zo goed als de voorkant eraf ligt (hij deed het wel goed zelfs toen hij open was)
de voeding zal ik dan maar nakijken...

resultaat van ff nakijken:

dikke laag stof in de voeding, hoe krijg ik deze goed ontstoft?
heb hem ook even laten creperen, dit leverde op dat de koeling goed warm werd (nog wel aanraakbaar voor langer dan 1min)

is het een teken van hoop als je cpu nog warmte produceert maar voor de rest niks doet?

Laatst bewerkt:
Ik kan zo niet zeggen wat er blijft haperen.
Heb je alles al eens losgemaakt?
Cpu, geheugen, kaarten, stekkers, flatcables, etc. ?

Ja, heb alles "dubbelcheck" gedaan, de pc startte helemaal niet meer op en had dus andere cpu gepakt (ja, heb wel wat in huis ;)) bij deze bleek de computer ook niet bepaalt veel te doen en heb dus de harde schijf gecheckt op andere computer, deze bleek in orde te zijn. De geheugenbanken heb ik zozeer niks mee gedaan aangezien die met zijn 3'en waren en nogal onwaarschijnlijk is dat ze alle drie het loodje leggen ;) hierdoor ben ik eigenlijk wel tot de conclusie gekomen dat het moederbord het hoekje is omgegaan :(

Ben ik nog niet van overtuigd, maar ik heb geavanceerde hardware om dit nader uit te zoeken.
Printje in de pc, opstarten, code aflezen, boekje kijken, en voila, een foutoorzaak :)

zou zeggen, stuur het ff op :P kan het goed gebruiken :)

Daar verdien ik een deel van mijn boterhammen mee. Stuur ik dus niet op :p

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan